Jump to content

Johnson 50 hk 2 takt - 1994 vil ikke gå på full gass.


Andersen72

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt meg en bruktbåt med 50 hk johnson 2 takt - 1994 mod.

 

Motor starter og går relativt fint på tomgang, den "rister" litt på lavt turtall, noe som vist nok har med synkronisering av forgassere å gjøre. Når jeg så kjører utover

i sakte fart går den jevnt og fint. Fungerer bra til jeg er i halvplan, men når jeg da krutter på litt skjer ingenting.

 

Har tatt av og åpnet forgassere i dag uten å finne noe helt graverende feil. Det jeg imidlertid kan se er noen tynne slanger koblet til toppen av forgassere, der er messingstussen de er koblet inn på tette. Hvis jeg har forstått dette riktig, har dette med choken å gjøre...Bensin tilførsel har større dimensjon og er koblet til lengre ned på forgasser.

 

Har bestilt service kit til begge forgassere og vil blåse opp kanaler og rengjøre etter beste evne samt montere nye pakninger og lignende. Har skiftet bensinslange fra tank og ut til motor, belgpumpe, bensinfilter, nye plugger og slangeklemmer. Samt kontrollert at vaier for fortenning beveger seg i takt med gasspådrag. Samt skitet ut gammel bensin med ny og rengjort tankene.

 

Er det noe mer noen tenker at jeg kan gjøre?

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger

 

Andersen 72

 

 

Redigert av Andersen72 (see edit history)
Link to post

Har motoren din separat oljetank? "Autolube" fra omc er vel kjent for å slutte å fungere. Motoren vil da oppføre seg slik du sier nå. Men da skal du få oljevarsel (hyling fra fjernkontrollen, så sant du har original fjernkontroll).

Bortsett fra det - høres ut som om du gjør alt riktig og i riktig rekkefølge.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

VRO-systemet til OMC/BRP er vel ikke kjent for å slutte å virke men det kan forkomme hull i membranen som gir feil på pumpefunksjonen.

Er ingen ekspert på disse motorene men noe erfaring har jeg så her er mine tips: Når motoren begynner å dø ut, prøv å pumpe bensin med blæra, om den kommer seg da er det trolig tilførsel eller pumperelatert.

Om du får startet på kald motor med chokefunksjon så er nok den i orden men du kan uansett sjekke messingmunstykkene, de skal være åpne men dyseåpningen er liten på munnstykkene. Uansett så har ikke disse noe med driftsfasen å gjøre, kun kaldstart.

Det finnes en god del info på nettet og filmer på you tube i forbindelse med overhaling av forgassere og grunnjustering av forgasserspjel(viktig) samt justering av lufteskruene. OBS, ikke bruk kraft når du jobber med forgassere, gjelder særlig når du bunner lufteskruene når du skal grunninnstille disse. Om du skrur disse for hardt til kan du ødelegge setene i forgasseren og da får du neppe riktig luftfløde. Lufteskruene er kun for justering av luftføde på tomgang/lavfart og har ikke noe med del/full-gass å gjøre. Bruk heller ikke skarpe gjenstander når du renser forgasserdeler da selv små riper i dyser og kanaler påvirker forgasserfunksjonen negativt. Justering/kontroll av flottører er også viktig, se på nettet hvordan dette gjøres.

Ble kanskje mye info men sett deg inn i de forskjellige tingene før du begynner så blir det hele lettere. Disse 2 sylindrede motorene er noen seige motorer og tåler mye men de må ha rett innstilling av bensintrykk/lufteskruer og bensintrykk. En kontroll av tenning er også en fordel. Om ikke noe av dette hjelper så bør du ta en grundig feilsøking av tenningssystemet da feil på CDI eller coiler kan gi noe lignende symptomer. En godt juster motor som din er noe av det mest pålitelige som finnes etter min mening. Lykke til

Link to post

Først svar til Napoli:

Motor har har "autolube" eller egen oljetank og denne fungerer som den skal. Da jeg kjøpte båt og motor fikk jeg den billig fordi det var alarm i kontroll boks. Olje tanken hadde lavt nivå og da vil alarmen være aktiv. Fylte opp oljetank med ny  2 taktsolje og forbruk av denne er som det skal.

Alarmen ble også borte.

Takk for svar.

