.Olsen Startet 25.Juni.2020 Del på Facebook Startet 25.Juni.2020 Er på glid til å bytte batterier. Ser at det er mange forhandlere, men har ikke funnet ut om noen av de som går igjen, Scanbatt, Sparelys osv faktisk har butikk? Vil helst få kjøpt dette over disk hos en kjent leverandør, og selvsagt til fordelaktig pris :-). Scanbatt og Sparelys ligger vel på ett sted mellom 5 og 6000,- for ett 100Ah batteri. Det er en grei pris syns jeg. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Seatronic har Skanbatt Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Topp Fritid har Skanbatt og Sunwind Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 abbor skrev 1 minutt siden: Seatronic har Skanbatt Ja jeg la merke til det, men må enten huske feil pris eller så har de lagt på en god slant på prisen :-). Må finsjekke leveringsvilkårene til Sparelys, det har tross alt vært på markedet i en del år nå... så må vel tro de er med videre de ti neste, eller så. Sparelys har dette til 6 000,- Helt greit. Trenger ikke hverken blåtann eller varmefolie. https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2791&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 abbor skrev 2 minutter siden: Topp Fritid har Skanbatt og Sunwind Er Topp Fritid en butikk? Fant nettbutikken, huket "vis kun lagervare" og da var det kun et til 7600,- igjen. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Ser at Maxpower har utlevering i Sandvika og ikke så gærne priser. Men blir pluss-minus 1500,- dyrere om jeg skal ha to. Det er 1500,- som jeg helt sikkert må bruke på noe annet om når jeg går lithium ;-). Pussig at Lithium ikke er hyllevare til konkurransedyktige priser hos større leverandører... skjønner ikke helt. -------- Jaja, blir vel postgang da, pluss at jeg kan bruke de 1500,- for å kjøpe litt "tilbehør" i samme slengen. Vinn- vinn for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 (redigert) Hper skrev for 5 timer siden: Pussig at Lithium ikke er hyllevare til konkurransedyktige priser Du mener billig nok? Prisene har faktisk gått litt ned i år i forhold til i fjor. Men det du må se på er hvilken ladespenning de vil ha og også maks ladespenning. De billigste batteriene kan være så svake at dynamoen din kan faktisk bli for stor. Dvs dynamoen leverer mere en det batteriet liker. Redigert 26.Juni.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Kjellg skrev 3 minutter siden: Du mener billig nok? Prisene har faktisk gått litt ned i år i forhold til i fjor. Men det du må se på er hvilken ladespenning de vil ha og også maks ladespenning. De billigste batteriene kan være så svake at dynamoen din kan faktisk bli for stor. Dvs dynamoen leverer mere en det batteriet liker. Så batteriet kan trekke mer enn anbefalt? Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
.Olsen Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Kjellg skrev 1 minutt siden: Du mener billig nok? Prisene har faktisk gått litt ned i år i forhold til i fjor. Men det du må se på er hvilken ladespenning de vil ha og også maks ladespenning. De billigste batteriene kan være så svake at dynamoen din kan faktisk bli for stor. Dvs dynamoen leverer mere en det batteriet liker. Har den der "standard småmotor oppgradering av dynamo, dynamoen", Hitachi som jeg mener er 80A. Sparelys har det batteriet som "kun" tar i mot 50A og at dynamoen da vil jobbe lett nok til at en ikke trenger en ekstern laderegulator. I en annen tråd her var det en som mente at jeg tenkte feil, at jeg måtte kjøpe ett batteri som tok i mot mest mulig... forstod ikke det helt. Altså jeg forstår det om noen ønsker å lade opp på ett blunk, det er ikke viktig for oss. Om vi faktisk kan lade med 50A så er det uansett veldig mye raskere enn det vi gjør nå med blybank. ------ Men det er akkurat sånt som dette som gir den usikkerheten.. om jeg kjøper meg inn i dynamobytte osv så gir det ingen mening. