Jump to content

Varsellampe Yanmar motorpanel: Waterproof


Andrimner

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg var nede i båten nå i kveld, og teststartet motoren siden den ikke har gått siden april. Motoren startet som normalt, men pipelyden som normalt kutter når motoren starter ville ikke forsvinne. Når jeg så på bryterpanelet, så jeg en varsellampe jeg aldri kan huske å ha sett før: Waterproof. Det var den eneste lampen som var tent når motoren gikk (den tente også sammen med ladelampen og oljetrykk når tenningen var på og motoren av - usikker på om den har gjort det før, men tror ikke det). 

Varsellamper.jpg.3e38385bfa241c812e37bda61c489f36.jpg

(Her er motoren av - når motoren startet, slukket de to lampene til høyre, men ikke Water Proof-lampen - og pipingen vedvarte (ble nesten intensivert))

 

Jeg slo opp i manualen, men denne lampen var overhodet ikke nevnt.

 

(S. 43 i denne manualen: https://www.yanmarshop.com/Media/Default/Documents/1GM-2GM(F)-3GM(F)-3HM(F) Owners Manual (2J020A1279).pdf )

 

Så da gikk jeg videre til neste innskytelse, som var å google. Det ledet meg til flere engelske tråder, med folk som hadde hatt lignende problem. Konklusjonen i trådene jeg leste så ut til å være at dette var en lampe som var ment brukt for seildrev, hvor den varslet om lekkasje mellom ytre og indre pakning i drevet (?), og som ikke hadde noen funksjon for båter med vanlig aksling (som min) - der hang ledningen ofte bare løst. 

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f54/yanmar-waterproof-warning-light-47844.html

https://forums.ybw.com/index.php?threads/yanmar-water-proof-warning-light.215224/

 

Dette tente et håp om at mitt problem var tilsvarende enkelt. Så jeg startet jakten på ledningen. Først skrudde jeg opp panelet - ledningen som er koblet til denne lampen er rød og hvit (det var også ledningen fra det første engelske forumet jeg leste). 

Bak_panelet.jpg.ae1dc5eba5c6b3560fdbbe84203b258b.jpg

(Hvit ledning med rød stripe er koblet til varsellampen)

 

Denne ledningen var ført ned i motorrommet sammen med de aller fleste andre ledninger fra panelet:

Inn_i_motorrom.jpg.1846c60b4154c6dfe6663aece8e54275.jpg

Rød og hvit kommer ned i mottorrommet øverst i bildet. Men den fortsetter i den grå beskyttelseshetten inn i rommet til høyre (sammen med vannslangen), se neste bilde.

Fra_motorrom_til_ventilrom.jpg.6a93c7d7398b51b272127f35aa6a92e0.jpg

 

 

I ventilrommet ser det slik ut:

I_ventilrommet.jpg.c27133bd48b78f5e3ffb90196533a99a.jpg

Ledningen er i den mørkegrå beskyttelseshetta som kommer inn bak vannslangen, og går opp til den grå "koblingen", som går videre i en grønn og en rød kabel. Jeg mener det er den grønne kabelen som viderefører den hvite med rød stripe. Både grønn og rød kabel er ført inn i den lysegråe ledningen, som går videre ned mot ventilen for kjølevann til motoren:

Ventil.jpg.29b1f48b449e870a36877db2df2d1ff3.jpg

 

Dette indikerer vel at det har et eller annet med kjølvannet å gjøre. Jeg ville tenkt at det var et varsel om at ventilen var stengt, men ventilen var åpen hele tiden. Jeg lukket den igjen, og åpnet igjen - uten noen forskjell. Jeg sjekket også at det kom kjølvann ut ved utkastet - og det så ut som helt normale mengder for meg. For meg virket det derfor veldig rart at motoren skulle ha noe problem med tilgang på kjølvann. 

 

Jeg sjekket derfor selve kabelen, uten at jeg klarte å finne noe å sette fingeren på. Jeg la merke til at den grønne kabelen (som er fortsettelsen av den hvite m/rød stripe) både gikk inn i og kom tilbake ut av den lysegråe ledningen, uten at jeg er i nærheten av å vite om det har betydning. Jeg synes også det ser ut som det er et stykke uisolert ledning som stikker opp akkurat hvor den lysegråe plastikken slutter. Det ligger langt utenfor min fatteevne å vurdere om dette har noen sammenheng, setter derfor bare inn et bilde. 

