Jump to content

Tolke SWR målinger - Er VHFen ødelagt?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

VHFen ombord har helt sluttet å ta imot. Får kun lyd i den ved å skru squelch nesten helt ned. Den sender imidlertid helt fint. Det har jeg fått bekreftet av Kystradio Nord etter å ha prøvd å kalle på dem ved hjelp av 3 forskjellige antenner, og 2 forskjellige kabler. VHFen er en Standard Horizon GX1400 som kun er 4 år gammel. Dette er jo imidlertid en VHF i det lavere prissjiktet, så man kan kanskje ikke forvente at den skal holde like lenge som f.eks en Sailor?

Fikk lånt meg en SWR måler med NT tilkoblinger. Lagde et par overgangskabler og forsøkte å måle med en helt ny antenne, og den gamle. Jeg har imidlertid ingen av kunnskapene som skal til for å tolke målingene. Vil kanskje tro at et høyere watt tall angir sterkere sende-effekt, og at den gamle antennen da fungerer bedre med radioen?

Gammel antenne

Gammel_antenne.jpg.fd29f8613d39a379ba43a5779461a947.jpg

Ny antenne

Ny_antenne.jpg.7b3405f9f9a1433077f6857e66eaff9c.jpg

Karlsenkystfiske skrev 17 minutter siden:

Dette er jo imidlertid en VHF i det lavere prissjiktet, så man kan kanskje ikke forvente at den skal holde like lenge som f.eks en Sailor?

Standard Horizon går for å være gode radioer.

Prisen på denne radioen (GX1400) gjenspeiler at den ikke er proppet full med alle mulige ofte unødvendige funksjoner og mikk-makk som i dyrere radioer.

Ingen grunn til at din radio ikke skal holde mer enn 4 år. Her er det noe galt som ikke er riktig.

Bårdp skrev 53 minutter siden:

Problemet her er vel ikke radioen men antennen eller kabelen.

Hva får deg til å si det?

shipahoy skrev 46 minutter siden:

Siden du har byttet både antenne og kabel, så høres det ut som det er selve radioen som er ødelagt. Du får benytte 5 års reklemasjonsretten din.

Har man 5 års reklamasjon på VHFer?

Karlsenkystfiske skrev 27 minutter siden:

Hva får deg til å si det?

Radioen kan da ikke lage reflektert effekt. Reflektert effekt kommer av dårlig impedanstilpasning mellom radioen og det som er koblet til den. Noe som skyldes enten antenne eller kabel. Prøv med en 50 oms kunstlast på SWR meteret så ser du fort om det er noe tull med radioen eller SWR meteret.

I og med at kystradioen høerer deg med forskjellige antenner, er nok antenner, kabler og senderdelen på VHF'n OK. For meg virker det som om at mottakerdelen av VHF'n er syk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 47 minutter siden:

I og med at kystradioen høerer deg med forskjellige antenner, er nok antenner, kabler og senderdelen på VHF'n OK. For meg virker det som om at mottakerdelen av VHF'n er syk.

Er vel det jeg og tenker. Har ikke voldsomt greie på det, men virker jo logisk ;)

Regner med det ikke finnes noen som reparerer slikt lenger, og at den da er klar for miljøstasjonen?

Bårdp skrev 58 minutter siden:

Radioen kan da ikke lage reflektert effekt. Reflektert effekt kommer av dårlig impedanstilpasning mellom radioen og det som er koblet til den. Noe som skyldes enten antenne eller kabel. Prøv med en 50 oms kunstlast på SWR meteret så ser du fort om det er noe tull med radioen eller SWR meteret.

Har lest det ja. Skulle likt å fortstått hvordan man tilpasser impedansen? Er det størrelsen på pisken i antennen som må justeres? Antennene mine har for lite, eller for mye motstand? 

Kjøper du en antenne beregnet for maritim VHF trnger du ikke å tenke på hva impedansen (litt feilaktig kald motstanden) er, den er 50 ohm. Men ved kjøp av antennekabel, er det to valg, korrekt kabel for 50 ohm og feilaktig kabel for TV på 75 ohm.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Kjøper du en antenne beregnet for maritim VHF trnger du ikke å tenke på hva impedansen (litt feilaktig kald motstanden) er, den er 50 ohm. Men ved kjøp av antennekabel, er det to valg, korrekt kabel for 50 ohm og feilaktig kabel for TV på 75 ohm.

Har lagt opp ny 213 kabel. Forstått det slik at det skulle være gode greier.

torkelmj skrev for 10 timer siden:

SH benytter også de rimeligste komponenter på markedet. Bare å benytte reklamasjonsretten på denne. 

Hvis reklamasjonsretten skulle være utgått, så kan jeg åpne den og bytte disse filtrene? Du har ikke laget en bildetråd noe sted? :)

Karlsenkystfiske skrev 39 minutter siden:

Hvis reklamasjonsretten skulle være utgått, så kan jeg åpne den og bytte disse filtrene? Du har ikke laget en bildetråd noe sted? :)

All elektronikk kan repareres om en har de rette kvalifikasjonene, måleinstrumenter, verktøy, loddebolt som egner seg for arbeide på kretskort osv.

17 hours ago, Jannmar said:

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvor har du det fra ?

Egen erfaring, feilsøking og reparasjon. Og en ikke helt ukjent problemstilling, rent generelt. 

http://sv8ym.blogspot.com/2010/07/mysterious-case-of-withering-filters.html

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Karlsenkystfiske skrev for 14 timer siden:

Koblet den skikkelig til batterijord, og gitt den strøm fra en isolert strømforsyning.

Vet ikke helt hva du mener med "skikkelig batterijord" og "isolert strømforsyning", men du må koble radioen til et batteri som ikke har noen som helst forbindelse til noe som helst annet. Dvs. at absolutt ingen andre ledninger/kabler enn radioens pluss og minuskabel er fysisk koblet til batteriet.

Om det fortsatt er støy så fjern alle kabler fysisk fra alle båtens batterier/batteripoler. 

Om det også etter dette er støy, så se på plasseringen av antenna di. Står den for nærme radioen?

Skal radioens chassis "jordes"? Se bruksanvisningen, og koble i tilfelle radioens chassis til batteriets minuspol.

Om det fremdeles er støy så ta radio, batteri og antenne ut av båten og ta hele greia med til et annet sted og prøv hvordan det  funker da.

Om du gjør dette får du i alle fall et sikkert svar på om det er noe feil med radio , antenne og antennekabel. 

Om disse tingene er i orden, er det noe mikk-makk i båten din som forstyrrer.

Om det er noe av opplegget eller utstyret i båten som skaper støy kan et første steg på feilsøking være å holde en bærbar VHF tett inntil lamper, kartplotter, ekkolodd, koblingsbokser, bryterpanel osv. osv. og se om du får forstyrrelser.

Dette kan gjøres når Kystradioen sender værvarsel eller sikkerhetsmeldinger.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...