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Husk at om du har 2 batterier med maks 50A ladestrøm pr stk vil jo det bli 100A ladestrøm totalt. Samme med forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Kjellg skrev 7 minutter siden: Du mener billig nok? Prisene har faktisk gått litt ned i år i forhold til i fjor. Men det du må se på er hvilken ladespenning de vil ha og også maks ladespenning. De billigste batteriene kan være så svake at dynamoen din kan faktisk bli for stor. Dvs dynamoen leverer mere en det batteriet liker. Ok. Med prisdifferansen mellom feks Sparelys som sender i posten og feks Maxpower hvor jeg kan hente i Sandvika så kan jeg spandere på meg ekstern regulator, som vel er mer fremtidsrettet. Men liker ikke tanken på å ligge å svette nedi båten med kabler og dritt nå før ferien... -------- Og "butikker" uten butikk er ikke min favoritt om jeg skal bruke noe særlig over tusenlappen, eller to. Har hørt om Sparelys tidligere, aldri hørt om Maxpower før jeg søkte etter Lithiumbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 CT Marine på Blommenholm Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
.Olsen Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 lassepelle skrev 2 minutter siden: Husk at om du har 2 batterier med maks 50A ladestrøm pr stk vil jo det bli 100A ladestrøm totalt. Samme med forbruk. Der kan du se, hadde ikke tenkt på det ett sekund! Helsike! Må ha regulator uansett da... ----- Har prøvd å bli klok på evt DC-DC lading som alternativ løsning til regulator. Betyr det at en ikke får ladet lithiumbatteriene mer enn det blybatteriene (start) klarer å gi? At en "stresser" startbatteriene, eller omformer dc-dc laderen strøm fra dynamo direkte og kjører det inn i lithiumbanken? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Sanztra skrev 2 minutter siden: CT Marine på Blommenholm Aldri hørt om... men god pris. Egentlig den beste prisen på 100Ah batteri som kan lade 100A. 6600,- Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 (redigert) Anderre skrev 31 minutter siden: Så batteriet kan trekke mer enn anbefalt? Batteriet trekker ikke, det får. Om dynamoen leverer mere en maks ladestrøm for batteriet, så er det ikke slik at det bare tar det og ikke mere. Batteriets BMS kobler rett og slett fra hele batteriet og da har du ingenting lading. Redigert 26.Juni.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Skal du begynne med ekstern regulator så må du holde tunga rett i munnen. Kan hende da at dynamoen rett og slett vil gå seg varm, og da må du inn med ladebegrensning. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Kjellg skrev 10 minutter siden: Batteriet trekker ikke, det får. Om dynamoen leverer mere en maks ladestrøm for batteriet, så er det ikke slik at det bare tar det og ikke mere. Batteriets BMS kobler rett og slett fra hele batteriet og da har du ingenting lading. Ok, det er jo ikke noe særlig... Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Kjellg skrev 11 minutter siden: Skal du begynne med ekstern regulator så må du holde tunga rett i munnen. Kan hende da at dynamoen rett og slett vil gå seg varm, og da må du inn med ladebegrensning. Ja riktig. Som om jeg da feks kjøper to batterier som kan "ta i mot" 50A hver seg så ender jeg på 100. Putter en regulator i mellom de og min 80A dynamo så kan det ende opp i at regulatoren kjører dynamoen for hardt. Men hva er da poenget med ekstern regulator? Trodde det å begrense var noe av poenget med ekstern, men poenget er kanskje å pumpe ut mest mulig strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 En regulator skal sørge for optimal lading, og vil begrense dynamoen om den (eller batteriet) blir for for varm. Batteriets BMS har til formål å beskytte batteriet mot for høy eller lav spenning. Den viktigste fordelen med LFP-batterier er etter mitt syn deres evne til å kunne lades raskt. En annen fordel er at de veier mindre og tar mindre plass per ah. For oss som seiler og ligger lite med landstrøm er det en nye verden mhp strøm ombord. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sanztra Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 (redigert) Jeg har meget god erfaring med fagfolkene hos CT Marine, vil anbefale å ta en prat med dem også. Redigert 26.Juni.2020 av Sanztra (see edit history) Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
