Kjellg Startet 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2020 Har en Mercury 2,5 hk der pakningene til skruene for gearoljen koster over 40kr stykket her i norge. Er vant til å skifte dem hver gang jeg skifter olje så jeg synes 80-100kr for 2 slike pakninger er ganske dyrt. Antar slikt finnes uorginalt i ei assortert sjappe, men aner ikke hva jeg skal spørre om. Legger ved et bilde og en Link på ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 (redigert) De pakningene er det vel ingen grunn til å skifte ut med mindre de er ødelagte? Har hatt påhengsmotorer en liten mannsalder og utført giroljeskift årlig, og det har enda ikke vært behov for å skifte oljepluggspakningene. Tørker du av de gamle pakningene slik at de er rene og ikke har partikler på anleggsflaten, + stryker over med litt ny girolje før du skrur inn oljepluggene, skal de i praksis holde i mange år. Skulle du likevel kjenne på behovet for å skifte disse årlig kan du lage dem selv av pakningsmateriale til oljeplugger. Du får lagd deg en del pakninger for den prisen du betaler nå Redigert 23.Juni.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Det der ligner på Bonded seal eller Dowty pakninger. Ofte bare kalt bs pakning. Hydroscand og andre som selger utstyr for hydraulikk har slikt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Er ikke Dowty pakninger det der @nomen. Mercury bruker en slags flat plast eller gummipakning på tappe- og påfyllingspluggene. Hva slags materiale det er i dem vet jeg ikke, men de er forskjellige fra Dowty, som er en gummiring vulket på en stålskive. Jeg har kun kjøpt slike pakninger en gang. Det var i fjor før service på min Mercury, og ble innkjøpt sammen med alt annet jeg trengte fra Ravns Garage. Andre steder som er billigere kjenner jeg ikke til. Det går jo selvsagt an å slå ut en pakning selv med hullpiper, men jeg ville ikke valgt det pakningsmaterialet som @Hakkannen linker til over her. Ville kanskje brukt teflon. Nylon fungerer også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Takk skal dere ha gutter. Har alltid fulgt manualene og skiftet disse ved hvert oljeskift på gearet, men ser jo at disse kanskje er kraftigere en de man ellers finner. Motoren har fortsatt 3 år igjen av garantien og jeg fikk lov til selv å ta de årlige servicene på motoren. Men egentlig er ikke 100kr mye i den store sammenhengen, så det er vel kanskje like greit å kjøpe de originale pakningene. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Komodo skrev for 1 time siden: Det går jo selvsagt an å slå ut en pakning selv med hullpiper, men jeg ville ikke valgt det pakningsmaterialet som @Hakkannen linker til over her. Ville kanskje brukt teflon. Nylon fungerer også. Teflon er nok en del bedre ja, jeg tenkte mest på tykkelsen og at det skulle skiftes årlig Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 (redigert) Da trekker jeg den et skritt lenger - Hvor får man kjøpt Teflon og Nylon til slikt bruk? Kjekt å vite ;) Redigert 24.Juni.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Komodo skrev for 6 timer siden: Er ikke Dowty pakninger det der @nomen. Mercury bruker en slags flat plast eller gummipakning på tappe- og påfyllingspluggene Ser det nå, men Dowty kan jo kanskje passe? De er ihvertfall billige og relativt enkle å få tak i. Mye lettere enn å begynne å lage til pakninger selv osv. Ta med skruen og se om Dowty kan brukes, om de går, får du sikkert med deg en "neve" for en hundrings. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Jeg har bare sett Dowty pakninger med stålskive (dvs. karbonstål). Får man de med rustfri skive også? Jeg tenker at det kanskje er greit å bruke original pakning til disse skruene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.