 

Xr4ti:

De messing stykkene til choke er pottetett og choke funksjon er ute av drift, nye messingstykker er bestilt. Forgassere er idag blåst opp med kompressor, ikke nevneverdig med ulumskheter som kom ut. Flotørene var sånn noenlunde, de er nå justert. Har sett diverse videoer på youtube hvordan synkronisering og bytte pakninger etc i forgasser skal gjøres, de er ikke akkurat synkronisert! Deler kommer over helgen så blir ikke montert før i begynnelsen av neste uke. Det med å pumpe med blæra er foreløpig uprøvd, men skal gjøre det til uka om ikke det jeg har gjort får et positivt resultat. Og eventuellt coil, pluggledninger, cdi unit også videre.

 

Tusen takk for tilbakemeldinger!

 

Andersen 72

Link to post

xr4ti:

Forgassere er nå rengjort og blåst med kompressor, primer dyser er byttet, dette er forøvrig motorens "choke".

Forgassere var veldig ute av stilling, de er nå synkronisert. Blæra er byttet med ny og nye plugger er montert,

Dette var ok å få gått gjennom uansett, så veit jeg litt mer om tilstand. Jeg har ikke fått testet ennå, men er 99% sikker på hva problemet har vært hele tiden.......har startet opp og motor maler som en katt.

Han jeg kjøpte den av sa at motor hadde vært tatt hånd om av "mekanikere" siden den var ny! Det stiller jeg meg tvilende til.

Jeg bytta bensinfilter før den var satt ut og fulgte slavisk montering slik det var fra før, der gikk jeg på en smell!

Tok ut filter idag og kontrolerte retninga på bensinen, den gikk motsatt vei av antatt og bensinfilter var klemt sammen og da er det jo begrenset hva som kommer igjennom av bensin.

Uansett var det greit med en gjennomgang for å gjøre seg litt kjent, men denne motor blir ikke sendt til service!

Nå går den veldig fint på tomgang og testtur er nært forestående!

 

Takk for hjelpen!

 

Andersen72

 

 

Link to post

Før testing;

Så en video fra OMC vedrørende justering av forgassere og stag-innstilling som har med fortenning å gjøre. Etter dette justerte jeg tomgang på stag som annvist og motor gikk meget pent. Tok en liten test tur, men konklusjonen er at så fort motor settes i drift forover så blir motor stabilt ustabil, helt kokko, vil ikke gå på tomgang og aller minst ha noen form for gasspådrag! Fikk ikke testa blærepumping da det blåste opp og ble mye bølger og galematias kjøring fra enkelte som tydeligvis gir en god faen. Kom meg til brygga igjen etter mye styr, så når den var fortøyd var tydeligvis Mr. Johnson fornøyd og gikk fint på tomgang.

Mista litt/mye av piffen pga smerteproblematikk.. 

Skal kjøpe et multimeter å prøve å måle litt, men er ikke motor mekaniker så lukter litt på motorbytte til noe nyere....

 

Link to post

Kjedelig å se at du ikke fikk det resultatet du hadde ønsket. Kan virke som det fortsatt er et forgasser (bensintilførsel) problem. Om forgasseren er overhalt, flottørene er justert riktig og grunninnstillingen er riktig så skal motoren gå riktig forutsatt at tenning er riktig. Har du justert lufteskruene riktig? Er x-antall omdreininger UT for grunninnstilling og så bør de fininnstilles ved varm motor på noe forhøyet tomgang. Kjenner ikke til grunnjusteringen på 50 hesteren men du finner det sikkert på nettet. Juster lufteskruene etter grunninnstilling ut/inn 1/8 -1/4 turn til du får maks turtall, en gasser av gangen. Da skal lavfartsytemet ha riktig blanding. Delgass/fullgass er via hoveddysene og kan ikke justeres. For orden skyld, har du målt kompresjonen? Slitte/sprukne reedventilblader kan også gi symptomer du nevner. Dessverre er det ikke noen enkel måte å sjekke dette på uten at du må ha av gasserne og innsugsplaten evt bruke en slik fiberoptisk spionkamera.

Tenningen sjekker du enklest med en tenningslampe, sjekk på nettet for riktig fortenning ved gitt turtall. Etter et gitt årstall så styres tenningen ved kaldstart også av CDI, det vil si at turtallet økes elektronisk frem til motoren får en viss temperatur. Dette må du vite om ikke så leser du av feil tenning på kald motor. Når denne funksjonen kom på 50 hesteren vet jeg ikke (om den i det hele tatt har det?) men typisk tidlig på 90-tallet på de andre motorene, fks 60 og 70 hesterne.

