Chrisa Startet 24.Juni.2020 Del på Facebook Startet 24.Juni.2020 Har en Bavaria 36AC 2005modell med selden brøkdelsrigg. Har et rullegenuasystem fra furlex som fungerer bra. Det er en knirk fra blokkskiven som fallet til genua går over. Fallet er kombinert tau/wire. Når genua er strammet opp, er det wire som går over blokkskiven. Fallet har riktig vinkel fra svivel på topp og inn mot masten. Når jeg slakker ut fallet, stopper knirken. strammer jeg opp seilet for hånd, så kommer knirken. Det knirker altså når fallet ligger stramt over blokkskiven og jeg f.eks seiler eller går i grov sjø. Noen som har vært borti dette, og hva er løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Knirk forsvinner vanligvis ved smøring. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Jeg har maken båt.., har tau-fall hele veien. Null knirk. Sitér dette innlegget Link to post
Chrisa Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Code0 skrev for 1 time siden: Jeg har maken båt.., har tau-fall hele veien. Null knirk. Høres bra ut. har du byttet fallet selv? Hvis det, Måtte du da bytte blokkskive også? og hvor tight strammer du opp fallet når seil monteres i rullen? Håndmakt? Vinsj? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Chrisa skrev for 10 timer siden: Høres bra ut. har du byttet fallet selv? Hvis det, Måtte du da bytte blokkskive også? og hvor tight strammer du opp fallet når seil monteres i rullen? Håndmakt? Vinsj? Vi kjøpte båten i 2017, var tau-fall på da. Regn med å skifte skive, etter 15 år med wire er det vel blitt slitt, og mulig du skal opp i diameter. Jeg har fallet tilbake i cockpit (kasteblokk på mastefoten), og strammer opp med vinsjen, justerer avhengig av vindstyrke. Bruker fall-låsen på masta, så det er litt frem-og-tilbake for å stramme fallet. Skjer vel egentlig ikke så ofte, i hard vind er jo seilet levet / delvis innrullet, og da hjelper det ikke å stramme fallet. Med fullt forseil trimmer jeg akterstag og fallspenning som for en vanlig (dvs ikke rulle-) genoa. Sitér dette innlegget Link to post
Chrisa Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Løsningen på dette var så enkelt som å smøre mellom aksling og blokkskive. Brukte WD40. Var ikke behov for noen demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.