unevencoconut Startet 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2020 Hei er litt fersk på båt og det har seg sånn at jeg har et lite problem med den nye "hyttebåten" min. Kan gått være meg som har kjøpt for liten motor men har sett litt på YouTube og der så det ut som det gikk bra. Men tilbake til saken, jeg får ikke gummijolla opp på plan med 2 personer i båten har prøvd litt forskjellig men har funnet ut at jeg må ha noen tips.Har en tohatsu 6hk 4T 2020 modell som såvidt er kjørt inn og en maritim 280cm gummibåt og original propell på 7,8x8 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Du kan prøve smart tabs trimplan. Gir litt ekstra løft. Men tipper du er litt i grenseland ned 6hk og 2 (voksne) personer. Har ca 15 hk på en 300cm, og den spretter i plan med 2 stk 100kilos voksne oppi? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 6hk kan nok bli litt snaut ja. Kanskje en rorkultforlenger kan hjelpe deg å få plassert vekta mer gunstig? Ofte planer en rib lettere enn en gummibåt siden bunnen er stivere. Maritims gummibåt er vel godkjent med 9,9hk motor? Tenker nok du heller skulle hatt en Tohatsu 9,8hk eller lignende. Da får du en forholdsvis lett motor, men med krefter nok til å få jolla opp i plan selv med 2 personer ombord. Har en Valiant 270 rib (9 fot) der jeg veksler mellom 5hk og 15hk Yamaha totakt. Er jeg ute alene planer jolla med 5hk, opp mot 13 knop. Er vi to makser den på 5-6 knop, da har jeg ikke en sjans til å få den opp i plan. Med 15-hesteren bikker den 26 knop med meg alene, gjør rundt 22-23 med to og en 14-15 knop med tre personer ombord (gjennomsnittsvekt 80kg, der jeg er den som trekker gjennomsnittet opp). Sitér dette innlegget Link to post
unevencoconut Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Ok takk for litt tips? har sett at det er noen som setter på hydrofoil på motor, men er litt skeptisk på om det er vært det og bore i kavitasjonsplaten. Men kan jo fort tenke seg at det blir litt større motor som blir løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Hadde tenkt å kjøpe akkurat samme båt motorpakke som det du har. Skal brukes til lettbåt bakpå min Nordstar 28. Da er jo vekt et viktig punkt så det var grunnen ti at jeg så på denne kombinasjonen. Ser jo at om en skal opp et hakk på motorstørrelsen blir jo motorene nesten dobbelt så tunge og temmelig uhåndterlige når man skal ofte av og på med disse. Kan det være en ide å prøve med en propell med litt mindre stigning. Sitér dette innlegget Link to post
FamFar Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 (redigert) Jeg har en River 290 med 6 HK Tohatsu, og den planer fint med ett eller to barn innabords. Hvis jeg skal kjøre den, derimot... Skrekkelig opplevelse i under 5 knop... En ting til; jeg har forsøkt å ligge langflat i båten med så mye vekt som mulig (tank, etc) flyttet fremover, uten at det hjelper. Jeg er for tung... Selv begge ungene sammen er altså letter enn meg . Det er nok ikke så mange kiloene det er snakk om. Hvis jeg slanker meg 20 kilo får jeg vel kanskje jolla opp i plan. Fint mål for sommeren! En annen problemstilling er jo hvordan lovligheten blir dersom du går opp til 9,9 HK og unger unger 16 skal benytte den. Min River går muligens noe fort med kun ett barn ombord, og den vil definitivt bli for rask (10 knop) med 9,9 selv om den da blir behagelig for meg å bruke... Vrient, dette... Redigert 24.Juni.2020 av FamFar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Jeg har en Maritim 280 gummibåt med Suzuki 6 hk 4T. Den går så vidt i plan med meg og to unger. Jeg vurderer å bytte til lettere propell. Vil tro at en 9.9 hk 4T blir for tung for båten. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Desto større gummibåten er, desto høyere vil den ligge i vannet, og ned baugen nede, og desto lettere er det å få den i plan. På en 9 fots jolle vil du neppe få båten opp i plan med selv en fullvoksen mann og ett barn med, 6 hk... Heller ikke med en 10 foter. Med 8hk Tohatsu kommer jeg opp i plan med 250cm Quicksilver med kun en voksen, men ikke med et ekstra barn. Med en på 300cm kommer jeg opp i plan, så vidt, med to voksne, men ikke med et ekstra barn. Begge jollene er lette, har alubunn og oppblåsbar kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Har samme Maritim-jolla på 280 cm med 6hk 4t Yamaha. I fjor kom jeg i plan med undertegnede på 78 kg og barn som da var 9 og 7 år (usikker på vekt på ungene, men de to veier i hvert fall mindre enn en voksen mann). I år har de overraskende nok blitt et år eldre og noen få kg tyngre. Nå kommer jeg bare i plan i medvind... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 (redigert) Propellvalg har jo også en del å si. Jeg ville gått for den største motoren i samme vektklasse som du vurderer, og som båten tåler. Eksempelvis, Tohatsu sin totakter, enten du går for 5, 6, 8 eller 9.8hk veier bare 26kg. Nå er 9.8hk 2t fra Tohatsu like sjelden som en tohjørning (mer sjelden enn en enhjørning). 8-hesteren derimot finnes det en del av, men disse er så populære at de fleste blir solgt på timen for 6-8.000,-. Redigert 24.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.