Jump to content

Tykkelse på aluminiumsplate på innside av motorfeste på glassfiberjollle


Skamrek

Recommended Posts

Heisann folkens, ny her!

 

Jeg driver og fikser på ei 9-fots glassfiberjolle: «Bæringen» lagd av en kar på Rykkin i Bærum i hin hårde dager. Båten har liggi og forfalt i 25 år, og var helt morken innvendig, så nå har jeg brukt adskillige kvadratmeter med glassfibermatte for å få den solid igjen. Pen blir båten aldri, men skal nå få den i bruksmessig stand igjen.

 

både akterspeil og innvendig feste for påhengsmotor har for lengst forsvunnet. Nytt akterspeil har jeg lagd meg av tjukk nylonplate a la skjærefjøl som brukes av slaktere. På innsida tenkte jeg det er greit å sette ei aluminiumsplate der motoren skrus fast, og montere den med gjennomgående bolter fra akterspeilet. Men hvilken tykkelse bør jeg velge på aluplata? 2mm? Tenkte å kjøpe noe avkapp av et lokalt industrifirma som fører syrefast aluminium, det burde vel fungere. Alternativt kan jeg vel lage det indre motorfestet av ei tynnere skjæreplate, men frykter det blir for tjukt totalt sett til at jeg får satt på den gamle Johnson 4hk 2-takteren jeg har tenkt å ha på båten 😊

 

Må bare beklage at jeg har absolutt null peiling på båtterminologi og lignende.

0D8AF2C0-C620-4C96-8671-3B662E2E496C.jpeg

BD71A3AF-AFED-46AB-9830-83C37D4CC6A7.jpeg

Link to post
Share on other sites

Skamrek skrev for 4 timer siden:

Tenkte å kjøpe noe avkapp av et lokalt industrifirma som fører syrefast aluminium,

 

syrefast stål du mener?  burde funke bra med 1-2 mm 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

en annen fin ting for å hindre at motor stikker for langt er om det er en kant øverst på innsida, da vil festeskurene stoppe i denne om de ikke er strammet godt nok og begynner å skli 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill! Gikk for 2,5mm aluminium på innsida. Brukte de originale festepunktene med bare to gjennomgående bolter. Antar det må være godt nok.
 

Erstatta også som dere ser en manglende del av fenderlista med hageslange. Blir ikke så hard konkurranse om hvem som har styggeste jolla i Steinsfjorden framover! Men så har jeg også en gammal Solberg trebåt (siste bilde) som er langt mer snasen som min båt nr. 1 😁

F9D5365F-AACF-42A5-A099-14A3233FBAD1.jpeg

5ACC33F2-93F9-4E96-B8F5-C0E458A1AEA9.jpeg

18BBA42B-57C1-4CDA-A335-9EE305C2C502.jpeg

F7B9088E-F9FB-45E4-B257-0D857EAE2E76.jpeg

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 19 minutter siden:

Den jolla er vel ikke stygg. Har sett veldig mange, som er verre

Kommer langt med litt GH-gul lakk!

 

Med tanke på hva slags båter jeg har, mistenker jeg det kan se ut som jeg er en ordentlig gammal gubbe. Runda nylig 33 😂

Link to post
Share on other sites

Da var jolla sjøsatt! Kjøpte en Evinrude 8hk totakter fra 80-tallet til den for 1500,- som ikke kjøler ordentlig, så jeg skal bytte impeller. Starthuset av plast er også rimelig slitent, men så lenge jeg får starta og den går får det bare være 😎

1FD74312-B576-46EE-A2BE-4D31410729A8.jpeg

Link to post
Share on other sites

Skamrek skrev On 25.6.2020 at 17.46:

Erstatta også som dere ser en manglende del av fenderlista med hageslange. Blir ikke så hard konkurranse om hvem som har styggeste jolla i Steinsfjorden framover!

 

Jeg synes det rett og slett er vakkert, på sin måte, når jeg ser slike ting som hageslange/fenderlista di.

Her er det spor etter en person som ikke er hjelpeløs men har tatt i bruk enkle midler som gjør samme nytte, uten å tømme lommeboka til ingen nytte. Det hadde nok blitt "penere" med ei ny fenderlist rundt det hele men som sagt, det å gjøre ting på denne måten har sin egen skjønnhet.

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 43 minutter siden:

 

Jeg synes det rett og slett er vakkert, på sin måte, når jeg ser slike ting som hageslange/fenderlista di.

Her er det spor etter en person som ikke er hjelpeløs men har tatt i bruk enkle midler som gjør samme nytte, uten å tømme lommeboka til ingen nytte. Det hadde nok blitt "penere" med ei ny fenderlist rundt det hele men som sagt, det å gjøre ting på denne måten har sin egen skjønnhet.

 

Jeg er helt enig! Dessuten hadde båten liggi og gnissa mot noe en gang i tida, så det var ikke lenger noen utstående kant å feste ordentlig fenderlist til rundt hjørnet der den mangla. Kunne ha brukt lang tid på å bygge ut en ny kant med glassfiber, men fokuserte heller på å få det solid og tett - og så beskytte med hageslange. Funksjon over form!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...