NOR15186 Startet 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2020 Hei Har tenkt å bytte propell på seilbåten, men har ikke lyst til å bruke penger på å få den løftet. Er det noen i Oslo området som påtar seg et slikt "dykker" oppdrag? Båten er en Bavaria 46 Cruiser med Volvo Penta 150S seildrev. Propellen som skal avmonteres er en fast propell (enkel å få av) og påmonteres en Kiwiprop (enkel å montere). Mvh Pål Christian Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Dykker er ikke gratis...kan fort bli like dyrt... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Hva er timesprisen for en dykker, eventuelt «kompisprisen»? For sikkerhets skyld er det greit å gjøre dette på land. Alt blir enklere, mer oversiktlig og mindre sjanse for at noe glemmes eller gjøres feil. Og hvis montøren skulle miste en del ut av hånda er det mye enklere å bøye seg ned og plukke den opp fra bakken enn å lete på mudderbunn 3-15 meter under båten. Hvis det var jeg som skulle gjort dette hadde jeg ikke vurdert dykker som noe reelt alternativ. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Arne2 Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 (redigert) Det finnes vel sikkert dem som dykker uansett, og da behøver vel ikke timeprisen nødvendigvis å bli så høy. Men hvilken garanti har man for at dykkeren er en dyktig mekaniker, og hva er sjansen for at det oppstår problemer som tap av deler og slike ting? Hvis jeg skulle bruke dykker da ville jeg i alle fall stille med et stort reservedelslager, slik at man har kapasitet og mulighet til mange forsøk, før eventuell endelig montering på land. Redigert 21.Juni.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Viktig å feste et nett under drevet som fanger opp løse deler og verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Hadde det vært min båt hadde jeg tatt løftekostnaden og gjort jobben selv for å vite hvordan det var gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Hei Eg har lang erfaring med dykking, og har skifta propell på seglbåten min. Eg skifta frå ein foldepropell, og til ein fast propell. Dette gjekk fint. Det var ein klar føremon at eg hadde skrudd på propellane frå før. Den føremonen har ikkje ein innleigd dykkar. Eg valte òg å dykka utan handskar, fordi eg ikkje skulle mista deler så lett. Kaldt. Eg hadde kvidd meg til å skifta til foldepropell, men eg kjenner ikkje propelltypen du skal skifta til. Å spenna opp eit nett under propellen trur eg blir vanskeleg. Eg knytte ei snor i propellblada, tilfelle eg skulle mista desse. Dersom propellen som er på ikkje er skada, så hadde eg venta til båten skal på land for anna vedlikehald. Ask Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Å dykke under en båt kan være farlig. Kommer en stor halvplaner forbi i litt for stor fart kan dykkeren få hele seilbåten din i skallen. Da er det greit 0 bruke en yrkesdykker som du betaler hvitt og som har forsikringene i orden. PADI Open Water for fritidsdykkere er ikke sertifikatet du er ute etter {åpent vann betyr ingenting over hodet). Ta opp båten du og benytt anledningen til å se over og fikse annet som også kunne trenge litt kjærlighet. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 (redigert) Har en Autoprop på tur til meg og vurderte halvegs dykkerløsning. Men slo det fra meg, blir en tur i stropp i august. Så får jeg flikket opp vannlinja også. Redigert 22.Juni.2020 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Arne2 skrev for 13 timer siden: Det finnes vel sikkert dem som dykker uansett, og da behøver vel ikke timeprisen nødvendigvis å bli så høy. Hvis man betaler en hobbydykker betraktes man som arbeidsgiver, med det ansvaret det medfører dersom det skulle skje en ulykke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 NOR15186 skrev for 16 timer siden: Har tenkt å bytte propell på seilbåten, men har ikke lyst til å bruke penger på å få den løftet. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å gå for "dykkeløsningen", ikke minst dersom motivet ditt er å spare penger i forhold til å løfte båten. Bytte propell ved dykking kan dra med seg en del risikomomenter som man kanskje ikke tenker på umiddelbart. For det første er det slik at når man jobber med tunge ting kan det være fort gjort å holde pusten et lite øyeblikk. En propell er kanskje ikke veldig tung, men under vann, hvor man må balansere kroppen og kompensere for vekten av propellen er det et relativt tungt løft. Det samme når man bruker verktøy. Å holde pusten under vann er potensielt livsfarlig, årsaken er risiko for lungesprengning. Og jo grunnere man er, jo farligere er det. Årsaken er at den relative trykkforskjellen er større jo nærmere overflata man er. Det som kan skje er at man trekker pusten, holder pusten, og endrer dybde en liten smule. Luften i lungene utvider seg, og alveolene i lungene brister. En dybdeforskjell på 30 cm kan være nok. Lungesprengning er en av de dykkerskadene som kan få dødelig utgang. Det vil du neppe ha på deg for å ha spart et kranløft. Særlig ikke om du har betalt en hobbyfrosk under bordet for å få det billig. En annen og mindre farlig ting som kan skje er at dykkeren ikke klarer å montere propellen riktig, evt. trekke til med riktig moment, med det utfallet at propellen ramler av. Kanskje ikke veldig farlig siden du har seil, men vinninga går fort opp i spinninga. Arne2 skrev for 14 timer siden: Det finnes vel sikkert dem som dykker uansett, og da behøver vel ikke timeprisen nødvendigvis å bli så høy. Ja, det er mange som dykker uansett, men kanskje ikke tilfeldigvis akkurat under båten til trådstarter. De fine dykkerstedene er ofte ikke midt i ei båthavn. Lazyjack skrev for 14 timer siden: Viktig å feste et nett under drevet som fanger opp løse deler og verktøy. Hvordan ser du for deg å få til det i praksis? Høres ut som en ide tatt fra Donald Duck. Ser for meg Ole Dole, Doffen og Dolly som står og holder i hvert sitt hjørne av et slikt nett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilerslask Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Ta båten opp, da får du samtidig tatt en kontroll av (og eventuelt byttet) anoder m.m. Sitér dette innlegget Link to post
NOR15186 Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Takk for gode innspill. Jeg spurte om det var noen som utførte denne typen oppdrag, skjønner at det ikke er noen som gjør dette. Mvh Pål Christian Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 NOR15186 skrev 1 time siden: Takk for gode innspill. Jeg spurte om det var noen som utførte denne typen oppdrag, skjønner at det ikke er noen som gjør dette. Mvh Pål Christian Du får nok sikkert et dykkerfirma til å gjøre det. Sist jeg jobbet i et dykkerfirma, for rundt 12 år siden, så kostet det 6000,-kr. bare for å møte opp på kaien og deretter nesten 3000,-kr. timen for dykking. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.