Jump to content

Hvordan bli kvitt knirking fra fall til rullegenua, Bavaria 36AC?

Chrisa

Recommended Posts

Har en Bavaria 36AC 2005modell med selden brøkdelsrigg. Har et rullegenuasystem fra furlex som fungerer bra.

Det er en knirk fra blokkskiven som fallet til genua går over. Fallet er kombinert tau/wire. Når genua er strammet opp, er det wire som går over blokkskiven. Fallet har riktig vinkel fra svivel på topp og inn mot masten.

Når jeg slakker ut fallet, stopper knirken. strammer jeg opp seilet for hånd, så kommer knirken. Det knirker altså når fallet ligger stramt over blokkskiven og jeg f.eks seiler eller går i grov sjø.

Noen som har vært borti dette, og hva er løsningen? 

Chrisa skrev for 10 timer siden:

Høres bra ut. har du byttet fallet selv? Hvis det, Måtte du da bytte blokkskive også?

og hvor tight strammer du opp fallet når seil monteres i rullen? Håndmakt? Vinsj?

Vi kjøpte båten i 2017, var tau-fall på da. Regn med å skifte skive, etter 15 år med wire er det vel blitt slitt, og mulig du skal opp i diameter. Jeg har fallet tilbake i cockpit (kasteblokk på mastefoten), og strammer opp med vinsjen, justerer avhengig av vindstyrke. Bruker fall-låsen på masta, så det er litt frem-og-tilbake for å stramme fallet. Skjer vel egentlig ikke så ofte, i hard vind er jo seilet levet / delvis innrullet, og da hjelper det ikke å stramme fallet. Med fullt forseil trimmer jeg akterstag og fallspenning som for en vanlig (dvs ikke rulle-) genoa.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...