Jump to content

Hva heter disse pakningene/skivene?

Kjellg

Recommended Posts

De pakningene er det vel ingen grunn til å skifte ut med mindre de er ødelagte? Har hatt påhengsmotorer en liten mannsalder og utført giroljeskift årlig, og det har enda ikke vært behov for å skifte oljepluggspakningene. Tørker du av de gamle pakningene slik at de er rene og ikke har partikler på anleggsflaten, + stryker over med litt ny girolje før du skrur inn oljepluggene, skal de i praksis holde i mange år.

Skulle du likevel kjenne på behovet for å skifte disse årlig kan du lage dem selv av pakningsmateriale til oljeplugger. Du får lagd deg en del pakninger for den prisen du betaler nå:wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Er ikke Dowty pakninger det der @nomen. Mercury bruker en slags flat plast eller gummipakning på tappe- og påfyllingspluggene. Hva slags materiale det er i dem vet jeg ikke, men de er forskjellige fra Dowty, som er en gummiring vulket på en stålskive. 

Jeg har kun kjøpt slike pakninger en gang. Det var i fjor før service på min Mercury, og ble innkjøpt sammen med alt annet jeg trengte fra Ravns Garage. Andre steder som er billigere kjenner jeg ikke til. Det går jo selvsagt an å slå ut en pakning selv med hullpiper, men jeg ville ikke valgt det pakningsmaterialet som @Hakkannen linker til over her. Ville kanskje brukt teflon. Nylon fungerer også. 

Takk skal dere ha gutter. Har alltid fulgt manualene og skiftet disse ved hvert oljeskift på gearet, men ser jo at disse kanskje er kraftigere en de man ellers finner. Motoren har fortsatt 3 år igjen av garantien og jeg fikk lov til selv å ta de årlige servicene på motoren. Men egentlig er ikke 100kr mye i den store sammenhengen, så det er vel kanskje like greit å kjøpe de originale pakningene. 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Er ikke Dowty pakninger det der @nomen. Mercury bruker en slags flat plast eller gummipakning på tappe- og påfyllingspluggene

Ser det nå, men Dowty kan jo kanskje passe?

De er ihvertfall billige og relativt enkle å få tak i.

Mye lettere enn å begynne å lage til pakninger selv osv.

Ta med skruen og se om Dowty kan brukes, om de går, får du sikkert med deg en "neve" for en hundrings.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...