Sandebukta Startet 26.Juni.2020 Del på Facebook Startet 26.Juni.2020 Jeg har nylig installert VHF i båten med ferdig terminert kabel i antenna. Kabelen var 2-3 meter for lang. I frykt for å kappe og terminere selv, la jeg ledningen fram og tilbake et par tre vendinger i en kabelkanal jeg har i styrhuset. Opplever svakt mottak av signaler, mye støy. Er kveilen med overdkuddskabel årsaken? Kan man kappe på vilkårlig sted og terminere den selv uten spesialverktøy og kunnskap om denne typen kabel? Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
JRK Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 2 -3 meter tjener du ingen ting på å kappe vekk. Men ville heller sjekket om kabelen har fått skader eller stygge knekker. Men eneste måten å finne ut av dette e4 vha SWR meter.Ellers så kan det være dårlig eller korrodert kontakt i radio eller antenne. Sitér dette innlegget Link to post
EHR Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Knekker er drepen på koax, selv rg58 krever bøyeradie på 5 eller mer Når det gjelder plugger for terminering finnes disse i lodde eller krimp type. Loddeplugg gir seg selv, man trenger spesialtang for krimp. Her er det viktig at skjerm og senterleder ikke kommer i kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Sandebukta skrev for 13 timer siden: Er kveilen med overdkuddskabel årsaken? begynn med kveilen......rette ut kabeln så att den ikke ligger nære ´seg selv´ ! optimalt skall kabeln gå rakt strekk fra radio til antenne. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Hulda har antennen 17 meter over dekk. Deretter ca 3 m bort til et skott. Kveil med mist 4 snurr. Deretter et par meter bort til VHF. Utmerket funksjon i hht kystradio. Gammel VHF av svensk fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 27.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2020 Takk for innspill! Får begynne med å rette ut og ta en test med K.r sør. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.