Jump to content

VP D4-225 vil ikke over 1500 rpm


sportnaj

Recommended Posts

Fikk endelig båten på sjøen og da er det selvsagt litt trøbbel. Håper noen har noen tips. 

Har 2 stk D4-225 og babord motor går helt normalt. Det gjør også styrbord opp til 1500 rpm. Da vil den ikke mer. Om jeg gir på med andre motoren får jeg noen hundre rpm til, men da bremser styrbord mer enn den hjelper. 

Ingen feilkoder å lese ut.  Ingen ulyder, eksos eller andre observasjoner som jeg kan merke. Virker som elektronikken stopper den. Men kan selvsagt være noe mekanisk. 

Noen som har forslag? 

Link to post
Share on other sites

1500 rpm er vel for tidlig for at turbo skal ha noen betydning. 

 

Jeg setter en knapp på at det er MAP-sensoren som trøbler. Jeg hadde samme symptomene på D6, og da var det denne sensoren som trøblet. Denne gir ingen feilkoder. Feilen kan opptre sporadisk slik at noen ganger virker ting helt normalt. 

 

Sensoren sitter på toppen av innsugsmanifoilen rett innenfor oljefilterene. Skru av det sorte dekselet på toppen av motoren så er den lett å se. Er festet med en skrue 10 mm sekskant og en kontakt som må løsnes. Bytte er gjort på

noen minutter. 

 

Når du har to motorer kan du kryssbytte sensorene og se om problemet da flytter seg til andre metoden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var en svakhet med MAP-sensorene på tidlige årsmodeller av D4/D6. Så når det er en 2006 modell er dette ikke usannsynlig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Map sensor feil hos meg artet seg ved at turboen ladet, bare mye tregere enn vanlig. Motoren bremset aldri. 
enig i at 1500 er tidlig, men å sjekke at turbinen i turbo snurrer er enkelt. 
 

men i og med at du har 2 motorer så er et kryssbytte raskt og enkelt. Det mest tidkrevende er å skru av dekslet på toppen av motorene 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se hva Bitteliten skriver:

 

-Sjekk at turboen spinner og ikke har slark.

-Bytt map sensoer mellom motorer.

 

Ikke vits å bytte ting som virker. Finne feilen først :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Antar at tilgangen til turboen er passelig trang i og med at det er en dobbel drevinstalasjon? Jeg tror jeg hadde kryssbytter sensorene og testet. Om det viser seg at dette ikke løser problemet er turboen neste sjekk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Litt trangt selvsagt, men er ikke så ille der turbo sitter på styrbord motor så er fint mulig å komme bak dit (hadde vært verre på babord motor). Men skal sjekke sensor først.
De hadde sensor på lager på nærmeste VP verksted til 700 kroner så da får jeg raskt tak i om det er den.

Uansett fint med tips til hvordan sjekke turbo om sensor er ok.

Link to post
Share on other sites

Da var ny MAP sensor installert og alt fungerer perfekt :-) Tusen takk for god hjelp.

Men når jeg startet motoren etter bytte kom det en høy høyfrekvent lyd fra motoren når jeg økte turtall på motor (motor stod i fri så var ikke mer enn 1000-1500 rpm).Varte bare ett sekund eller noe. Samme skjedde vel 1-2 ggr til, men etter det virket alt som det skulle og hørte ikke mer til lyden. Noen som har noen ide og om det er noe jeg bør sjekke? Tenker jo litt i retning av turbo, men kjørte en tur etter dette og da var det ingen tegn til lyd eller lit futt i motor.

 

 

Link to post
Share on other sites

Enig med Bitteliten, er nok en av reimene som slurer. Sjekk stramming evnt vurder bytte dersom det er lenge siden sist. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...