sportnaj Startet 21.Juni.2020 Del på Facebook Startet 21.Juni.2020 Fikk endelig båten på sjøen og da er det selvsagt litt trøbbel. Håper noen har noen tips. Har 2 stk D4-225 og babord motor går helt normalt. Det gjør også styrbord opp til 1500 rpm. Da vil den ikke mer. Om jeg gir på med andre motoren får jeg noen hundre rpm til, men da bremser styrbord mer enn den hjelper. Ingen feilkoder å lese ut. Ingen ulyder, eksos eller andre observasjoner som jeg kan merke. Virker som elektronikken stopper den. Men kan selvsagt være noe mekanisk. Noen som har forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Høtes ut som turboen henger Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 1500 rpm er vel for tidlig for at turbo skal ha noen betydning. Jeg setter en knapp på at det er MAP-sensoren som trøbler. Jeg hadde samme symptomene på D6, og da var det denne sensoren som trøblet. Denne gir ingen feilkoder. Feilen kan opptre sporadisk slik at noen ganger virker ting helt normalt. Sensoren sitter på toppen av innsugsmanifoilen rett innenfor oljefilterene. Skru av det sorte dekselet på toppen av motoren så er den lett å se. Er festet med en skrue 10 mm sekskant og en kontakt som må løsnes. Bytte er gjort på noen minutter. Når du har to motorer kan du kryssbytte sensorene og se om problemet da flytter seg til andre metoden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Hvilken årsmodell er motorene? Timetall? Fast aksling eller drev? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sportnaj Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 2006, ca 550 timer. Dph drev En sensor virker veldig sannsynlig da den drar fint helt til 1500.. Om det var turbo skulle det vel vært høyere opp og den ville vel også vært litt mer den andre motoren. Når bremser den Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Det var en svakhet med MAP-sensorene på tidlige årsmodeller av D4/D6. Så når det er en 2006 modell er dette ikke usannsynlig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sportnaj Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 (redigert) Takker så mye for god hjelp. Høres fornuftig så skal få testet det. Ser også du har vært ute med gode tips i tilsvarende sak tidligere så da må jeg vel legge ølen kaldt så den er klar.. Redigert 21.Juni.2020 av sportnaj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 He he, har du sett. Ja viktig med kald øl i sommervarmen 👍 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 (redigert) Map sensor feil hos meg artet seg ved at turboen ladet, bare mye tregere enn vanlig. Motoren bremset aldri. enig i at 1500 er tidlig, men å sjekke at turbinen i turbo snurrer er enkelt. men i og med at du har 2 motorer så er et kryssbytte raskt og enkelt. Det mest tidkrevende er å skru av dekslet på toppen av motorene 😊 Redigert 22.Juni.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sportnaj Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Det kan selvsagt være turbo så får sjekke det også. Hvordan sjekker jeg det enklest? Noen som vet hvor det lønner seg å kjøpe MAP sensor? Må man til VP forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Se hva Bitteliten skriver: -Sjekk at turboen spinner og ikke har slark. -Bytt map sensoer mellom motorer. Ikke vits å bytte ting som virker. Finne feilen først :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Brigg Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Antar at tilgangen til turboen er passelig trang i og med at det er en dobbel drevinstalasjon? Jeg tror jeg hadde kryssbytter sensorene og testet. Om det viser seg at dette ikke løser problemet er turboen neste sjekk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sportnaj Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Litt trangt selvsagt, men er ikke så ille der turbo sitter på styrbord motor så er fint mulig å komme bak dit (hadde vært verre på babord motor). Men skal sjekke sensor først. De hadde sensor på lager på nærmeste VP verksted til 700 kroner så da får jeg raskt tak i om det er den. Uansett fint med tips til hvordan sjekke turbo om sensor er ok. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Jeg har 2007 modell VP/D6 og fikk bare 1500 omdr. ved feil på MAP sensor. Sitér dette innlegget Link to post
sportnaj Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Det samsvarer veldig med mitt symptom så da håper vi på det. Sitér dette innlegget Link to post
sportnaj Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Da var ny MAP sensor installert og alt fungerer perfekt :-) Tusen takk for god hjelp. Men når jeg startet motoren etter bytte kom det en høy høyfrekvent lyd fra motoren når jeg økte turtall på motor (motor stod i fri så var ikke mer enn 1000-1500 rpm).Varte bare ett sekund eller noe. Samme skjedde vel 1-2 ggr til, men etter det virket alt som det skulle og hørte ikke mer til lyden. Noen som har noen ide og om det er noe jeg bør sjekke? Tenker jo litt i retning av turbo, men kjørte en tur etter dette og da var det ingen tegn til lyd eller lit futt i motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 var ikke bare litt lyd fra reimene da? Turboen lader noe overtrykk når du ruser i fri Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Enig med Bitteliten, er nok en av reimene som slurer. Sjekk stramming evnt vurder bytte dersom det er lenge siden sist. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.