pipe Startet 24.Juni.2020 Del på Facebook Startet 24.Juni.2020 (redigert) Jeg er en novise når det gjelder påhengene men mitt rykte har gjort at jeg har endt opp med å måtte si ja til å hjelpe en svoger som sliter med at ikke Mercury motoren lader. Motoren er utenfor reklamasjonsretten,ferien har begynt og alle båt motorverkstedene i distriktet har ikke tid. Jeg som ikke aner om slike påhengere har dynamo engang. Lærings(Spennings)kurven blir bratt i kveld men tar med multimeteret så får vi se om det holder med bondevett. Noen som har litt greie på påhengere og lading her? ..alle tips er kjærkomne for dette er virkelig ikke mitt felt. Redigert 24.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 (redigert) Da fant jeg ut at større påhengere har vekselstrøm dynamo slik som skikkelige båtmotorer har. Var sikker på at feilen lå i dårlig kontakt på B+ på dynamo da den var irret. Men nei da fortsatt mangler det skikkelig lading etter pussing og rustløser Dynamo lader med 13V målt direkte på dynamo på 2500 o/min mens den har 12,6V (batterispenning) på tomgang. Målte batteriet til 12,62V og 12,60V på dynamo når ikke motoren gikk så 0,02V i spenningsfall på + siden må være innenfor. Båten har ikke ladelampe men digital original kombi instrument som viste det samme som mine målinger. Så vidt jeg skjønner er det bare å bestille en ny dynamo så fort som mulig. Den så grei ut å bytte men hadde knapt nok verktøy så fikk ikke tatt av plastikk dekslet på toppen av motoren Redigert 24.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.