Jump to content

Lufting av motor i vinter...???


SeaMaster175

Recommended Posts

God kveld!

 

Båten er pakket inn i presenning, med åpning i hver ende for å få lufting. Hva skal vi gjøre med luftingen av motoren i vinter for å unngå at det blir rust/irr i løpet i vinteren? Må vi ha hele motorkassa av? Eller holder det med å ta av bare topplokket?

Hva pleier dere å gjøre?

Her et litt dårlig bilde av motorkassen:

Bilde

 

Hilsen

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men har det noe føre seg å ta på crc når motoren skal brukes gjennom vinteren, eller vil det bare fordampe ved første tur. Vil gjerne at motoren skal vere ny så lenge som mulig!

<{POST_SNAPBACK}>

 

CRC 556 virker å være ganske flyktig. Før i tiden kjøpte vi den på fem liters dunker på et verksted jeg jobbet. Det var også noe som het CRC 666 for marint bruk. Importør var/er Panvulk AS.

 

Skal du bruke motoren om vinteren, vil CRC'en dampe vekk fra varme flater, ellers vil den vel bli liggende en stund.

 

Selv har jeg kjøpt en sprayboks med lagringsolje fra Biltema. Sprayet litt rundt på motorfester etc. der jeg har litt rust. Får se hvordan det virker. Motoren min har det stort sett tørt og godt hele året.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har selv god erfaring med mairen sprayer fra CRC eller WD. Lufting er ofte ikke noe problem om du har bra med luftinntak til motoren. Ellers å har jeg de seneste årene stövsuget kjölsvinet med vannsuger slik at kjölsvinet er helt tört. Solgte for noen år siden en snekke med en Yanmar og motoren så ut som ny etter 13 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...