Jump to content

Tohatsu 6hk på en 9fot jolle i plan?

unevencoconut

Recommended Posts

Hei er litt fersk på båt og det har seg sånn at jeg har et lite problem med den nye "hyttebåten" min. Kan gått være meg som har kjøpt for liten motor men har sett litt på YouTube og der så det ut som det gikk bra. Men tilbake til saken, jeg får ikke gummijolla opp på plan med 2 personer i båten har prøvd litt forskjellig men har funnet ut at jeg må ha noen tips.Har en tohatsu 6hk 4T 2020 modell som såvidt er kjørt inn og en maritim 280cm gummibåt og original propell på 7,8x8

6hk kan nok bli litt snaut ja. Kanskje en rorkultforlenger kan hjelpe deg å få plassert vekta mer gunstig?

Ofte planer en rib lettere enn en gummibåt siden bunnen er stivere. Maritims gummibåt er vel godkjent med 9,9hk motor? Tenker nok du heller skulle hatt en Tohatsu 9,8hk eller lignende. Da får du en forholdsvis lett motor, men med krefter nok til å få jolla opp i plan selv med 2 personer ombord.

Har en Valiant 270 rib (9 fot) der jeg veksler mellom 5hk og 15hk Yamaha totakt. Er jeg ute alene planer jolla med 5hk, opp mot 13 knop. Er vi to makser den på 5-6 knop, da har jeg ikke en sjans til å få den opp i plan. Med 15-hesteren bikker den 26 knop med meg alene, gjør rundt 22-23 med to og en 14-15 knop med tre personer ombord (gjennomsnittsvekt 80kg, der jeg er den som trekker gjennomsnittet opp).

Hadde tenkt å kjøpe akkurat samme båt motorpakke som det du har. Skal brukes til lettbåt bakpå min Nordstar 28. Da er jo vekt et viktig punkt så det var grunnen ti at jeg så på denne kombinasjonen. Ser jo at om en skal opp et hakk på motorstørrelsen blir jo motorene nesten dobbelt så tunge og temmelig uhåndterlige når man skal ofte av og på med disse. Kan det være en ide å prøve med en propell med litt mindre stigning. 

Jeg har en River 290 med 6 HK Tohatsu, og den planer fint med ett eller to barn innabords. Hvis jeg skal kjøre den, derimot... Skrekkelig opplevelse i under 5 knop...

En ting til; jeg har forsøkt å ligge langflat i båten med så mye vekt som mulig (tank, etc) flyttet fremover, uten at det hjelper. Jeg er for tung... Selv begge ungene sammen er altså letter enn meg :smiley:. Det er nok ikke så mange kiloene det er snakk om. Hvis jeg slanker meg 20 kilo får jeg vel kanskje jolla opp i plan. Fint mål for sommeren!

En annen problemstilling er jo hvordan lovligheten blir dersom du går opp til 9,9 HK og unger unger 16 skal benytte den. Min River går muligens noe fort med kun ett barn ombord, og den vil definitivt bli for rask (10 knop) med 9,9 selv om den da blir behagelig for meg å bruke... Vrient, dette... :wink:

Redigert av FamFar (see edit history)

Desto større gummibåten er, desto høyere vil den ligge i vannet, og ned baugen nede, og desto lettere er det å få den i plan.

På en 9 fots jolle vil du neppe få båten opp i plan med selv en fullvoksen mann og ett barn med, 6 hk... Heller ikke med en 10 foter.

Med 8hk Tohatsu kommer jeg opp i plan med 250cm Quicksilver med kun en voksen, men ikke med et ekstra barn. Med en på 300cm kommer jeg opp i plan, så vidt, med to voksne, men ikke med et ekstra barn.

Begge jollene er lette, har alubunn og oppblåsbar kjøl.

Propellvalg har jo også en del å si.

Jeg ville gått for den største motoren i samme vektklasse som du vurderer, og som båten tåler.

Eksempelvis, Tohatsu sin totakter, enten du går for 5, 6, 8 eller 9.8hk veier bare 26kg. Nå er 9.8hk 2t fra Tohatsu like sjelden som en tohjørning (mer sjelden enn en enhjørning). 8-hesteren derimot finnes det en del av, men disse er så populære at de fleste blir solgt på timen for 6-8.000,-.

Redigert av zooper (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...