origo Startet 21.Juni.2020 Del på Facebook Startet 21.Juni.2020 Skal kjøpe batterimonitor til en fo rbruksbank på 400A. Ser NASA og Victron er mye brukt, noen som har erfaring med disse?, ser at NASA har mye større display, er jo kanskje en fordel. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "BATTERIMONITOR". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
DR_Nelson Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Victron med bluetooth uten tvil! Displayet er og lite og enkelt å montere Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Enig med Doktor Nelson, victron med Bluetooth funker rett og slett veldig bra og er enkel å montere. Monterte nr 3 i en jobb forrige uke men første gang med Bluetooth, er frelst og må bare ha en selv ASAP. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Her står litt om NASA. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
HiWard Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Samme erfaring som andre her med Victron. Jeg monterte ikke displayet en gang, bruker bare blåtann. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
MajorAndy Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Jeg valgte også Victron. Ikke mindst fordi shunten har større kapacitet end NASA’s. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Nå får du vel Victron med Bluetooth på shunt, så blir det kun shunt å montere, ingen display om du ønsker. Jeg monterte en med display, og bruker faktisk det litt også, da jeg ikke alltid gidder å bruke telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Gullfisk skrev 19 minutter siden: Nå får du vel Victron med Bluetooth på shunt, så blir det kun shunt å montere, ingen display om du ønsker. Jeg monterte en med display, og bruker faktisk det litt også, da jeg ikke alltid gidder å bruke telefonen. Laaaaang leveringstid på den.. 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Jeg monterte Victron BMV-712 på Lørdag, hadde egentlig bestillt Victron Smart shunt da jeg ikke er tilhenger av å lage hull i båten for montering av display. Monterte display i en koblingsboks ved batteri banken og bruker kun appen. Fornøyd så langt å gleder meg til å teste mer. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Comforthe Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Jeg har også BMV-712 og kan kun skryte av den. Enkel å installere og enkel i bruk. Det beste er egentlig at man kan bli litt "tøffere" i strømbruken over en helg da gjenværende kapasitet ikke lenger er gjetting. Etterhvert får man et tydelig bilde på hvor mange prosent man lader ut over en natt f.eks. Jeg bruker min mot Lithium batterier, og da vil jeg påstå det er et must med batterimontor fordi spenningen endrer seg så lite at du i praksis har liten oversikt over gjenværende kapasitet ved å kun se på den. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
jotto Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Jeg bestilte BMV-712 og dro lykketil til båten for å montere den. Problemet var at hullet på batterikabelen min er altfor lite til å passe til shuntet. Jeg får ta med en drill og ta en ny tur. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 57 minutes ago, jotto said: Jeg bestilte BMV-712 og dro lykketil til båten for å montere den. Problemet var at hullet på batterikabelen min er altfor lite til å passe til shuntet. Jeg får ta med en drill og ta en ny tur. Pass på så du ikke borer vekk for mye, husk at det som blir igjen skal tåle hele strømtrekket. Bedre å bytte sko til en som passer! Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 YngveKL skrev 1 time siden: Pass på så du ikke borer vekk for mye, husk at det som blir igjen skal tåle hele strømtrekket. Bedre å bytte sko til en som passer! Skulle til å si det samme. Bedre å bytte kabelsko til en med riktig diameter. Er vel 10mm på shunten til Victron om jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
jotto Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 YngveKL skrev for 2 timer siden: Pass på så du ikke borer vekk for mye, husk at det som blir igjen skal tåle hele strømtrekket. Bedre å bytte sko til en som passer! Godt poeng. Vet ikke hvor enkelt det er å bytte kabelskoen på kablene..? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 jotto skrev for 1 time siden: Godt poeng. Vet ikke hvor enkelt det er å bytte kabelskoen på kablene..? Du må vite tverrsnitt på kabelen din (står kanskje på kabelen) og så må du skaffe en kabelsko beregnet for det tverssnittet med en hulldiameter på 10mm. Avhengig av tverrsnitt på kabelen, trenger du kanskje en kraftig kabelskotang. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Careka Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Victron, uten tvil. brukt i mange år. nå. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 jotto skrev for 10 timer siden: Godt poeng. Vet ikke hvor enkelt det er å bytte kabelskoen på kablene..? Har du en kabelsko med 8mm skal det gå fint å borre opp. Størrelsen på kabelsko står på kabelskoen. Feks 35-10= 35mm²-10mm(hull). Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 (redigert) wrong ! Redigert 23.Juni.2020 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Har vurdert lit frem og tilbake da jeg skal montere batterimonitor. Har hatt Victron tidligere og den fungerte fint. Men når jeg nå skulle kjøpe valgte jeg NASA da jeg vil ha et stort og klart display og app på telefonen er uinteressant for meg. 100A shunt holder i lange baner for meg da de helt store strømforbrukerne som pysevisp har eget batteri. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Bårdp skrev 3 minutter siden: Har vurdert lit frem og tilbake da jeg skal montere batterimonitor. Har hatt Victron tidligere og den fungerte fint. Men når jeg nå skulle kjøpe valgte jeg NASA da jeg vil ha et stort og klart display og app på telefonen er uinteressant for meg. 100A shunt holder i lange baner for meg da de helt store strømforbrukerne som pysevisp har eget batteri. Jeg er enig i at Victron har et lite display. Men appen er veldig intuitiv og oversiktlig, sjekker den bare i ny og ne Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 TrikkerN Lønning skrev for 3 timer siden: Jeg er enig i at Victron har et lite display. Men appen er veldig intuitiv og oversiktlig, sjekker den bare i ny og ne Helt enig med deg. Til å begynne med hadde jeg nesten alle parametere akrivert på displayet, da ble det en del trykking frem og tilbake for å sjekke forskjellige ting. Nå har jeg kun Watt og SoC akrivert, da det er de jeg benytter mest. Dersom jeg ønsker fullt overblikk ligger aldri telefonen eller tableten langt unna :) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
N-D-780 Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Prolimit skrev On 22.6.2020 at 9.03: Jeg monterte Victron BMV-712 på Lørdag, hadde egentlig bestillt Victron Smart shunt da jeg ikke er tilhenger av å lage hull i båten for montering av display. Monterte display i en koblingsboks ved batteri banken og bruker kun appen. Fornøyd så langt å gleder meg til å teste mer. Sverre Jeg satte display enheten i en holder fra Biltema, da jeg heller ikke er så glad i å lage hull. Lakkerte den sølv og limt med tilhørende dobbeltsidig tape på toppen av instrument panelet, så får vi se hvor lenge det holder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.