Jump to content

Ut på tur med Lavida 2020


Roger jo

Recommended Posts

VI kom sent i gang i år på grunn av Corona har "Carpal tunnel syndrom"  tok stingene på fredag, får ikke må løfte snapsen med Høyrehanda enda, utrolig hvor .lett lært venstre handa er.

Ikke lange turen fra Langesund til Bommen  ved Risør. 

Men den ble 25% lenger  Piloten kranglet den ville styrbord mot Danmark etter 10min,  slik holdt den på. rart at vi ikke ble oppbrakt av kystvakten ved Jomfruland.

Det ble mest å styre på gamlemåten.

Noen  saftige  gamle Dønninger kom noen steder en fin tur i går.

Bolten er like fin etter 15 år. 

En nydelig dag i dag .

 

DSCN6579.JPG.d6aa9e564886e043d505ff61199957c1.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Lite båt i Pollen i går.

DSCN6609.JPG.eadc482fb6e007daebd893225298d102.JPG

Men ca. 80% belegg på restaurantene unntatt Blom der var det kø for å komme inn.

DSCN6611.JPG.1330bc4f63dd135dbf562edf6e81dcc3.JPG

Skal en ha godt bakverk er Jørgensen stedet, men åpnet ikke før 0830 fra mandag kl 0800

DSCN6615.JPG.6bec7eca0982f8b47ecdff257b12a2ad.JPG

God plass

DSCN6613.JPG.a02e57d3bc0a8cdde1dadf48c5e70f02.JPG

Rusletur i Grimstad Rederinnen må stadig vente mange butikker er vekk og tomme lokaler.  På polet var det stor omsetning.

Fant et vannhull ved polet.

DSCN6628.JPG.eb3e331b7ee078d2ccab477ed93503cf.JPG

I Grimstad kommer Turistkontoret til deg  på sykkel.

DSCN6625.JPG.b6743af86bd54b870efda4ba931bb501.JPG

 Morterud har skjønt det de åpner kl 0700

DSCN6621.JPG.b4e42242f5ebefe929f86f511d5e70d7.JPG

 

DSCN6622.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
MajorAndy skrev for 21 timer siden:

God tur i hjemegn. Tænker det bliver DK næste år igen...?

 

Det blir det hvis helsa holder.

Fikk ""hjemlengsel"" pratet med et Dansk par 3 båter lenger ut på piren de var fra  Nappedam Lystbådehavn, så langt inne i Kaloe Vig har vi ikke hvert.

De mente det var tryggere her.

Turen til baker Morterud ble en nedtur de hadde herlige kaker og brød, men bare bløte  rundstykker,.

Damen var grei prøv  Bergshaven bakeri og konditori men de åpner ikke før 8,

Mens jeg venter  gikk jeg bortom Ibsen som Grimstad og Skien krangler om. Statuen minner om den tiden de satte hode på en påle.

ibsen_DSCN6631.JPG.92a841289a76f40bdbb813dbb328e9c6.JPG

Bort til Bergshaven bakeri der fikk jeg deilige rundstykker med sprø skorpe.

baker_DSCN6633.JPG.159e32a20a2706861d952338b17df389.JPG

Det var en del ledige plasser i havnen

 

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 2 uker senere...

En fin tur fra Lillesand  til Mandal lite båt unntatt i  Vrengen (Stokken) der var det mye båt alle tok det med ro.

Randasundet_DSCN6643.JPG.83e3914994eb8e3457dc2639710e1987.JPG

Traf på denne Pioneerering Spirit er verdens største fartøy etter bruttotonnasje. Hun ble designet for enheis installasjon og fjerning av store olje- og gassplattformer og installasjon av rekordvektige rørledninger

Lengde382 m     124 meter bredt .

BesetningAccommodation for 571

Installert effekt8 x MAN diesel generator sets (each 11,200 kW)

Verftsnummer3401

Hastighet14 knop (26 km/t; 16 mile/t)

Pioneerering_Spirit__DSCN6645.JPG.75b1c80c2e8c82cca2d459c470a906a3.JPG

Nå var det slutt på  godværet og ikke bare det,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Svart (redigert)

En liten oppdatering fra Mandal.

Det baller på seg............

Turen i år har ikke blitt som håpet båten er finere enn på mange år, nytt dekk i vinter mye jobb.
Hadde regnet med en kose tur på kysten.