Gr%C3%B8nn_kabel.jpg.44ce9d1099f27306b38dddb0abe4645a.jpg

 

 

Jeg er derfor fremdeles usikker på hva problemet egentlig er. For meg virker problemet å være et annet hos meg enn det de engelske foraene beskriver - her ser kabelen ut til å lede et sted, og den ser ut til å ha en kobling til ventilen for kjølevann til motoren. Men den responderer ikke på ventilens posisjon, så det er ikke et varsel om hvilken posisjon hendelen står i (med mindre kabelen eller giveren er skadet/ødelagt). Motoren ser ut til å få kjølevann på vanlig vis, så det ser ikke ut til at det er noen form for fullstendig blokkering. Og da er jeg tom for ideer. Med unntak av en: Det eneste som har skjedd med båten siden sist motoren gikk uten varsellamper, er at den har ligget i ro i havna, og grodd på undersiden. Mye. Kan dette være et resultat av groe på undersiden, ved inntaket for kjølevann? Kan det tenkes at dette kan fikses med en rask rens av kjølevannsinntaket? Eller indikerer denne at noe annet er galt? (Eller kan forklaringen fra de engelske foraene også gjelde for meg, selv om min lampe vitterlig ser ut til å være koblet til kjølevannsinntaket?)

 

 

EDIT: Når jeg satt og studerte mitt eget innlegg, slo det meg at det ser ut som det går TO ledninger fra varsellampen: En rød og hvit (den jeg fulgte), og en sort som jeg ikke så når jeg tok bildet (ser nesten ut som en skygge på bildet). Jeg så en brutt ledning i selve motorrommet, se bilde:

Brutt_ledning.jpg.19f238a4bf4a2ff8c3dc67739eaeb2cd.jpg

 

På koblingsdiagrammet fra den første engelske tråden står det at det skal gå en sort kabel fra denne lampen, til jord. Det må vel være den som er brutt? Har jeg funnet problemet her? Er det i så fall bare å finne en enkel måte å skjøte det jeg antar er jordkabelen på?

Koblingsdiagram.jpg.4501eb7df9f9295d2ec8ade245014e06.jpg

 

Redigert av Andrimner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært nede og sett litt igjen. 

 

Den sorte ledningen var et blindspor (noe jeg egentlig burde skjønt om jeg hadde lest koblingsskjemaet grundigere) - viste seg å høre til noe helt annet. Jordingskabelen fant jeg, den gikk fra ventilen for kjølevann, og til baksiden av generatoren:

 

20200624_215604.jpg.265cbae3436f37ac8de38cb9ba8e4ce6.jpg

Punktet hvor hetta er dratt litt av er punktet hvor jordingsledningen er tilkoblet. 

 

 

Dermed er problemet mitt tydeligvis av en litt annen art enn det hos dem som har en helt uvirksom lampe. Her ser det ut til at noen har koblet denne lampen til bunnventilen for kjølevann, og varsellampen er da mest sannsynlig ment å være reell. Men hva som er problemet er ikke godt å si. Etter å ha forsikret meg om at det kom normale mengder kjølevann lot jeg motoren gå som normalt i en halvtime - tre kvarter i dag. Ruset den også opp mot 1800 omdreininger. Ingen tegn til unormal varmgang, eller noe annet unormalt. Det er heller ingenting som virker unormalt med selve bunnventilen.

 

Jeg heller dermed mot at det er noe feil med selve giveren. Hensikten med signalet kan umulig være noe annet enn å signalisere enten om at bunnventilen  er stengt, eller at det er en eller annen form for blokkering, og det går vitterlig kjølevann gjennom motoren, så det kan det ikke være noe galt med. Jeg får se når båten skal på land til helga.

 

Men da er problemet uansett litt mer generisk enn jeg trodde: Det gjelder varselsignal fra en helt typisk bunnventil, og er neppe Yanmar-spesifikt. Er det noen som kan ha noen formening om hvor feilkilden kan ligge, når alt tyder på at selve bunnventilen fungerer som normalt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...