Jump to content

Usosial oppførsel i uthavn, Vestre Dragsund i går kveld

Sjøbliss

Recommended Posts

nordan family 27 skrev On 22.6.2020 at 16.59:

Så når rett skal være galt, så er det kanskje ikke fest-båten i denne tråden som ligger nærmest kanten av loven? Videoen skulle ikke vært særlig mer innzoomet før kanten var nådd. Det er ikke tillat å publisere bilde eller video av andre uten samtykke.

Vis hele sitatet  

Dette er et godt poeng som jeg også veide litt for og imot. For jeg var også redd noen kunne se hvem det var, og jeg mente ikke å ta enkeltpersoner å henge de ut. Jeg skal redigere videoen så det ikke er mulig å se noen i det hele tatt. Ei heller båtene. Det var uansett ikke poenget med tråden at noen skulle bli personlig angrepet for jeg tenker at en fest hist og pist ikke er problemet isolert sett. 

Min vurdering var at disse guttene var på offentlig sted og gjorde ingen forsøk på å opptre på noen anonym måte. Det er ingenting ulovlig med å filme f.eks. Karl Johan på 17. mai, selv om mange enkeltpersoner kan ses og identifiseres. Jeg tenkte litt på samme måten her, men det ble kanskje litt for enkelt å kunne identifisere dersom man er en bekjent. Takk for at du peker på dette, jeg var nok litt for uforsiktig :smash: :thumbsup: 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev On 22.6.2020 at 17.31:

jeg var nok litt for uforsiktig 

Vis hele sitatet  

Jeg syntes du var veldig forsiktig.
Å filme situasjonsbilde av "fyrstikk" mennesker på lang avstand og legge ut på nett rammes neppe av loven.
At noen ut i fra kjennskap til båten gjetter seg til hvem som er ombord forandrer ikke på dette.
Uansett har jeg sett før og etter redigering av filmen og poenget kommer ditt kommer like godt frem i den redigerte utgaven så syntes det var ryddig av deg.
Det viser at du er mer interessert i problemstillingen enn å henge ut båten og indirekte eieren som "hevn " selv om det siste også kan virke oppdragene til neste gang

Redigert av pipe (see edit history)
  KongKing skrev On 22.6.2020 at 12.05:

Det er helt urimelig at 1 båt skal ha fest og plage alle de andre. Noen luringer mener at om man skal ha fred og ro får man finne seg en uthavn for seg selv, men det er jo å snu det hele på hodet. Det er båten som skal ha fest som må Finne seg et sted for seg selv, ikke at alle andre skal måtte bli plaget.

Vis hele sitatet  

Løfter denne kommentaren, da jeg synes den treffer spikeren på hodet. Jeg har forøvrig forfektet det samme i flere av disse trådene tidligere. Jeg sliter med å godta argumentet om at man må tåle alt mulig av støy i de mest populære uthavnene. Argumentasjonen er gjerne at om man ikke tåler støy kan man bare finne seg et sted for seg selv ytterst i skjæra. Men årsaken til at de mest populære uthavnene er populære er jo for at det er gode havner å ligge i. Det er aldri noe problem å finne et sted for seg når det er helt vindstille, men når det virkelig blåser er det langt mellom de trygge gode stedene å ligge. Og noen somre er "vindsomre", hvor det mer eller mindre blåser friskt konstant fra vår til høst. Det fleste søker seg da til et lunt sted å fortøye hvor man kan slippe ned skuldrene i god forvissning om at båten er trygt fortøyd. 

Her på Hvaler er Fredagshølet og Tordenskjoldsbukta to av de luneste og tryggeste stedene man kan ligge når det virkelig rusker. Begge stedene er viden kjent som steder hvor du ikke kan dra til og forvente fred og ro. Da lurer jeg på hvorfor alle de tryggeste og beste uthavnene, såkalt populære steder, skal være forbeholdt de som kjører høy partyføring, aggregat i tide og utide, unger som går bananas i joller (gjerne på andre siden av bukta fra der foreldrene sitter og drikker seg fulle) osv. Hvorfor kan ikke disse støyende elementene selv dra dreggen og reise til et sted som er dårligere egnet for fortøyning (og derfor mindre populært)? 

