Jump to content

Ladelampe til dynamo vil ikke skru seg av når motor er startet

Sondre93

Recommended Posts

Som emnetittelen sier så vil ikke ladelampen skru seg av når jeg har startet motor. Den lyser som normalt når jeg vrir tenningen, men vil ikke skru seg av. Til info så hadde jeg flatt batteri når jeg startet, fikk startet med booster, kan det være årsaken? Eller kan jeg ha koblet ladelampen til feil flatstift på tenningslåsen?

Med mindre den er bare elektronisk og uten funksjon på dynamoen
er det nok slik at ladelampa skal ligge -mellom- dynamo (L; 61; D+) og tenningslås.

Når en så kobler til "feil flatstift" på tenningslås blir det ikke noe forskjell nede på dynamoen.

Men når Ladelampa / kabelen til dynamoen er koblet til feil sted, f.eks. R eller W,
da omsider vil dynamoen ikke få hjelpemagnetiseringen og så trolig ikke starte,
mens spenningen som nå kommer fra tenningslås/ladelampe
likevel finner veien til minus, og kan lyse med det.

Så, feil kontakt kan føre til funksjon, men ikke nødvendigvis til riktig funksjon.
Men det kan bli fin rødt lys da. :smiley:

Siden det finnes flere alternativer kunne du beskrive både hva du faktisk har og nøyaktig hvordan det er koblet opp.
Bilde hjelper enormt, og så skal du se at Lars og Hulda løser mysteriet i nesten nullkommaniks. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg har koblet W til turtelleren. B+ til pluspol batteri, B- til minuspol batteri og D+ til ladelampe og tenningslås. Jeg har gjort alt riktig, men forhørte meg med båtnaboen ved siden av meg i går, han mente det kunne være pga reima var for slakk. Den var veldig slakk og har blitt strammet nå så jeg skal prøve en gang til før jeg klager videre 😄

Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Med mindre den er bare elektronisk og uten funksjon på dynamoen
er det nok slik at ladelampa skal ligge -mellom- dynamo (L; 61; D+) og tenningslås.

Når en så kobler til "feil flatstift" på tenningslås blir det ikke noe forskjell nede på dynamoen.

Men når Ladelampa / kabelen til dynamoen er koblet til feil sted, f.eks. R eller W,
da omsider vil dynamoen ikke få hjelpemagnetiseringen og så trolig ikke starte,
mens spenningen som nå kommer fra tenningslås/ladelampe
likevel finner veien til minus, og kan lyse med det.

Så, feil kontakt kan føre til funksjon, men ikke nødvendigvis til riktig funksjon.
Men det kan bli fin rødt lys da. :smiley:

Siden det finnes flere alternativer kunne du beskrive både hva du faktisk har og nøyaktig hvordan det er koblet opp.
Bilde hjelper enormt, og så skal du se at Lars og Hulda løser mysteriet i nesten nullkommaniks. :smiley:

:seeya:
Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...