Været var fint flatt vann, men piloten ville ikke samarbeide gikk Styrbord så fort jeg  slo den på.
greit å styrt på gamlemåtern,
Fant feilen Arendal  WD40 og trykkluft fikk bryteren i gang igjen, men hvor lenge, det ser ut  som det har kommet vann inn rust.
Finns det ikke slik bryter i Norge? 7211C&K  7211SYCQE

bryterDSCN6574.JPG.d99432c961d71cdd5dcb532e3399ce49.JPG

I Tromsøysundet  begynt hydraulikkpumpen  nede var og tulle drar seg til  BB  hvis en ikke følger på med ST ror.

Sendte noen mailer.  Ser  ikke ut som Hydrive  er i landet lenger og de har NTP gjenger.
Det nærmeste jeg fant  var en Sleipner pumpe, men selvsagt  5mm feitere og to av løpa peker nedover og har BSP gjenger, Hydrive har 4 rett ut bak NPT. Så en trenger en Tess eller Hydroscand butikk.
Stavanger så ut som var rette byen  å komme seg til.

Men vi somlet for mye så vi strandet i Mandal, ikke misforstå bra by med god service
bryteren kunne skaffes men drøye tre uker er litt lenge å ligge, her får vi håpe.

Sendte mail til Tess Mandal, dette ordner vi på strak arm i hveste fall dagen etter, betryggende lesning.

Bestilte og betalte pumpen sendte kopi at at pengene var ute av min konto , men de måtte se pengene på sin konto, kunde forhold over 30 år telte ikke. De må ha somlet ser pakken er innlevert  og der ligger den, skulle hvert her dagen etter.  

Pakke.JPG.229f03dff6c90701473008f1e76064a0.JPG

Satset på at målene  et rett og at pumpen kommer, tømte systemet for olje og demonterte  pumpen, fant ikke 120 MM hullsag i Mandal.

Har et sett med roterende filer , men rettsliper`n ligger hjemme  den elektriske  drillen får duge.
Dekket til med plast og satte i gang drillen i venstre og støvsuger slangen i høyre,  frese på frihånd med keiva går sådær ,  hadde laget en papp tolk, men fant ut at denne potta var bedre som tolk.Frese_DSCN6680.JPG.3bc3a3f7c1eb84731a28766e6457163e.JPG

Hullet ble bra det 24mm tykk finer.

ferdig_DSCN6681.JPG.34375215d9008390ec35955a0d37feb0.JPG

Så nå er det bare å vente på pumpen.

 

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Svart (redigert)

 

Pumpen  kom i 18 tiden  mandag
Lurer  hvor Sleipner  skal ha Ø 121mm  hull  når  pumpen bare er  Ø 117,8 mm, mye jobb bortkastet.

Var borte hos TESS i går og fikk bygd  om  til bake og begynte å montere, Fikk ikke trekket til mutteren bunnet på ansatsen. 2,4 mm høyere mutter på 6 kanten enn de nye..

image.png.041d7c5a444fd551da4b46b13af98737.png

Tilbake til Tess og fikk satt på skottgjennomføring her er det nok gjenger'.

Tess.JPG.9d0dea2b6fa9b4b9882af84b17d3053c.JPG

 

Nå gikk det montert  de to drensslangen ute ferdig.  de to med 90grader måtte monteres inne i skapet trangt som, det posestive var at jeg kunne ligge på ryggen og Riderennen hjalp til ovenifra:rolleyes:.

Fylt opp luftet og tett så langt.

Må berømme KIM for topp service.

 

Tror ikke det er meningen at vi skal komme Vest på, for på Søndag Ville ikke MultiCharger 2X15 A mer total død på begge. Den ble 11 år mulig det er bra`??
Trodde først det var T-stykke som fusket,  da jeg kopler på/av laderen  med den,  men nei strøm i neste stikk.

Defa har sluttet med den servicen å levere Defa  med Ladix plugger.

Så nå holder  CETEK multi X5 3600 oss  ”flytende ”  12V til 12,4 på to dager.

Da er det bare å lete  etter en erstatning  med  Ladix / Calidx kabler eller over til vanlig  220V stikk .

image.png.fa36968be11840ad9310c96ef202870b.png

 

På tide å komme seg herfra.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Mange har gått i dag 09.07 

 

Kjekt å ha styringen i orden igjen på tide og komme seg litt videre Takk for fine dager i Mandal .  Turen opp til Farsund gikk fint i motvinden.
Lite trafikk to motorbåter suste forbi på fin avstand,  5 motorbåter møtte vi tre med mast og en seilbåt på slør, ble litt misunnelig  her vi stamper  oss  fram  litt sjøsprut blir det og jammen stoppet den ene vinduspusseren, nå syntes jeg det får være nok, denne båten trives ikke på Norskekysten  Har jeg glemt å mate KJØLSVINET  er det han som saboterer??