Framtia skrev On 22.6.2020 at 15.01:

Man har full rett til å gi beskjed om at bråk ikke er akseptabelt.

Vis hele sitatet  

Enig med Framtia i dette. Det må jo kunne gå an å snakke sammen uten at det blir borgervern. Å tro at politiet kommer og setter på plass alle og enhver som mangler sosiale antenner er vel i beste fall ekstremt naivt. Dette handler jo i stor grad om å bidra til å spre gode holdninger blant båtfolk. I mange tilfeller kanskje ungdommer som aldri har sett situasjonen fra mer enn en side. 

Sjøbliss skrev On 22.6.2020 at 17.31:

For jeg var også redd noen kunne se hvem det var, og jeg mente ikke å ta enkeltpersoner å henge de ut.

Vis hele sitatet  

Jeg så film-snutten før du la på sladden.

Ref Datatilsynets artikkel om deling av bilder. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Jeg mener opptaket havner i en grå-sone, men jeg vurderte det til å komme innunder det Datatilsynet beskriver som "situasjonsbilder". Ikke dermed sagt at du vil få medhold på dette i en rettssal.

Komodo skrev On 22.6.2020 at 18.15:
  KongKing skrev On 22.6.2020 at 12.05:

Det er helt urimelig at 1 båt skal ha fest og plage alle de andre. Noen luringer mener at om man skal ha fred og ro får man finne seg en uthavn for seg selv, men det er jo å snu det hele på hodet. Det er båten som skal ha fest som må Finne seg et sted for seg selv, ikke at alle andre skal måtte bli plaget.

Vis hele sitatet  

Løfter denne kommentaren, da jeg synes den treffer spikeren på hodet. Jeg har forøvrig forfektet det samme i flere av disse trådene tidligere. Jeg sliter med å godta argumentet om at man må tåle alt mulig av støy i de mest populære uthavnene. Argumentasjonen er gjerne at om man ikke tåler støy kan man bare finne seg et sted for seg selv ytterst i skjæra. Men årsaken til at de mest populære uthavnene er populære er jo for at det er gode havner å ligge i. Det er aldri noe problem å finne et sted for seg når det er helt vindstille, men når det virkelig blåser er det langt mellom de trygge gode stedene å ligge. Og noen somre er "vindsomre", hvor det mer eller mindre blåser friskt konstant fra vår til høst. Det fleste søker seg da til et lunt sted å fortøye hvor man kan slippe ned skuldrene i god forvissning om at båten er trygt fortøyd. 

Vis hele sitatet  

+1

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det kan være en utfordring etter å ha jobbet en uke med nattarbeid å gå på en ny smell i uthavna med nye våkenetter pga støy og leven.

Men finnes det noen mottiltak ?

Hva med å plassere en liten bluetooth høyttaler på dekket til festbåten og pare høyttaleren med mobilen og finne passende musikk på styrke 10 kl 6 om morgenen. Sov videre med ørepropper. Mulig det kan være en tankevekker? Europris har vel noen til en 50 lapp.

https://www.netonnet.no/art/lyd-bilde/hoyttaler/bluetooth-hoyttaler/medbatteri/andersson-bhs-1-3-black/1008836.16296/?gclid=CjwKCAjwrcH3BRApEiwAxjdPTdHraWBI1pfh0uV5btxvtvs03AiaW7cbmA2XyZko77n7ae9oEmjPpBoCuGkQAvD_BwE 

Senkesett er vel å overdrive ???

lool.jpg.abae3f3260e08028ae98345ebf449e45.jpg

Har liten tro på hevn. Litt oppdragelse hjemmefra tror jeg mer på. Dersom vi engasjerer og forbedrer barnevernet er det kanskje ordnet om en 20-30 år? 

