Tor Eirik Startet 8.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2005 Enkelt spørsmål... Ca pris på merantifinêr 18mm og 9mm plater... Noen som har peil? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Google er din venn: Merantifiner Søket som ble gjort... Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ingar Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Hvis det er for innstøping ville jeg vurdert bjerke-finer i stedet. Denne har flere lag og er mer solid, billigere også. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 8.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Skal brukes som speil, stringers og dekk... Fikk tipset fra "Highperformance"... Er vel bedre enn bjerkefiner når det kommer til båt/fuktighet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Er vel bedre enn bjerkefiner når det kommer til båt/fuktighet? Kan jeg ikke tenke meg, meranti er en ganske porøs tresort sammenlignet med bjerk.Og finer med flere lag har høyere styrke. Best er forskalingsfiner (rødbrun), men denne er mye dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Heisan ! Sjekk www.billingstadtrelast.no Ang meranti i båt: (synsing) Fått dette rådet flere ganger selv. Er jo en regnskog-art , og hørt at limet holder bedre enn "vanlig" finèr. Også er den kvistfri og får kanskje den riktige fargen ved oljeing/lakkering. Lykke til ! Hilsen Opus God helg til alle Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Handlet endel merantifiner på Billingstad først på 80-tallet, men det var fordi bjørkefiner kostet langt mer. Meranti var økonomi-alternativet den gang... Nå har meranti blitt eksotisk og dyr. Og som du sier, omdiskutert pga regnskog problematikken. I de senere år har jeg kun benyttet bjerk til innlaminering. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Ang meranti i båt: (synsing) Fått dette rådet flere ganger selv. Også er den kvistfri og får kanskje den riktige fargen ved oljeing/lakkering. Lykke til ! Hilsen Opus Har oljet med Benar olje på meranti plater i taket i båten min og det er nesten helt likt teaken som er i resten av båten min ..... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tor Eirik Svart 8.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Blir vel litt drøyt langt for meg å handle der.. men prisene var okay... Merantifinêr er vel ganske vanlig hos de vanlige trelast-firmaene? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 8.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Best er forskalingsfiner (rødbrun), men denne er mye dyrere. <{POST_SNAPBACK}> Jeg ble anbefalt å IKKE bruke denne sorten pga dårlig feste til polyester... Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Ingen finèrplater fester særlig godt til polyester, men om du pusser grovt over forskalingsfinèren med båndpusser før innstøping, vil den feste ganske bra. Denne finèren har suveren holdbarhet og er mitt 1. valg til båt. Mugner ikke heller. Bjørk er forøvrig kjent for å råtne svært lett, men den er veldig sterk når den er ny. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Merantifinêr er vel ganske vanlig hos de vanlige trelast-firmaene? Eller? <{POST_SNAPBACK}> Ja Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 8.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Tror jeg går for meranti jeg... Selv om den kommer fra regnskogene Ser ut som om det er det beste alternativet også med tanke på pris (bjørka var noen lapper dyrere på de tykkeste platene) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Så at High Performance har "oppskrift" på jukse teak dekk med meranti. Noen som har prøvd det ? Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Så at High Performance har "oppskrift" på jukse teak dekk med meranti. Noen som har prøvd det ? <{POST_SNAPBACK}> Hvor fant du den oppskriften? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Man kan frese spor i platen, også nate de! Har også sett nater opptegnet med tusj, blir faktisk ganske bra. Det viktige da er at man lakker 1 strøk før man går på med tusj. Også lakker man over til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Hvor fant du den oppskriften? <{POST_SNAPBACK}> Under Gode råd på Maritim Start. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Har selv lagt "skipsgulv" av Meranti-finer. Limte strimler fra 4mm meranti oppå en tykkere finer. Strimlene er ca 8cm brede. Lett å tilpasse i krinkler og kroker. Brukte blanding av olje og beis først for å få ekstra dyp glans. Ravi lakk på toppen. 4 gode strøk. Lurt å lakke et strøk før nating. Maskerte fugene. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Muhammed Svart 8.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2005 Har selv lagt "skipsgulv" av Meranti-finer. Limte strimler fra 4mm meranti oppå en tykkere finer. Strimlene er ca 8cm brede. Lett å tilpasse i krinkler og kroker. Brukte blanding av olje og beis først for å få ekstra dyp glans. Ravi lakk på toppen. 4 gode strøk. Lurt å lakke et strøk før nating. Maskerte fugene. <{POST_SNAPBACK}> har du bilder? Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 9.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 veilende pris Byggmakker eks mva: Varegruppe 6 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 235.01 Varegruppe 9 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 326.98 Varegruppe 12 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 344.96 Varegruppe 15 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 602.01 Varegruppe 18 mm Meranti Kryssfiner ubehandlet Prisinformasjon Enhet Veil.pris STK 696.64 format 122x244 regner med at pris andre byggevarekjeder er uten store avik! Sitér dette innlegget kgt Link to post
Viksund Bravo Svart 9.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 Dospen: Skal prøve å legge inn noen bilder i kveld, vet jeg har noen på den andre PC`en Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 9.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 Legger ved et par bilder som viser bruk av meranti på dørk og innredning. Sideplatene er ikke ferdig behandlet på bildet av dørken. Har en del andre bilder av innredningen ferdig, om det er av interesse... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Verrie Svart 9.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 Har en del andre bilder av innredningen ferdig, om det er av interesse... <{POST_SNAPBACK}> Selvfølgelig, det er viktig med inspirasjon for oss andre. Lekkert så ut som, det er sikkert !! Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 9.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 Fant visst bare et par til.... Har tatt mange bilder før "renoveringen" startet, og det er moro å se forandringen..... Meranti var iallefall et billig og greit materiale for innredning Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Tor Eirik Svart 9.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 Very nais! Nesten synd å støpe det inn da! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.