Om tenning, gassere, bensintrykk/mengde og stag er riktig innstillt og problemet fortsetter så er det naturlig for meg å tenke tenningssystem: coiler/CDI evt stator/rotor. For å sjekke dette må du ha et multimeter som måler peakspenning, dvs som låser verdien på den høyeste spenningen. Disse verdiene finnes på nett men kan anbefale en manual. En ting du kan gjøre er å sjekke om CDI har sprekker i seg, særlig i underkant der det er epoxyfylt. Sprekker i CDI vil alltid (min erfaring) føre til feil eller motorstopp. Slitte coiler kan også gi redusert tenning (gnist).

Vil du fortsette med feilsøking så prøv å få lånt deg utstyr, det blir fort en del kr om du skal kjøpe det du trenger til en komplett feilsøking.

Det ble veldig vidt dette så håper du ikke ble skremt men gå systematisk til verks så finner du nok "trollet" :thumbsup:

Link to post

xr4ti 

Tusen takk for et utfyllende svar!  Jeg ble vel litt skremt med en gang, men tar en ting av gangen. Bruker denne sommeren til å prøve /feile.

Jeg har begrensninger/utfordringer i forhold til hvor mye jeg kan gjøre hver dag, men når jeg ikke klarer så mye praktisk så prøver jeg og finne teoretiske eller praktiske svar på nettet og jeg er veldig takknemlig for engasjementet ditt! 

Tilbake til Mr. Johnson, Det kommer en messing slangestuss ut av blokka under forgassere som igjen var koblet på en liten stuss på "luftfilter boks" med et lite hull i. Denne slangen var sprukket, har bytta slangen, men er usikker på hva i all verden dette er? Slangenippel som går ut av bensinpumpe i VRO klumpen var løs, gjengene mer eller mindre borte, var borti den med fingrene og da datt den av. Var litt frem og tilbake med valg av lim, fordi vi har med bensin å gjøre, men fant et produkt hos Wurth som takler bensin, jævlig dyr, men har fått pussa og fjernet smuss og fett og limt herligheten i dag, sitter som f.. 

Så tok jeg ut pluggene, kjøpte nye hos evinrude/johnson men fikk noen med høyere nummer, 87 istedet for 78, hva nå det betyr, ellers så de like ut, disse har stått i litt og den ene pluggen var veldig sotet.

jeg har bestilt nye plugger og pluggledninger på nett og disse har jeg fått nå. Så da satt jeg i de nye som skal være til motor, ihvertfall etter boka. Pluggledningene var derimot enn sak for seg selv, ohmet de nye først, så ohmet jeg de gamle. Den ene pluggledningen var vel ok, men den andre fikk jeg ingen verdi opp på display på multimeter og ved summing kom det lyd bare av og til. Så det er kansje årsaken til sota plugg? Så det er det jeg har fått gjort til nå, den liminga tenkte jeg å la herde 12 - 15 timer før test (begynner å herde etter 210 sek) men bare for å være trygg, så i morgen tenkte jeg å prøve å starte opp igjen, så får vi se hvordan det går...

Link to post

Spennende! 

Jeg er ikke noe som helst ekspert og mange år siden jeg skrudde 2 sylindret OMC.

Om det er pulsslangen så er det ikke noe rart i at motoren ikke går skikkelig, om i det hele tatt, da det er dette vakuumet/pulsene som driver pumpen. Uansett, alle slangeforbindelser MÅ være tette uansett hvor de er på motoren. Sjekk om det skal være en enveisventil også, en rund dings ca midt på slangen.

Finn din motor her og så har du sprengskisser av hele motoren. https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1994&hp=50

At en plugg soter tyder på for fet blanding eller ufullstendig forbrenning.

Pluggledningen på diss har kobbertrådkjerne og har 0-ohm.motstand om jeg ikke husker feil så om du får rare målinger er det trolig brudd i kjernen eller rust i spiralen i hettene. Nye er best, uansett.

Når det gjelder plugger så regner jeg det er Champion siden det er 78 men husker ikke om 87 er kaldere eller varmere plugg. Kanskje noen andre som husker. Uansett, varm plugg for lavt turtall for bedre sotforbrenning og kaldere plugg for høyt turtall. Enkelt forklart.