Er nok kanskje en tapt kamp. Hyggelig tone og dialog er vel greit å prøve. Går ikke det får det bli sov-i-ro. Selv om jeg er enig med @Komodo og @KongKing så ender det vel med at vi finner oss andre steder. De som bøller seg frem vinner de beste stedene og det er jo trist. 

Hper skrev On 22.6.2020 at 15.03:

Beklager å måtte si det.. personlig tenker jeg øreplugger, med eller uten støydemping, eller bruke den store fordelen en har når en er i båt med at en kan slippe fortøyningene og dra ett annet sted.

Vis hele sitatet  

Mener du at 10 - 20 halvbrisne fedre og mødre skal vekke barna ved å starte motoren, kjøre ut i mørket og fomle rundt for å finne en ny, dårligere havn i ukjent område, der de sannsynligvis vekker halve havna når de kommer, bare for at den ene båten med fest ikke skal bli forstyrret?

Gerhard

Kanskje løsningen er å kjøpe et ENDA større anlegg enn alle andre tilsammen.

Så kan man spille dritten av hele festen.

Min favorittliste på Spotify består utelukkende av Black metal. Gi meg 30 minutter med Mayhem og Dimmu Borgir på 120dB rett inn mot partybåten, og de er vekk??

Som Metallica sier(synger)  "Fight fire with fire".

Støy i uthavn, eller hvorsomhelst er ikke akseptabelt utenom det fastsatte reglene.

Og som prinsipp er det den som støyer som er problemet, og skal gjøre tiltak. Ikke de som må høre på det.

Utsagn som:

"Hvis du ikke tåler litt støy i havna en lørdagskveld, får du finne deg en annen plass"

Er bare FEIL!!!!

"Hvis du ikke klarer å kose deg uten å gjøre det utrivelig for andre, er det DU som får finne deg en annen plass."

Ulempen skal da for pokker ikke tillegges folk som oppfører seg!!!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nordan family 27 skrev On 22.6.2020 at 16.59:

Men at det er lagt ut en video som identifiserer tid/sted og gjøremål til enkeltpersoner er i seg selv straffbart, og har en standard bot på 15.000,- for brudd på personvernlovgivingen. Men brudd på politivedtektene i den angjeldende kommune (som normalt styrer støy-håndhevelse) sjelden kommer opp til det. 

Så når rett skal være galt, så er det kanskje ikke fest-båten i denne tråden som ligger nærmest kanten av loven? Videoen skulle ikke vært særlig mer innzoomet før kanten var nådd. Det er ikke tillat å publisere bilde eller video av andre uten samtykke.

Vis hele sitatet  

når du lefler med hva som er straffbart (Personvern), og bruker dette som en teknikk for å sable ned trådstarter, har du da virkelig belegg for din påstand- eller er dette noe du da trekker ut av hatten for å bruke hans ‘feil’ for å trekke fokuset vekk fra det egentlige problemet?

Bruk vest!

En viss ironi i at Fredagshølet er i en maritim nasjonalpark hvor all unødvendig støy er forbudt....

Der kan en ringe politiet og få slutt på både fest og annet bråk.

Ikke langt til havn utenfor parken så da faller det vel egentlig lett å be partygjengen om å gå dit i stedet.

Men der kan det jo hende at det ligger noen som ønsker en stille lørdagskveld....da kan de gå til Fredagshølet ;-)

Tar det ikke personlig @Nor Dan 27 så håper ikke dine venner gjør det heller. Om de blir gjort oppmerksomme på videoen så håper jeg de forstår at de tråkket over manges grenser for hva som er "innafor". Jeg har ingen personlig vendetta mot noen, jeg ønsker mer fokus og diskusjon rundt uthavner. Jeg har ikke behov for å dra den diskusjonen videre.

