Jump to content

Skifte propell med båten på vannet


NOR15186

Recommended Posts

Hei

 

Har tenkt å bytte propell på seilbåten, men har ikke lyst til å bruke penger på å få den løftet.

 

Er det noen i Oslo området som påtar seg et slikt "dykker" oppdrag?

 

Båten er en Bavaria 46 Cruiser med Volvo Penta 150S seildrev. 

 

Propellen som skal avmonteres er en fast propell (enkel å få av) og påmonteres en Kiwiprop (enkel å montere).

 

Mvh

 

Pål Christian

Link to post

Hva er timesprisen for en dykker, eventuelt «kompisprisen»? For sikkerhets skyld er det greit å gjøre dette på land. Alt blir enklere, mer oversiktlig og mindre sjanse for at noe glemmes eller gjøres feil. Og hvis montøren skulle miste en del ut av hånda er det mye enklere å bøye seg ned og plukke den opp fra bakken enn å lete på mudderbunn 3-15 meter under båten.

 

Hvis det var jeg som skulle gjort dette hadde jeg ikke vurdert dykker som noe reelt alternativ.

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Det finnes vel sikkert dem som dykker uansett, og da behøver vel ikke timeprisen nødvendigvis å bli så høy.  Men hvilken garanti har man for at dykkeren er en dyktig mekaniker, og hva er sjansen for at det oppstår problemer som tap av deler og slike ting? Hvis jeg skulle bruke dykker da ville jeg i alle fall stille med et stort reservedelslager, slik at man har kapasitet og mulighet til mange forsøk, før eventuell endelig montering på land.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Hei

 

Eg har lang erfaring med dykking, og har skifta propell på seglbåten min.

Eg skifta frå ein foldepropell, og til ein fast propell.

Dette gjekk fint.

Det var ein klar føremon at eg hadde skrudd på propellane frå før. Den føremonen har ikkje ein innleigd dykkar.

Eg valte òg å dykka utan handskar, fordi eg ikkje skulle mista deler så lett. Kaldt.

 

Eg hadde kvidd meg til å skifta til foldepropell, men eg kjenner ikkje propelltypen du skal skifta til.

 

Å spenna opp eit nett under propellen trur eg blir vanskeleg.

Eg knytte ei snor i propellblada, tilfelle eg skulle mista desse.

 

Dersom propellen som er på ikkje er skada, så hadde eg venta til båten skal på land for anna vedlikehald.

 

Ask

Link to post

Å dykke under en båt kan være farlig. Kommer en stor halvplaner forbi i litt for stor fart kan dykkeren få hele seilbåten din i skallen. Da er det greit 0 bruke en yrkesdykker som du betaler hvitt og som har forsikringene i orden. PADI Open Water for fritidsdykkere er ikke sertifikatet du er ute etter {åpent vann betyr ingenting over hodet).

 

Ta opp båten du og benytt anledningen til å se over og fikse annet som også kunne trenge litt kjærlighet.

Link to post
NOR15186 skrev for 16 timer siden:

Har tenkt å bytte propell på seilbåten, men har ikke lyst til å bruke penger på å få den løftet.

 

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å gå for "dykkeløsningen", ikke minst dersom motivet ditt er å spare penger i forhold til å løfte båten. Bytte propell ved dykking kan dra med seg en del risikomomenter som man kanskje ikke tenker på umiddelbart. For det første er det slik at når man jobber med tunge ting kan det være fort gjort å holde pusten et lite øyeblikk. En propell er kanskje ikke veldig tung, men under vann, hvor man må balansere kroppen og kompensere for vekten av propellen er det et relativt tungt løft. Det samme når man bruker verktøy. Å holde pusten under vann er potensielt livsfarlig, årsaken er risiko for lungesprengning. Og jo grunnere man er, jo farligere er det. Årsaken er at den relative trykkforskjellen er større jo nærmere overflata man er. Det som kan skje er at man trekker pusten, holder pusten, og endrer dybde en liten smule. Luften i lungene utvider seg, og alveolene i lungene brister. En dybdeforskjell på 30 cm kan være nok. Lungesprengning er en av de dykkerskadene som kan få dødelig utgang. Det vil du neppe ha på deg for å ha spart et kranløft. Særlig ikke om du har betalt en hobbyfrosk under bordet for å få det billig. 

 

En annen og mindre farlig ting som kan skje er at dykkeren ikke klarer å montere propellen riktig, evt. trekke til med riktig moment, med det utfallet at propellen ramler av. Kanskje ikke veldig farlig siden du har seil, men vinninga går fort opp i spinninga. 

 

Arne2 skrev for 14 timer siden:

Det finnes vel sikkert dem som dykker uansett, og da behøver vel ikke timeprisen nødvendigvis å bli så høy.  

Ja, det er mange som dykker uansett, men kanskje ikke tilfeldigvis akkurat under båten til trådstarter. De fine dykkerstedene er ofte ikke midt i ei båthavn. 

 

Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Viktig å feste et nett under drevet som fanger opp løse deler og verktøy. 

Hvordan ser du for deg å få til det i praksis? Høres ut som en ide tatt fra Donald Duck. Ser for meg Ole Dole, Doffen og Dolly som står og holder i hvert sitt hjørne av et slikt nett :giggle:

 

Link to post
NOR15186 skrev 1 time siden:

Takk for gode innspill. Jeg spurte om det var noen som utførte denne typen oppdrag, skjønner at det ikke er noen som gjør dette. 

 

Mvh

 

Pål Christian 

 

Du får nok sikkert et dykkerfirma til å gjøre det. Sist jeg jobbet i et dykkerfirma, for rundt 12 år siden, så kostet det 6000,-kr. bare for å møte opp på kaien og deretter nesten 3000,-kr. timen for dykking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...