0,7 m med bølger  da vi rundet  Lindenes er vel bra, skulle ta bilde men kamera var søkk vekk, navigerte oss til gamle havna i Farsund  merkelig  100 m  med kaier  foran sparebanken ved Gåseholmen  helt for oss selv, fant ut hvorfor ingen stikkontakt.

PS. Fant kamera i rundstykkeposen fra bakeren i Mandal.

spaebank_DSCN6717.JPG.c7a66c85b5e407ca60a9b18452af5bd2.JPG

Fikk et tips om å gå til andre siden der var det fullt på  Gåseholmen sydvest,  men ledige plasser på  Gjestebrygga  ved Verven kaia.  Fint der. Farsund er et bra sted Gratis havneavgift og ferske rundstykker 6 dager i uka.

Farsun_d1.JPG.e9b566e229d298359d6d8357f6216b9d.JPG

Farsund_DSCN6703.JPG.2bbf004c51b0e4f59953da882c7bf6d5.JPG

Kommet en del båter i dag men enda ledig på Dampskipskaia  og Gåseholmen nord og Vervenkaia

Dampskip_DSCN6719.JPG.7fd0c5551056cd787dcf13528e7a3b53.JPG

Noen trenger mye plassmye_plassDSCN6716.JPG.02ffc247068684bf96e7782e007bee49.JPG

Det var konsert her i går så ut som det var stinn brakke så vi skygget unna,

image.png.df88c24bdb4dcfe6221f92c9de612da1.png

ER dette reklame for Vinmonopolet.

Kloppen_DSCN6702.JPG.067cef5b1d71182f1bc102a7baaa7219.JPG

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

 

Værmeldingen spriket litt satset på   .barentswatch.no/   som hadde   0,5 mesteparten  av strekningen til Egersund og bedre etter Lista.

Farvel til Farsund 2ms motvind og dovne dønninger lovet bra.

Farsund.l__DSCN6720.JPG.0eb46511bead417a2d69042f8f365271.JPG

Lista  fyr langt inne.

Lista_fyrDSCN6728.JPG.dac5ff82b654af33f7154c0ad8907c13.JPG

Flere som vil Vestover en neve motorbåter føyk forbi i begge retninger.

Vesrover.JPG.3ede8c1a16456e24cbf4f0979d4fa352.JPG

Han forsøkte å seile, men etter å ha rykket to plasser akterover. ble det ned med seil og over til "Jerngenova`n " igjen.

vestover_DSCN6721.JPG.b4fb2eb24f68a635eb388731cdcdb8c3.JPG

Etter Lista skulle det bli bedre, men det stemte ikke dønningene begynte og bli krappere og inn på BB side litt forfra, men nok til  at det stedvis ble en slingretur.

Plasser ledig i kl 1530 når vi ankom seilforenings gjestebrygge Hyggelige priser kr 200 for 40 fot med strøm og 4 rundstykker som må hentes på KIWI, det blir sen frokost da de åpner kl 10 00.

906843409_Egersundseil.JPG.ed0031769a434829d601cb0efaa337a4.JPG

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg har et par slike liggende i skuffen, 7301 C&K. Det er 3-polt vender, men en ekstra pol skader vel ikke. Riktignok er benene irret, men de virker. Men det hjelper neppe deg når de ligger her på bordet mitt på Skjetten ved Lillestrøm.

 

vender_3polt.jpg.80c801c8c223a74a12b6417f43e1cb48.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takker Lars.

Det må være et bra sted å starte (les bordet ditt ), men  er  / gjør   7301 C&K.og  7211SYCQE  det samme?

Mulig du finner svaret  denne. Gresk for meg.

https://no.mouser.com/datasheet/2/60/7000toggle-1841888.pdf

 

Fra dårlig husk i mittstiling  ingen forbindelse mellom pinnene.

den ene veien forbindelse  Rød

den andre veien  forbindelse Blå 

 

12 ledninger 

 

Burde ha laget en tegning men det glemte jeg var lykkelig over at den funket.

Ps. mulig den er for tykk ikke rare plassen, mins jeg.  

image.png.7ea71f0fda0aa4dd8b150943c0896147.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...