Jeg tenker at i byene (Son, Tønsberg, Oslo osv) der må man forvente seg litt fest. Men jeg håpet at festen kunne holdt seg der og ikke komme ut i fjorden. Middagsbukta er tapt sak, men det må ikke spre seg som et virus (synes jeg!). Litt morro og allsang må være lov, men klokken 22-23 må det være lov å forvente at det roer seg ned. Det volumet vi opplevde i helgen er en uting uansett klokkeslett. Sov-i-ro hjelper ikke mot bass-bølgene som rister deg i sengen. Sønnen min sa at han lå nede i kabinen med noise-canceling hodetelefoner og han hørte, og kjente, musikken likevel.

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Komodo skrev On 22.6.2020 at 18.15:

Her på Hvaler er Fredagshølet og Tordenskjoldsbukta to av de luneste og tryggeste stedene man kan ligge når det virkelig rusker. Begge stedene er viden kjent som steder hvor du ikke kan dra til og forvente fred og ro. Da lurer jeg på hvorfor alle de tryggeste og beste uthavnene, såkalt populære steder, skal være forbeholdt de som kjører høy partyføring, aggregat i tide og utide, unger som går bananas i joller (gjerne på andre siden av bukta fra der foreldrene sitter og drikker seg fulle) osv. Hvorfor kan ikke disse støyende elementene selv dra dreggen og reise til et sted som er dårligere egnet for fortøyning (og derfor mindre populært)? 

Vis hele sitatet  

Hele innlegget ditt var veldig godt. Men tror jeg har et svar på dette:
De drar dit fordi de er folk i båt, ikke båtfolk. De har nok mer peiling på mest alkoholinnhold per krone enn de har godt sjømannskap. 

Gerhard skrev On 22.6.2020 at 20.05:

Mener du at 10 - 20 halvbrisne fedre og mødre skal vekke barna ved å starte motoren, kjøre ut i mørket og fomle rundt for å finne en ny, dårligere havn i ukjent område, der de sannsynligvis vekker halve havna når de kommer, bare for at den ene båten med fest ikke skal bli forstyrret?

Gerhard

Vis hele sitatet  

Om en selv har valgt å ruse seg, og dermed gi fra seg muligheten til å flytte hvis en ikke vil være der lengre, så må en vel ta følgene av det? Det er jo ens eget valg å ruse seg så en ikke kan føre båt. 

Må da være langt bedre å ligge ett sted selv om det er støy en ikke liker enn å føre båten i fylla med familien ombord.

Hper skrev On 23.6.2020 at 7.50:

Om en selv har valgt å ruse seg, og dermed gi fra seg muligheten til å flytte hvis en ikke vil være der lengre, så må en vel ta følgene av det? Det er jo ens eget valg å ruse seg så en ikke kan føre båt. 

Må da være langt bedre å ligge ett sted selv om det er støy en ikke liker enn å føre båten i fylla med familien ombord.

Vis hele sitatet  

Du snur, nær sagt som vanlig, ting litt på hodet nå Hper...

Men når jeg ser bildene deres fra "såkalt" uthavn..der båtene ligger tett i tett inntil hverandre.. så er det ikke noe jeg forbinder med uthavn...

Gerhard skrev On 22.6.2020 at 20.05:

Gerhard

Vis hele sitatet  

For det første.

Om man er på båttur med barna, skal man ikke drikke seg brisen. Det bør være det absolutte minimum av anstendighet.

For det andre.

I TS sitt tilfelle var det ikle slik at det var en båt som var stille, mens alle andre festet. Det var heller motsatt.

Og JA, klarer man ikke oppføre seg får man pelle seg vekk. Om man finner det uforsvarlig, kan man forsøke å vurdere om det er lurt å legge seg i en mye besøkt (u)havn FØR man begynner drikkingen.

Men hensynsløse, idioter har skjelden den evnen, uansett om de er edru, eller fulle.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ida Marie III skrev On 23.6.2020 at 8.35:

Du snur, nær sagt som vanlig, ting litt på hodet nå Hper...

