Jump to content

Volvo TD 70 200 hK?


Tine IV

Recommended Posts

Har litt små planer om og bytte båt og har en i tankene , men er usikker på motoren en Volvo TD 70 ,200 HK . Har søk litt men finner svært lite om hva jeg bør se etter og evt er det noen her inne som har noen tips og gi meg på veien ?

Er litt lite info om båten , så har maila eier og spurt om mere bilder og info. 30' Årø m/FB ,men er som sagt lite info om denne ,tar imot info om båt og motor jeg da jeg ikke kjenner noe til den. Men det lille som blir vist fram av bilder ser it dumt ut nei :yesnod:

 

PS:Ikke er det 3' fot syken heller ,bare 2 .Men endel mere og bedre plass er det jo :

 

Var bare tanken om og finne ut om det er en grønn en med div feil også .Er jo så mye greier bare folk nevner volvo .Da kunne du jo vært kjekt og høre hva folk mener om denne motoren ,men det er stille .......

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hm, det var da merkelig. Ingen svar etter flere dager.

 

Dersom båten har en 200 HK TD 70 er det sannsynligvis en marinisert lastebilmotor. Selve motoren er noe av det mest slitesterke du kan tenke deg. Er det en original VP heter den TMD70 dersom den har 200 HK og TAMD 70 dersom den har 250 HK eller mer (m/intercooler). Løp å kjøp!.

 

Men dersom den er hjemmemarinisert og ikke en "ekte" Volvo Penta må du vurdere 2 ting (minst):

 

1. Er mariniseringen profesjonelt utført, slik at motoren oppnår nødvendig kjøling, riktig eksosmotstand, riktig turbotrykk osv.osv. Her er jeg ingen ekspert.

2. Dersom noe ryker på mariniseringen, er du da villig til å gå til nærmeste smed i stedet for til nærmeste Volvo Penta verksted?

 

Jeg har selv hjemmemarinisert TD 70F i min 32 fots planende båt på 6 tonn. Mine erfaringer etter 600 timer er som følger:

 

-Mariniseringen har fungert 100% uten noe tull. Varmeveksler fra Iveco (Sabb-en), oljekjøler og hjemmesnekret syrefast vannkjølt eksosmanifoil.

 

-Motoren har kun fått vanlig vedlikehold, skifte av filtre, olje osv. + Overhalt sjøvannspumpen i sommer.

 

-Var tungstartet i kaldt vær da jeg kjøpte den for 4 år siden, nå starter den imidlertid forholdsvis lett - uten at jeg har gjort noen inngrep i motoren. :confused:

 

-Motoren min er oppgitt å yte 220 HK.

 

-Dersom noe på mariniseringen min skulle ryke, er jeg sikker på at jeg kan få det reparert for en brøkdel av det originale deler til VP marinisering ville kostet.

 

-Jeg planer greit med min båt, oppnår 17 knop selv med ferielast. I store dønninger sliter den litt i motbakke for å komme over bølgetoppene.

 

-TD 70 finnes i mange utgaver: A, B osv. Min er en F, siste modellen før 71 motoren kom på markedet.

 

Så langt kan jeg anbefale motoren på det varmeste.

 

MEN: Denne motoren er tung! 900 kg? Kanskje best egnet for deplasementbåter?

Ikke vannkjølt turbo, denne er glovarm.

Link to post
Share on other sites

Min er en F, siste modellen før 71 motoren kom på markedet.

 

Denne modellen har også oljekjøling av stemplene og er den samme som VP tar ut 357 hk av(TAMD71)

Som lastebilmotor er den oppgitt til 236 hk.

E modellen var oppgitt som lastebilmotor til 210 hk og som VP til 209-300 hk alt etter innstilling

 

http://www.drevia.se/datadiesel.htm

Som du ser her "samme motor" fra 1954(god gammel årgang)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...