aanton Startet 9.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2005 Hei er det noen som har erfaring med den vanlige vannlekasen som kommer på volvo 31 motorene i eksosmanifoilen i fremkant av turboen. Har søkt litt runt og det er mange tips, men va holder i lengden? har prøvd kemisk metall men det løser seg opp mulig det var feil type.Har noen erfaringer her? Er det noen som har erfaring med å svese alluminiumen her, er den sveisbar? har også borret og gjenget opp lekasen når det bare var en liten stråle som kom opp, nå er det flere så det er ikke lengre mulig aanton@online.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 9.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 (redigert) Jeg har også samme motor med det samme problemet. Det piplet det en og annen dråpe rett ut fra godset det hvor manifoilen gjør en bøy opp mot turboen. Jeg gjorde det samme som deg. Borret hull og satte i en skrue og dekket både godset og skruen med flere lag med kjemisk metall. Dette var for 4 år siden og der er fortsatt tett. Det som var viktig var at området som skulle påføres kjemisk metall var pusset helt rent og at kjemisk metall ble lagt på i flere tynne lag hvor man pusset litt ned for hvert lag. Når det gjelder sveising så kan du se på denne og denne linken. Redigert 9.Oktober.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aanton Svart 9.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 Vilken type kjemisk metall brukte du Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sumo Svart 9.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2005 Sveising er fullt mulig, og vel det eneste som holder over tid (om noe da gjør det) Det er sterkt å anbefale at sveisingen utføres mens manifolden står på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 10.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2005 Vilken type kjemisk metall brukte du <{POST_SNAPBACK}> Mener å huske at det var en tokomponent fra Plastic Padding. Jeg kom på at jeg også brukte et produkt fra Plastic Padding som jeg ikke helt kommer på navnet på - mulig det het Lekkasje Fix eller noe sånt. Mener å huske at dette var noe mer vellykket enn kjemisk metall. Har også brukt kjemisk metall til reparasjons av alupropellene på hekkagregatet. Der fungerte det kjempefint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aanton Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 Noen som har erfaringer med dette produktet fra Partsmaser. som jeg forklarte ploblemet med lekarsjen Dette er et aluminium friksjons-loddemetal Takker for henvendelse til oss når det gjelder 243 Alu bond. Jeg vil sende deg som avtalt en prøve på Alu bond til deg og håper på at dette funker for deg. Fremgangsmåten er varm opp godset til 400 grader og skrap loddet på, skrapingen i oksyd belegget er fordi belegget smelter senere enn aluminiumen, derfor må du også være litt forsiktig med varmen underveis og hele tiden sjekke med loddetråen om det er varmt nok. Ps har fått sent over en broskyre på pdf format, men får ikke til å legge den med her (feilen er sikkert min men jeg kan sende den på mail) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aanton Svart 8.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2005 Erfaringer med å lodde med 243 Alu bond. Prøvde meg først frem på noen allum.deler først, før jeg prøvde meg på eksosmanifoilen til Volvoen. Stoffet virket fint på mindre deler oppførte seg som slaglodding, men da jeg prøvde på båten fikk jeg ploblemer med å varme nokk, prøvde først men propan, men det ble for lite varme,prøvde så med Acetylen/oksygen det gikk bedre men hadde fortsatt ploblemer med å varme nokk, prøvde med ett forholdvis stort varmebend først ,men det varmet så mye mere en det skulle, så jeg måtte bruke ett som var mindre, men fikk da vansker med å få det varmt nokk(400gader) men etter en stund kom årsaken til lekarsjen frem 2 sprekker, så opps til dere som bruker stoffer som man slipper å varme opp, det kan vere sprekker som ikke er synlige , så nå er delen demontert og levert til sveising. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.