Men når jeg ser bildene deres fra "såkalt" uthavn..der båtene ligger tett i tett inntil hverandre.. så er det ikke noe jeg forbinder med uthavn...

Vis hele sitatet  

Om vi holder unger utenfor. Hvis en som voksne drar ett sted en vet det er mange andre. En drar dit for å spise og "kose seg", som ofte betyr at en skjenker seg mer eller mindre. 

Så viser det seg at "festen" tar av mer enn hva en trodde, mer en hva en ønsker. Ok. Man har selv valgt å gå dit, en har selv valgt å drikke så en ikke kan ta båten vekk. Som overbetalte kursholdere sier "hvem eier problemet?". 

---------

Ingen skal påstå at det er 100% uventet eller ekstraordinært at festen tar av, at en eller flere båter bråker noe jævlig om en legger seg i en populær uthavn en fredag, eller lørdagskveld. 

Om en da selv har valgt å skjenke seg så en ikke kan føre båten vekk derfra... vel. Da har du stranda på en fest du ikke vil være med på, men det gir ingen rett til å ødelegge festen. 

--------

Hvis en drar ett sånt sted i helga med unger så er det vel så enkelt som stang ut. Det er lov å gjøre feil. Har gjort det selv flere ganger med ungene ombord. Noen ganger har vi dradd, noen ganger har vi sovnet til "dunka-dunka-dunka-skrååål-dunka-dunka". 

Er det så jævlig farlig med en dårlig natts søvn når en først har fri dagen etter? Eller i ferien? Nei, overhodet ikke.  

nomen skrev On 23.6.2020 at 9.07:

For det første.

Om man er på båttur med barna, skal man ikke drikke seg brisen. Det bør være det absolutte minimum av anstendighet.

Vis hele sitatet  

DER legger du lista høyt, for å si det fint. ;-) Enig i prinsippet. I praksis har jeg syndet selv, flere ganger. Ikke når vi har gått med båten men når vi har fortøyd for natta. Men etter å ha lest dramatiske historier om båtbranner og andre ting så kjenner jeg jo at det ikke er riktig å være så ruset at en ikke klarer å gjøre det beste ut av situasjonen om noe skulle skje. Og da særlig om en har med unger eller andre en har ansvaret for. 

Sitat

For det andre.

I TS sitt tilfelle var det ikle slik at det var en båt som var stille, mens alle andre festet. Det var heller motsatt.

Og JA, klarer man ikke oppføre seg får man pelle seg vekk. Om man finner det uforsvarlig, kan man forsøke å vurdere om det er lurt å legge seg i en mye besøkt (u)havn FØR man begynner drikkingen.

Men hensynsløse, idioter har skjelden den evnen, uansett om de er edru, eller fulle.

Vis hele sitatet  

RS stiller vel opp om en må taues, være seg pga tau i propell, tom for drivstoff eller noen pils for mye? Eller kanskje ikke ;-). 

Redigert av Hper (see edit history)

Jeg er fundamentalt uenig @Hper. For meg er det uakseptabelt i uthavn å holde på slik. Støy påsjøen bærer veldig langt og er til plage for veldig mange. Dersom noen på død og liv skal feste uten å kunne holde normalt støynivå får de finne seg egnet sted eller innrette seg etter flertallet. Av 20 båter så er det 1 som holder på slik. Det gir ingen mening at vi alle bare skal føye oss og si at det er greit. Urimelig grinebiting av støy til andre er ikke det jeg mener, men festing til langt på natt er det jeg tenker på. På samme måte mener jeg at vi holder ut med at unger kjører litt rundt i jollene sine, skriker og skråler når de bader, at noen kjører motor fordi batteriene er flate (kun nødstilfeller!) osv osv. Vi må være rause med hverandre men ikke stillesittende goda enhver dårlig oppførsel.

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Man kan så klart ta en fest, men man har ikke lov til å forstyrre andre i for stor grad. Det må man bare respektere tenker jeg.

