Smiley Startet 25.Juni.2020 Del på Facebook Startet 25.Juni.2020 Jeg har en nabo som har problemer med å finne feilen på sin Yamaha 6hk 2-takt. Tror det er en motor fra 90-tallet. Symptomene er som følger: Motoren starter svært lett. Den går da umiddelbart fint, og kontrollstrålen oppfattes som sterk og god. Etter noe tid, varierer fra 5-15 minutter blir kontrollstrålen borte, og motoren stopper deretter med det han oppfatter som et temperaturproblem. Han har sjekket impeller, og denne fremstår som både hel og ny. Han sier at det ikke er (skal være) termostat på denne motoren. Han mener derfor at noe er i "omløp" i kjølesystemet, og etter tid setter seg fast i dysa til kontrollstrålen (han mener at alt utgående kjølevann fra denne motoren passerer ut der). Noen som har feilsøkingstips, eller har kommentarer til det med termostat / kontrollstråledyse? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Mix Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 (redigert) Bruk et IR termometer og les av tempen på blokka. Kontrollstrålen er ikke den beste indikator på om motoren får nok kjøling. Den tettes lett av saktavleiringer og må gjerne stakes opp flere ganger. Mesteparten av kjølevannet kommer ut nederst på stammen og/eller i propellbosset. Og den har selvfølgelig termostat. Redigert 25.Juni.2020 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Disse motorene har ikke et markert termostathus, det er nok det som lurer ham. Termostat sitter bak det flate dekselet bak på motoren, nær tennplugger. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Bytt termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Takk for gode svar! Vi ble enige om at han burde starte med å åpne det nevnte dekselet ja. Nettopp fordi vi antok at det der kunne finnes forgreninger til kanalene for kjøling. Da skal jeg gi beskjed om at det også skal være en termostat under der! Jeg trodde heller ikke at alt kjølevann skulle komme ut via kontrollstrålen, men dette var han veldig bestemt på at det gjorde på denne motoren. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Skrotnisse Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Erfaringsmessig så vil (delvis) defekt termostat over tid føre til opphopning av salt i kjølekanaler. Sikkert ikke dumt med en rens. Men på kjølekappen på siden av motoren knekker det svært ofte noen skruer Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Ok, da skal jeg be han om å være forsiktig. Under dekselet så ser det ut som om motoren har kommet rett ut i fra fabrikk. Det gir kanskje et ekstra håp for skruene også. Er det noen gode triks for rensing av saltavleiringer? Noe "lurium" som kan brukes? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Faxen Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Systemrens er tingen. Du får det i båtbutikker. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Maika Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Jeg har 8HK-utgaven av denne motoren (som skal omtrent være helt lik) ,og har hatt problem med at det ofte kommer dårlig eller ingen kjølevannsstråle siden jeg kjøpte den brukt for 5 år siden. Jeg har alltid med en sikkerhetsnål, og stikker jeg den inn i kjølevannsuttaket når strålen svikter, så blir det bedre/bra, så ingen tvil om at det ligger noe der og tetter. Jeg har prøvd med diverse lurium for å løse opp det jeg gjetter på er saltavleiringer, men det har ikke forsvunnet. Svært interessant å høre om dersom kompisen din løser dette! (Jeg er forøvrig også temmelig overbevist om at det ikke skal komme kjølevann ut noe annet sted enn fra strålen.) Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Smiley skrev On 25.6.2020 at 8.12: Etter noe tid, varierer fra 5-15 minutter blir kontrollstrålen borte, og motoren stopper deretter med det han oppfatter som et temperaturproblem. Jeg tenker at når termostaten er kald så går kjølevannet i bypass forbi toppen og ut, mens når termostaten blir varmet opp, åpner den for kjøling av toppen, som jeg antar er tett. Dvs. at kjølekanalene i toppen er tette, og vannet kommer derfor ikke ut som kontrollstråle. Det medfører igjen varmgang og motoren skjærer seg. Jeg tipper at toppen må av og kjølekanaler må renses. Dette skjedde på en Yamaha 9,9 som jeg hadde, etter at den var blitt lagret liggende gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 (redigert) Takk for tipsene. Jeg ser at jeg har skrevet at motoren stopper. Det er jeg egentlig ikke helt sikker på at stemmer. Det er mulig at han bare sa at den ble overopphetet. Så en måling av temperatur i blokka er nok lurt å starte med. Når jeg har kikket på kjølediagram for denne motoren så kan det ser ut som om den slipper alt overskuddsvann ut sladrestrålen..... så, termometer, systemrens og en ståltråd kan vel være en grei start i tillegg til å sjekke termostaten. Forsøke uten termostaten på plass burde vel også kunne gi noen indikasjoner. Går ikke vannet i alle kjølekanalene før det er oppvarmet? Trodde det sirkulerte uansett jeg, men at termostaten slapp ut når det oppnår en viss temperatur... Redigert 26.Juni.2020 av Smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Maika Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Leste litt kjapt, og ser at jeg ikke har helt samme problem. Jeg har ikke fin og sterk stråle i begynnelsen, så vi har nok problemet på forskjellige steder i kretsen Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Jeg hadde ikke pillet av toppen før jeg hadde sjekket termostat og rengjort rundt den. Det kan knekke skruer i toppen også, og du må ha ny toppakning til noen hundringser også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Skrotnisse skrev for 23 timer siden: Men på kjølekappen på siden av motoren knekker det svært ofte noen skruer iflg en kamerat av meg: varm opp boltene med gassflammen etpar ganger først. Og når man begynner å løsne på de - lirk frem og tilbake først Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Det gjør jeg ALLTID. Men tror du ikke de ofte knekker likevel ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Kjøre motoren i en "bøtte" med sitronsyrevann. Man kan også bruke Systemrens, det bare koster mer. Bland i riktig mengde. Start motor og kjør den varm slik at termostat åpner. Kan med fordel gjøre dette noen ganger (uten å bytte vann). Rensen fungerer best når den sirkulerer, og det er ingen fare å kjøre med det. Jeg er usikker på hvor lenge man bør la en påhengsmotor stå i blandingen da det er aluminium. Bør nok bytte sinkanode før du gjør det, evt skru den ut mens du holder på. Det er en eller annen tråd her inne om en som gjorde dette og postet fremgangsmåten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Skrotnisse skrev for 1 time siden: Det gjør jeg ALLTID. Men tror du ikke de ofte knekker likevel ? jo.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Og så, når kjøle-og eksoskappen er borte og det står 1 cm bolt opp av godset tenker jeg "YESSS" ! Rengjør, sprayer masse WD40, varmer, gir noen kakk med hammeren, mer stoff, mer varme, prøve med rørtang : Knekk i flukt med gods !!!!!!! Bare å begynne å bore, gamle Børre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.