Jump to content

Merantifiner pris?


Tor Eirik

Recommended Posts

Heisan !

Sjekk www.billingstadtrelast.no

 

Ang meranti i båt: (synsing) Fått dette rådet flere ganger selv.

Er jo en regnskog-art , og hørt at limet holder bedre enn "vanlig" finèr.

Også er den kvistfri og får kanskje den riktige fargen ved oljeing/lakkering.

 

Lykke til !

 

Hilsen Opus

 

God helg til alle :flag:

Link to post
Share on other sites

Handlet endel merantifiner på Billingstad først på 80-tallet, men det var fordi bjørkefiner kostet langt mer. Meranti var økonomi-alternativet den gang...

Nå har meranti blitt eksotisk og dyr. Og som du sier, omdiskutert pga regnskog problematikken.

 

I de senere år har jeg kun benyttet bjerk til innlaminering.

Link to post
Share on other sites

Ang meranti i båt: (synsing) Fått dette rådet flere ganger selv.

Også er den kvistfri og får kanskje den riktige fargen ved oljeing/lakkering.

Lykke til !

 

Hilsen Opus

 

Har oljet med Benar olje på meranti plater i taket i båten min og det er nesten helt likt teaken som er i resten av båten min .....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ingen finèrplater fester særlig godt til polyester, men om du pusser grovt

over forskalingsfinèren med båndpusser før innstøping, vil den feste ganske bra.

Denne finèren har suveren holdbarhet og er mitt 1. valg til båt. Mugner ikke heller.

Bjørk er forøvrig kjent for å råtne svært lett, men den er veldig sterk når den er ny.

Link to post
Share on other sites

Har selv lagt "skipsgulv" av Meranti-finer. Limte strimler fra 4mm meranti oppå en tykkere finer. Strimlene er ca 8cm brede. Lett å tilpasse i krinkler og kroker. Brukte blanding av olje og beis først for å få ekstra dyp glans. Ravi lakk på toppen. 4 gode strøk. Lurt å lakke et strøk før nating. Maskerte fugene.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Har selv lagt "skipsgulv" av Meranti-finer. Limte strimler fra 4mm meranti oppå en tykkere finer. Strimlene er ca 8cm brede. Lett å tilpasse i krinkler og kroker. Brukte blanding av olje og beis først for å få ekstra dyp glans. Ravi lakk på toppen. 4 gode strøk. Lurt å lakke et strøk før nating. Maskerte fugene.

<{POST_SNAPBACK}>

har du bilder?
Link to post
Share on other sites

veilende pris Byggmakker eks mva:

 

Varegruppe 6 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 235.01

Varegruppe 9 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 326.98

Varegruppe 12 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 344.96

Varegruppe 15 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 602.01

Varegruppe 18 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 696.64

 

format 122x244 regner med at pris andre byggevarekjeder er uten store avik!

kgt

Link to post
Share on other sites

BildeBilde

 

Legger ved et par bilder som viser bruk av meranti på dørk og innredning.

Sideplatene er ikke ferdig behandlet på bildet av dørken.

Har en del andre bilder av innredningen ferdig, om det er av interesse... :seeya:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...