.Olsen Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Nei pokker... Om jeg kjøper 3x110A marinebatterier på Maritim så har vi økt banken med nær 100A (tidligere 3x74A) og det koster meg under 5000,- og popper rett inn uten å måtte endre noe. Da har jeg batterier til jeg er sånn ca 60 år gammel. DA kanskje det er en "popp in" løsning for Lithium som ikke innebærer regulatorer med kabelstrekk og styr. Og vi har rundt 9000,- til overs, det er penger det også. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Provolt (provolt.no) har butikk på Haugenstua i Oslo. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
.Olsen Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Framtia skrev 5 minutter siden: En regulator skal sørge for optimal lading, og vil begrense dynamoen om den (eller batteriet) blir for for varm. Batteriets BMS har til formål å beskytte batteriet mot for høy eller lav spenning. Den viktigste fordelen med LFP-batterier er etter mitt syn deres evne til å kunne lades raskt. En annen fordel er at de veier mindre og tar mindre plass per ah. For oss som seiler og ligger lite med landstrøm er det en nye verden mhp strøm ombord. Ja det er litt det. Vi har egentlig aldri hatt noe særlig til strømproblemer. Med vårt bruksmønster mtp motorbruk, og strømforbruk, og solceller så har alltid hatt strøm nok, også når vi er ute i uker i strekk uten landstrøm. Har ikke et problem å løse. Men tenkte at tiden var inne ifht å bytte batteriteknologi og i sammen slengen øke kapasiteten.. mest fordi det er mulig. 1x100A lithium vil være litt snaut og da er neste logiske trinn 2x100A. Det vil gi "veldig mye". Men en dauer jo ikke av det heller. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Jeg byttet ut 3x 120AH AGM med 2x 100AH lithium. Bruker samme Ladac lader som tidligere (er ikke "beregnet" på lithium), men forskjellen er at den tar litt lenger tid å topplade, da den vedlikholdslader tidligere pga spenning. Var ikke noe problem som kunne skade batteriene det. Det eneste jeg kjøpte i tillegg var Victron Argofet batteriseparator (har AGM startbatteri) ellers så var det plug and play. Alt etter anbefalning av CT Marine, som kunne ha solgt meg duppeditter for flere tusen ekstra om de ville. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
andersb Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 (redigert) Batteriene har ofte BMS innebygget (sjekk at de har det og at den er bra) som styrer så de er happy, og slutter lade når fulle, og kutter strøm før de tar skade, hindrer også for mange A inn, og ut av batteriet. Med moderne bms i batteri som også styrer ladingen hadde jeg ikke vært så bekymret for at de har det kipt eller går i stykker. lifepo4 og lion lar deg også ta ut vesentlig flere wh, enn vanlig blysyre eller AGM, så du må fort ha 2:1 forhold for å hente ut samme wh, man kan hente ut en vesentlig vektbesparelse her, og plass Jeg har lifepo4 i ene bilen nå, og det er litt sykt å se at shunten faktisk rapporterer at den lader med 100A på litt høy tomgang rett etter start, gjerne om bilen har stått litt og batteriet er lavt. dynamo er vel oppgitt 180A, så ganske imponerende at den klarer 50-80A lett på 650rpm og opptil 100A på rundt 1000. I bilen er vektbesparelesen ganske massiv, vi snakker fra 23 til 3KG. Har 2-3 år gamle AGM i båten, men blir noen form for lithium når de knekker. Siden jeg har litt fancy nye motorer og instrumenter kan jeg se V og A ut av hver enkelt motor, selv med AGM, om de er kjørt litt ned, klarer jeg lade med opptil 40A på tomgang(500rpm) på hver motor, er vel oppgitt 160A. En litt fasicnerende ting er at om jeg si kjører bare 1 maskin, sliter den virkelig med å få V opp og du vil se 13.1-13.5 og stige gradvis, fyrer jeg begge er det nesten alltid rett opp på 14.3. Instrumentene lar meg lese av V i motor, på batteri og ved instrumenter, verden går fremover. Redigert 26.Juni.2020 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.