Jump to content

Selges det ikke rødsprit apparater lenger

Espen C

Recommended Posts

Rødsprit gjør jobben, men det er et lite energieffektivt drivstoff. Du må ha store mengder av det sammenliknet med andre alternativer for å varme opp samme mengde. Du bruker lang tid på oppvarmingen også. Det er også av de mer brannfarlige alternativene. Har du mulighet til å velge gass hadde jeg gått for det.

abbor skrev for 3 timer siden:

Det har kommet nye modeller, Dometic Orego One og Two

http://www.altileie.no/Meny/Hjem - Hobby/Dometic Origo Two kokeapparat.htm

Dette er ikke apparater for salg, men utleie.

Mener bestemt at det er helt slutt på Origo, finner det ikke noe sted hos de vanlige importørene, heller ikke hos Dometic.

zooper skrev 41 minutter siden:

Rødsprit gjør jobben, men det er et lite energieffektivt drivstoff. Du må ha store mengder av det sammenliknet med andre alternativer for å varme opp samme mengde. Du bruker lang tid på oppvarmingen også. Det er også av de mer brannfarlige alternativene. Har du mulighet til å velge gass hadde jeg gått for det.

Og gass er ikke av de mer brannfarlige alternativene?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Wallas Service skrev 13 minutter siden:

Og gass er ikke av de mer brannfarlige alternativene?

Gass er eksplosivt, ja - men det er lett å bruke uten fare.

Rødsprit er lett å søle under påfylling på en båt som ruller, eller at flaskene begynner å lekke pga feil lagring (gjenstander klemmer dem i stykker i sjøgang, etc).

Spesielt farlig er det når du er midt i matlagingen og du har gått tom og du skal etterfylle et varmt apparat med kokvarme kjeler å håndtere samtidig, i en båt som ruller. Du kan også brenne deg på disse kjelene selv om du ikke tar fyr.

Også på land, feks på teltturer er rødsprit overrepresentert i branner.

Jeg har hatt rødsprit selv og hatt det greit med det. Men gass er bedre, mye bedre - om det passer med båten, arbeidslysten og lommeboka. På en båt du sjelden skal kokkelere i og det bare er å bytte ut det gamle defekte rødspritapparatet, og slippe annen installasjon - ja da hadde jeg valgt rødsprit jeg og.

Redigert av zooper (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...