Om det i en hver uthavn skulle være slik at en eller annen båt tar en høylydt fest, betyr det i praksis at det blir festbråk nesten hver kveld, det er jo ikke unormalt at det ligger 100-200 båter i Sandspollen en lørdag kveld. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Sjøbliss skrev On 23.6.2020 at 10.01:

Jeg er fundamentalt uenig @Hper. For meg er det uakseptabelt i uthavn å holde på slik. Støy påsjøen bærer veldig langt og er til plage for veldig mange. Dersom noen på død og liv skal feste uten å kunne holde normalt støynivå får de finne seg egnet sted eller inrette seg etter flertallet. Av 20 båter så er det 1 som holder på slik. Det gir ingen mening at vi alle bare skal føye oss og si at det er greit. Urimelig grinebiting av støy til andre er ikke det jeg mener, men festing til langt på natt er det jeg tenker på. På samme måte mener jeg at vi holder ut med at unger kjører litt rundt i jollene sine, skriker og skråler når de bader, at noen kjører motor fordi batteriene er flate (kun nødstilfeller!) osv osv. Vi må være rause med hverandre men ikke stillesittende goda enhver dårlig oppførsel.

Vis hele sitatet  

Akkurat det eksempelet som startet tråden tror jeg alle er enige i, også jeg. Særlig det med å bli påført andres musikk alt for høyt syns jeg er en uting. Festing og vanlige "festelyder" uten musikk mener jeg en må tåle mye av i områder som ikke er spesielt regulert for stillhet, som maritime nasjonalparker er. 

Poenget mitt er at det er flere perspektiv. Som "mottaker av støy" har en også muligheter til å håndtere det, feks ved å dra. Om en setter seg selv i en dårligere situasjon ved å ikke kunne dra fordi en selv har drukket.. ja da tenker faktisk jeg at en bare må holde kjeft... sånn grovt sett. Og har en lagt seg ett sted kjent for festing så har en gjort det valget når en la seg der. Om en er redd for at det kan bli for mye så må en i det minste holde seg i stand til å føre båten bort. Om en velger å drikke så har en gjort valget, da blir en for natta, da er en med på festen, at festen tar av, eller ebber ut før en ønsker det, det har en ikke kontroll på. 

Framtia skrev On 23.6.2020 at 10.01:

Man kan så klart ta en fest, men man har ikke lov til å forstyrre andre i for stor grad. Det må man bare respektere tenker jeg.

Om det i en hver uthavn skulle være slik at en eller annen båten tar en høylydt fest, betyr det i praksis at det blir festbråk nesten hver kveld, det er ikke unormalt at det ligger 100-200 båter i Sandspollen en lørdag kveld. 

Vis hele sitatet  

Har aldri vært i Sandspollen. Er vel neppe så mange stille lørdagskvelder der i fellesferien? 

Om jeg kom ett sånt sted en fredag- lørdagskveld ville jeg vel ta for gitt at det ble bråk og festing om det lå så mange båter der. 

Jeg kan jo ikke legge meg ett sånt sted og begynne å klage på at noen har en fest på en lørdagskveld/natt. Det virker bare dumt. 

Når 100+ båter samles ett sted så er det jo ikke en ansamling av folk som oppsøker stillheten, det sier vel i grunnen seg selv. 

zooper skrev On 21.6.2020 at 20.05:

Det du beskriver er ikke greit. Slikt må man ta oppgjør med, og hele havna burde konfrontert dem og ikke overlatt det til en enkelt.

Vis hele sitatet  

Skjelte ut noen party-dotter i Grebbestad midt på natta i fjor ... fant blomster på dekk dagen etter, flere som hadde ligget våkne tydeligvis ...

I Stavern hjalp det ingenting, før politiet hadde kalt inn forsterkninger, tror de måtte være 8-10 stk. før det ble ro de to som dukket opp først hadde ingen sjanse. Men det skal de ha, festen var igang igjen 0900 på morgenen, det står det respekt av, tross alt . . . 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...