Jump to content

Yamaha 6hk 2-takt. Kontrollstråle forsvinner etter gange - varmgang.


Smiley

Recommended Posts

Jeg har en nabo som har problemer med å finne feilen på sin Yamaha 6hk 2-takt. Tror det er en motor fra 90-tallet.
Symptomene er som følger: Motoren starter svært lett. Den går da umiddelbart fint, og kontrollstrålen oppfattes som sterk og god. Etter noe tid, varierer fra 5-15 minutter  blir kontrollstrålen borte, og motoren stopper deretter med det han oppfatter som et temperaturproblem.
Han har sjekket impeller, og denne fremstår som både hel og ny.
Han sier at det ikke er (skal være) termostat på denne motoren.
Han mener derfor at noe er i "omløp" i kjølesystemet, og etter tid setter seg fast i dysa til kontrollstrålen (han mener at alt utgående kjølevann fra denne motoren passerer ut der).

 

Noen som har feilsøkingstips, eller har kommentarer til det med termostat / kontrollstråledyse?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Takk for gode svar!
Vi ble enige om at han burde starte med å åpne det nevnte dekselet ja. Nettopp fordi vi antok at det der kunne finnes forgreninger til kanalene for kjøling. Da skal jeg gi beskjed om at det også skal være en termostat under der! 
Jeg trodde heller ikke at alt kjølevann skulle komme ut via kontrollstrålen, men dette var han veldig bestemt på at det gjorde på denne motoren.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Ok, da skal jeg be han om å være forsiktig. Under dekselet så ser det ut som om motoren har kommet rett ut i fra fabrikk. Det gir kanskje et ekstra håp for skruene også.
Er det noen gode triks for rensing av saltavleiringer? Noe "lurium" som kan brukes?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg har 8HK-utgaven av denne motoren (som skal omtrent være helt lik) ,og har hatt problem med at det ofte kommer dårlig eller ingen kjølevannsstråle siden jeg kjøpte den brukt for 5 år siden. 
Jeg har alltid med en sikkerhetsnål, og stikker jeg den inn i kjølevannsuttaket når strålen svikter, så blir det bedre/bra, så ingen tvil om at det ligger noe der og tetter.

 Jeg har prøvd med diverse lurium for å løse opp det jeg gjetter på er saltavleiringer, men det har ikke forsvunnet.

Svært interessant å høre om dersom kompisen din løser dette!

 

(Jeg er forøvrig også temmelig overbevist om at det ikke skal komme kjølevann ut noe annet sted enn fra strålen.)

Link to post
Smiley skrev On 25.6.2020 at 8.12:

Etter noe tid, varierer fra 5-15 minutter  blir kontrollstrålen borte, og motoren stopper deretter med det han oppfatter som et temperaturproblem.

Jeg tenker at når termostaten er kald så går kjølevannet i bypass forbi toppen og ut, mens når termostaten blir varmet opp, åpner den for kjøling av toppen, som jeg antar er tett. Dvs. at kjølekanalene i toppen er tette, og vannet kommer derfor ikke ut som kontrollstråle.

Det medfører igjen varmgang og motoren skjærer seg.

Jeg tipper at toppen må av og kjølekanaler må renses. Dette skjedde på en Yamaha 9,9 som jeg hadde, etter at den var blitt lagret liggende gjennom vinteren.

 

Link to post

Takk for tipsene. Jeg ser at jeg har skrevet at motoren stopper. Det er jeg egentlig ikke helt sikker på at stemmer. Det er mulig at han bare sa at den ble overopphetet. Så en måling av temperatur i blokka er nok lurt å starte med. Når jeg har kikket på kjølediagram for denne motoren så kan det ser ut som om den slipper alt overskuddsvann ut sladrestrålen..... så, termometer, systemrens og en ståltråd kan vel være en grei start i tillegg til å sjekke termostaten. Forsøke uten termostaten på plass burde vel også kunne gi noen indikasjoner.
Går ikke vannet i alle kjølekanalene før det er oppvarmet? Trodde det sirkulerte uansett jeg, men at termostaten slapp ut når det oppnår en viss temperatur...

Redigert av Smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Skrotnisse skrev for 23 timer siden:

Men på kjølekappen på siden av motoren knekker det svært ofte noen skruer :headbang:

 

iflg en kamerat av meg:  varm opp boltene med gassflammen etpar ganger først.   Og når man begynner å løsne på de  - lirk frem og tilbake først

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kjøre motoren i en "bøtte" med sitronsyrevann. Man kan også bruke Systemrens, det bare koster mer. 

 

Bland i riktig mengde. Start motor og kjør den varm slik at termostat åpner. Kan med fordel gjøre dette noen ganger (uten å bytte vann). Rensen fungerer best når den sirkulerer, og det er ingen fare å kjøre med det. 

 

Jeg er usikker på hvor lenge man bør la en påhengsmotor stå i blandingen da det er aluminium. Bør nok bytte sinkanode før du gjør det, evt skru den ut mens du holder på. 

 

Det er en eller annen tråd her inne om en som gjorde dette og postet fremgangsmåten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...