Jump to content

Ta av akterstag på Comfort 30 - trenger jeg å sikre masten?

Andrimner

Recommended Posts

Hei,

En liten avstikker fra en annen tråd, som egentlig handler om noe helt annet, og som jeg derfor tar her i stedet:

I forbindelse med planlagt løft av min Comfort 30 trenger jeg å ta av akterstaget. Det har jeg aldri gjort før. Havnesjefen har heldigvis lovet meg hjelp med det, men jeg vil helst ha kontroll på det selv også - derfor tenkte jeg å spørre litt her. 

Det første spørsmålet er om jeg trenger å tenke på spesielle tiltak for masten når akterstaget først er av. Det er en mastheadrigg, med rette salingshorn, og en mast som står rett på dekket (ikke gjennomgående). Men den har to undervant på hver side som står diagonalt i lengderetningen. Se bilder (kan legge ved flere om nødvendig). Vil vantene og forstaget holde masten stabil, eller må jeg sikre masten på en eller annen måte når akterstaget er av?

Det andre er selve fremgangsmåten - jeg har, for å være ærlig, aldri gjort noe særlig med akterstaget før (som for så vidt avslører at jeg ikke har snøring på riggtrim, men det får så være). Jeg var nede og tittet litt i dag, og ANTAR at det jeg må gjøre er:

1. Klemme de to bøylene som stikker ut OPP, og vri i riktig retning til akterstaget blir slakt

2. Løsne splinten som går gjennom U-bøylen rett ved badestigen, og ta av akterstaget

3. Surre akterstaget fast til masta for å hindre at det "slår"

4. Ikke miste splinten

Er dette sånn høvelig riktig, eller har jeg misforstått? Er det andre ting jeg bør tenke på når akterstaget skal av?

20200623_091244.jpg

20200623_091256.jpg

20200623_091144.jpg

20200623_091118.jpg

Aktre undervanter får et stort strekk om du fjerner akterstaget. Vi hadde en båt i Son for mange år siden som fikk demontert masten akkurat under en slik operasjon. Ett av røstjernene kom opp gjennom dekket. Personlig ville også jeg strammet opp et fall eller bomløfteren for å sikre masten.

Ellers er det bare å slakke ned akterstaget som du beskriver. 

Hei

Det kan jo tenkast at undervanta hindrar at masta fell framover, men det er ikkje dermed sagt at du bør satsa på det...

Dersom masta dett ned er de heldige om ikkje einkvan blir skada eller drept.

Ei ny mast er dyr, og sesongen din er over om masta blir skada.

På eldre båtar medfører mastehavari ofte at kostnadar større enn båten sin verdi.

Ein måte å sikra masta er å festa bomløftaren til ein av vinsjane, og storseglfallet til ein vinsj på andre sida.

Du kan bruka vinsjane på hyttetaket, dersom genoavinsjane ikkje brukast fordi falla kjem i konflikt med løftestroppene.

Ask

Skjønner. Da skal jeg definitivt overlate vurderingene av dette til havnesjefen. Men jeg var nede i båten nå for å se om jeg kom på potensielle tiltak selv, og det jeg klarer å komme på er det som fremgår av bildet: Låsevaier ført gjennom bøylen skjøtet normalt festes i, koblet til fallet, for så å stramme fallet maks med vinsjen og låse med den vanlige blokken. Tenker dere at det vil være sikkert nok?

20200623_221252.jpg

Hvis poenget med å ta av akterstaget er å få et åk inn over båten for å løfte, så må jo akterstaget av et kort øyeblikk uansett (kanskje).  Støtter å bruke storseilfallet og prøve å holde litt spenn i det samtidig som åket løftes inn over båten, for så å stramme det midlertidig mens båten løftes. Helst så langt akterut som mulig, Da får du best utnyttelse av kraftene. Båten kan skli i stroppene, og da kan du få et rykk som i prinsipp kan ta knekken på masta. Ville som sagt gått for å feste helt akter, kanskje via blokk til vinsj eller noe annet smart, framfor storseilskjøtepunktet. 

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg henger ikke helt med på resonnementene her. Akterstaget må av fordi åket til kranen skal henge rett bak masta, og akterstaget kommer da i veien. (Det står en båt på havna nå, som har akterstaget permanent av mens den står på land - den har riktignok gjennomgående mast, men jeg får inntrykk av at planen til havnesjefen er at jeg også skal stå med staget av så lenge jeg står på land). Hvis jeg trekker fallet helt bak, vil vel fallet ha temmelig lik bane som akterstaget, og dermed også komme i veien for åket? Eller er det noe jeg overser her?

Det kanskje var dårlig forklart. Det jeg ment var: først tar du av akterstaget så åket kan komme inn over båten. Hvis det er plass til det, så kan du spenne opp storseilskjøtet som midlertidig akterstag mens åket er på plass, så du har litt mothold i mastetoppen mens du løfter båten opp av vannet. Jeg vet ikke hvordan kran osv., så muligvis kan det ikke la seg gjøre, men kanskje. Hvis det kan ville jeg brukt 2min på å rigge et midlertidig akterstag til under løftet, for her kan det komme rykk. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Andrimner skrev 58 minutter siden:

Kunne jeg fått dette med storseilskjøtet (du mener skjøtet og ikke fallet?) som midlertidig akterstag inn med litt mer teskje, ikke helt åpenbart for meg hvordan det kan gjøres :)

beklager, min feil. Jeg mener fallet!

Bare feste det så langt som mulig akterut og få litt spenn i det, så ikke aktre undervant alene må gjøre jobben med å holde masten akterover. 

Dette gjør du på 2 min, ingen stor greie. Vedkommende som hjelper å ta opp har sikkert også masse erfaring, så spør ham om det kniper. 

opplegget ditt med skjøtet fungerer også sikkert fint som midlertidig løsning, men det kommer vel også i veien for åket?.

min tanke var bare at du kanskje kunne klare å få fallet over og forbi åket under løft. Men jeg kan ikke garantere at det er mulig. Det ser du når dere begynner. 

Andrimner skrev for 3 timer siden:

Ok, da skjønner jeg. Men det neste punktet jeg har å feste i bakenfor skjøtepunktet er festet for akterstaget (er vel neppe lurt å feste i pushpit?)...kan jeg ikke da like gjerne feste selve akterstaget igjen etter at løftet er gjennomført og båten står på land? 

jo, helt klart hvis du gidder. Er ofte litt mer mekk å få det på plass, de kan være litt stramme noen ganger.  Lettere å knyte fast et fall og stramme opp litt for støtte. 
Hvis du noterer antall runder du skrur av på strekkfisken, så vet du hvor mye du skal stramme når du skal ha det på igjen

Jeg har sammelignbar rigg (tror jeg), mastheadrigget Albin Vega med rette salingshorn.

Vi tok av akterstaget før løft, løftet båten på land med løfteåk og satt deretter på bomløftet som sikring de dagene båten var på land.

Før båten skulle sjøsettes måtte bomløftet av, og båten gikk på sjøen uten siking av mast akterover. Dette gikk helt fint.

Dette var anbefalingene fra kranfører, som forøvrig er erfaren seiler. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...