Kwiger Startet 21.Juni.2020 Del på Facebook Startet 21.Juni.2020 Hei, Forholdsvis fersk med båt her og driver nå å pusser opp en gammel dame så hun blir ung igjen. Båten er en KS22, de som ikke kjenner til disse båtene så er de bygd i Norge av Knut Synestvedt, denne vi har er fra 1978. Uansett, det sitter en Volvo AQ170A motor og 280 drev i denne. Propellen, som er ganske sliten, står det 15 L 17 på og det er 3 blader på den. Regner med at det betyr diameter 15 og pitch 17. Båten gjør ca 30 knop, noe vi er godt fornøyd med. Husker ikke turtallet på stående fot, men spurte en fyr i fjor og han sa den ligger der den skal. Vel, må få skiftet denne propellen og har sett at man får 4 blad propell i annen dimensjon, den jeg har sett på har diameter 14,75 og pitch 15. Så mine spørsmål: - Er det noe å tjene eller tape på å få 4 blader fremfor 3? - Burde man endre diameter og pitch hvis man får et blad ekstra? - Burde man da gå opp eller ned på diameter og pitch? - Eller er det best å bare gå for det som allerede sitter på båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 4 blader gir som regel mindre fart... Men går mer "stille"... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kwiger Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Tusen takk for svar. Toppfart er ikke det viktigste, ligger sjelden i 30 knop uansett for denne bælmer jo bensin. :-) Du har ikke noen formening om diameter og pitch ved å gå fra 3 til 4 blader? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.