Jump to content

Hvordan feste anker i blytau med kause? Lite plass til sjakkel

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har altså en ny Bruce-kopi på 10 kg, og et blytau med kause fra ankervinsj. Jeg tenkte å bare bruke en sjakkel til å feste ankeret i tauet. 

Meeen det er for trangt i ankerrullen...

Bredde lysåpning er 47mm.

20200619_200741.jpg.c6c7259a2c5b86a4ab6521620598ce85.jpg

Jeg var på Maritim og spurte dem,  og hadde egentlig funnet frem en slik kjettingskjøt som man klinker sammen. Men han jeg snakket med mente jeg burde bruke sjakkel. 

Ut fra det jeg ser må jeg da ned på 8mm tykkelse. Dette FØLES litt snaut. Men det kan jo hende det er nok. Båten er ca 4 tonn og 26 fot, høy og en del vindfang. 

Hverken hos Biltema eller Maritim er det oppgitt noen SWL på sjakkelene.  

Hva bør jeg bruke? 

Sjakkel/ lyrsjakkel kjettinglås eller noe annet?

Galvanisert (som ankeret) eller rustfri?

Bør jeg feste fremme i ankeret , eller bakerst og vare bruke ståltråd eller noe annet fremst? (For å kunne kjøre det fritt dersom der skulle sitte i ett eller annet?)

20200619_200937.jpg.e32c226975798c49433a755a84a42518.jpg

Planen er å erstatte Engbo ankeret. Der er det bare svivel som sitter fast på ankeret. Svivel vil jeg helst unngå mtp at de kan knekke og jeg har forstått det ikke er viktig slik jeg legger til (ikke svai).

20200619_082652.jpg.5c5f46cd0599e4da2e9b2468c50a0a58.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 18 minutter siden:

Er feks en lyrsjakkel på 8 mm sterk nok?

Den holder sikkert mer enn taukabularet på vinsjen din. 

Kjøp en ordentlig merket sjakkel i det minste, så du er sikker på at den ikke er av dårlig kvalitet.

(Hvis ingenting annet går og du bare må feste ankeret kan du prøve en "soft shackle". Jeg vet ikke hvor lett en sånn blir slitt av, men eneste jeg kommer på av veldig smale sjakler. Gjøres på egen risiko.)

Jeg er en slags gjest

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:

Bør jeg feste fremme i ankeret , eller bakerst og vare bruke ståltråd eller noe annet fremst? (For å kunne kjøre det fritt dersom der skulle sitte i ett eller annet?)

Fest fremme. Hullet bakerst er IKKE til feste i båt. 

Redigert: Diskutert her:

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 55 minutter siden:

Den holder sikkert mer enn taukabularet på vinsjen din. 

Kjøp en ordentlig merket sjakkel i det minste, så du er sikker på at den ikke er av dårlig kvalitet i det minste.

Taukabularet på vinsjen er vel ikke ment til å holde ankeret ved landligge heller. Mener å ha lest flere steder at man skal løse tauet fra vinsjen og binde i kryssholtet. Ikke det at jeg gjør det til vanlig, men hvis jeg skulle trenger å kjøre løs et anker vil jeg nok det.

Problemet er bare det at en "ordentlig sjakkel" ikke er å oppdrive her. Har i alle fall ikke funnet noen sjakkel med SWL eller WWL eller hva det nå enn heter i dag. Jeg SWL da jeg sertifiserte meg til å henge lydutstyr over folk... Det er noen år siden...

Hverken Maritim eller andre lokale butikker har slikt som er merket som jeg har sett. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

@Ttor, jeg tror jeg må ned i 8 mm for at den skal gå rimelig greit igjennom ankerrullen. Da virker sjakkelen litt tynn i mine øyne.

Ja, den tåler det sikkert til vanlig. Men det er det å planlegge for at den skal tåle det når det kanskje er en ugunstig vridning eller noe slikt.

Da ville jeg tro en kjettingskjøt som er klinket vil tåle mer. Den er oppgitt til å tåle 3,6 tonn og det er vel hakket mer enn tauet eller rett i samme gate.

https://www.maritim.no/kjettingskjot-for-vinsj-10mm-galv

Ut fra hva jeg målte vil den akkurat gå på. Men det er litt snaut med både anker og tau med kause inne i den. Samtidig kan jeg kanskje ha to slike, og da også gi litt mer bevegelsesfrihet til anker og tau?

Var en tur på maritim i dag. Akkja....

Fikk først klar beskjed om at det ikke måtte brukes noen form for sjakkel mellom anker og svivel. Svivelen var ment å stå direkte på ankeret. Ankersjakkel var de helt utsolgt for. Spurte om å få se skjøteledd for kjetting. Men det hadde de bare i små dimensjoner. Dessuten ble det frarådet, da den var galvanisert. Det måtte jeg overhode ikke koble sammen med rustfri svivel. Prøvde å forklare at ankeret også er galvanisert. Da fikk jeg vite at jeg hadde blandet sammen deler som ikke skulle brukes sammen. Til slutt prøvde han å selge meg en annen rustfri svivel han mente de alltid solgte sammen med sine (galvaniserte) ankere. 

Brukte selv sjakler, men hvor jeg hadde kunnskap om bruddstyrken. En kvalitetssjakkel trenger ikke være veldig stor for å overgå kjettingen i bruddstyrke.

Jeg hadde syrefaste sjakler mellom galvanisert anker og galvanisert kjetting. Hvert 5/10 år kappet jeg av en lenke på kjettingen. Opplevde ikke noen problemer med dette. Hadde selv to sjakler mot ankeret foran da en tidligere eier hadde fjernet øret på sjakkelen med en vinkelsliper. Den blir smalere da. Og vanskeligere å stjele ankeret. 

Min lokale Biltema har også ankersvivler, men har ikke studert dem

Her er løsningen:

Kalles ankersjakkel og er UTEN den flippen men i stedet skrujernspor. 

Kr 69 på Maritim. Måtte bare treffe en ekspeditør som fabt den frem til meg. 🙂

20200626_172228.jpg.b6a111875bad74b94c68f5c632070bd8.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...