Lars H. Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Jeg har mye Kina LED-lamper, ingen av dem lager støy. Men så er de helt uten elektronikk, kun noen få motstander og så selve de enkelte lysdiodene koblet i passe grupper slik at de passer for 12V. LED-lamper beregnet for feks. 8 - 32V er gjerne potensielle støykilder med sin innebygde elektronikk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Baffin Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Swr oppunder 2 er litt høyt. Swr måler på sending og har ikke så mye å si på mottaket. Swr bør helst være lavere men siden du får kontakt på sending er det sikkert ok. På mottak må der være noe annet som lager krøll iogmed du har samme feil på to radioer.... Har du prøvd å koble vhf rett på batteri uten noe annen elektronikk mellom? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Jeg sa ikke at det var led pærer som gjorde dette men det kan være at en dårlig pære ødelegger det hele. Men det er veldig fort gjordt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 6.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Allan E skrev On 2.11.2020 at 18.02: Jeg sa ikke at det var led pærer som gjorde dette men det kan være at en dårlig pære ødelegger det hele. Men det er veldig fort gjordt å sjekke. Jeg sjekket ved å ta hovedsikringa. Gjorde ingen forskjell :) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Jens_P skrev On 1.11.2020 at 16.30: Hva er denne isolerte strømforsyningen? Rett på eget batteri eller en omformer av en eller annen sort som inneholder elektronikk? Det lurer jeg også på. Koble den rett på et batteri i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Skrev ikke trådstarter innledningvis at squelsh måtte skrus helt ned får å høre noe som helst (underforstått i høyttalerene)? I alle fall på den første radioen. Da er vel neppe kraftige støykilder så veldig sannsynlig årsak? Brukes innebygd høyttaler i radioene? Eller er det en som er ekstern? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Hei. Har sett på måling av swr som du har tatt bilde av. Den viser at du har svært dårlig tilpasning mellom VHF og antenne. SWR bør være så nærmt 1 som mulig. Siden du har skiftet både kabel og antenne, er det mest nærliggende å tro at det er en kobling som ikke er helt god. En verdi på 1,94 SWR tilsvarer en impedans på kabel og antenne på litt over 25 ohm. Dat er en fordel å få hjelp fra noen med erfaring med dette. Radioamatør? Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Nemo skrev On 7.11.2020 at 12.54: Hei. Har sett på måling av swr som du har tatt bilde av. Den viser at du har svært dårlig tilpasning mellom VHF og antenne. SWR bør være så nærmt 1 som mulig. Siden du har skiftet både kabel og antenne, er det mest nærliggende å tro at det er en kobling som ikke er helt god. En verdi på 1,94 SWR tilsvarer en impedans på kabel og antenne på litt over 25 ohm. Dat er en fordel å få hjelp fra noen med erfaring med dette. Radioamatør? Lykke til. ja du tenker da at er noe galt i en av pluggene? Skal få en radiomann ombord å godkjenne anlegget når jeg har fått VHFen over på eget batteri! Da får vi forhåpentligvis svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 (redigert) Det er der feilen oftest ligger. Legger ved ein link til mer informasjom om måling av SWR. SWR måling Redigert 9.November.2020 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sokken Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Kanskje dumt spørsmål, men har båten ligget på samme plass hele tiden? Og er det bare kystradio du har forsøkt å nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.