Jump to content

Stålbåt, førstegangsmontering av anoder

Esmeralda2020

Recommended Posts

Hei. 
Jeg har nettopp kjøpt en 40 fots stålbåt som har gått i ferskvann alle sine 39 år, har ingen anoder montert. En VP motor på 140 HK, ett ror og en baugthruster. 

Hun skal slippes i Moss på tirsdag. Er det noen her inne som har erfaring med førstegangsmontering, og som kan gi meg tips på hvor jeg bør sveise festepunkter - og til hvor store anoder?

fikk tips på «Båtfolk På Facebook» Om at @Hulda sannsynligvis kunne gi et bra svar?

Hvis noen har tips på dyktig sveiser i Moss tas det også i mot, med stor takk.🙏

Da ville jeg valgt anoder i aluminium. Da er prosedyren å sveise på bolter i vanlig sort stål til skroget og skru anodene fast med vanlig mutter og taggskive. Smør gjengene med Biltema aluminiumpasta før sammenskruing. Rorbladet må ha en anode for å dekke rorblad, roraksling og nedre feste. Så bør du ha to anoder på hver side av båten, en på hver side en meter aktenfor baugen og en på hver side en meter forenom akterspeilet (godt neddykket i vann). Størrelsen på anodene er ikke så viktig. Det som er viktig er å finne noen som har en generell dimensjon, slik at du ikke må sveise nye bolter hver gang du er på land. Et triks er å male baksiden av anodene for å bremse strømgjennomgangen. Jeg vet ikke hvilken motorinstallasjon du har. Men har du en fleskibel koping mellom gir og propellaksling, sørg for at denne overfører strøm. Bruk et multimeter for å sjekke elektrisk motstand. Er motstanden tilnærmet null, altså full strømgjennomgang mellom aksling og gir og aksling og skrog, skal det ikke være nødvendig med anode på aksling eller propell. Hvis det er som antydet over, er hele båten presset ned til et felles elektrisk potensial. Da vil null korrosjon oppstå under vann. Om det er skipsstål eller noe annet, har ingen praktisk betydning. 

Får du ikke fatt i anoder i aluminium, får du bruke sink. Anoder må du ha. Ikke sveis uten å ha plukket ALLE ledningene av dynamoen. Er sveiseapparatet lavfrekvent, ryker dynamoens diodebro. Jeg har verdensrekord i bytte av diodebroer. Så kan du også søke opp 'Byggingen av Hulda på oppfordring', der er det mange tips om hvordan få ting til å gå til helvete. 

Du trenger ingen dyktig sveiser, holder med en vanlig en. Det er verken krav til apparat, prosedyrer eller kvalifikasjoner. Kun at boltene henger fast og gir kontakt til stålet.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...