Link to post

Mr. Johnson ligger i stabilt sideleie.. hehe

Den slangen som var hoppa av, var ikke pulse/vakuum, men muligens olje damp fra veivhus. Pulse eller vakuum var en atskillig tykkere slange og tilsynelatende iorden. Har limt slangestuss på bensinpumpe, men er redd for at noe skal skje på eller med VRO, samt at det er rimelig dyrt å vedlikeholde!

 

Jeg har nå demontert hele VRO systemet og bygget om til vanlig bensin pumpe med vakuum drift, da montert på siden av motor. Byttet alle bensinslanger fra a til å. Venter på en slangestuss og litt bensinslange. Dette skal monteres rundt 20 juli. Da er hele bensinsystemet gjennomgått, samt pluggledninger,plugger og justering av fortenning. Så en video fra omc på youtube og da vet jeg at fortenning,kalibrering av forgassere var stilt helt feil. Så da blir det manuell blanding 2 % totakt olje i bensin fra nå av, det enkle er kansje det beste? Prøvekjøring blir mandag eller tirsdag til uken... så da melder jeg igjen når dette er skjedd, så ser en litt mer..

Link to post
Andersen72 skrev On 27.6.2020 at 1.30:

Har skiftet bensinslange fra tank og ut til motor, belgpumpe, bensinfilter, nye plugger og slangeklemmer.

 

Hvaslags slanger/koblinger har du brukt.  Har dårlig erfaring med biltema her, luftlekkasjer osv.  

 

Andersen72 skrev On 3.7.2020 at 21.11:

så fort motor settes i drift forover så blir motor stabilt ustabil, helt kokko, vil ikke gå på tomgang og aller minst ha noen form for gasspådrag!

 

Her er min første tanke at noe av leamikken som kobler sammen tenning og gasspådrag ikke er satt i hopp helt slik det skal, men regner med du har kontroll på det? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nå er jeg sent inne i denne tråden, men generelt vil jeg anbefale

alle å sjekke plugger først av alt. Etter beskrivelsen hørtes det ut som den

ikke gikk på alle syliderne, og det er det lett å se på pluggene. Evn. trekke av

en og en plugghette for å høre forskjell. Pluggene vil også fortelle deg om

forgassernes tilstand, og det er gjort på fem minutter.

Nå var det allikevel lurt å gå igjennom en slik motor. Amerikanerne kalte vel ikke

VRO motorene for «Very Rarely Oiled» for ingenting.

Link to post

 ivar:

Ja har kontroll på leamikken, fortenning som følger gasspådrag var stilt helt feil, det er justert og virker å være ok nå.

Der det imidlertid er noe, er på shift throttle linkage, en halvmåne med en styrepinn som skal dra gass og pådrag av tenning helt tilbake. Her var det en hylse som er borte/utslitt, så går ikke helt som det skal, deler er bestilt hos ravns garage nå i kveld.

 

Paxo:

Helt rett, den gikk ikke skikkelig bare av og til på to sylindre. Jeg har bytta begge pluggene og begge pluggledningene, den ene pluggledningen var det dårlig kontakt i. Begge forgassere er renset og montert rep sett. Ny bensinpumpe med vakuum fra siden av motor er montert og skiftet alle bensinslanger. Blandet totakt olje i bensinen i kveld og startet opp, startet med en gang og går nå på to sylindre:-)

Venter nå på noen smådeler fra ravns og finjustering av tomgang, så får en krysse fingrene for at den kan gå en sommer eller tre, før 4 takter får plass på hekken.

Tusen takk for innspill.....

 

 

Link to post

Da tror jeg Mr. Johnson er friskemeldt og klar for prøvekjøring for første gang etter alt for lang tid. Den nye bensinpumpa skulle passe på alt fra 9 - 55 hk? Det synes jeg imidlertid virker noe merkelig, da messingstuss ut var veldig liten... samt noe dårlige slangeklemmer...

Bestilte ny messingstuss som det skal være orginalt, den var atskillig større og montert da med 1 øre klemmer ble det bra. Noen av slangene er vel fra biltema, men de kan brukes i år, så bytter jeg neste sessong. 

Den har ihvertfall ikke gått så jevnt og pent før i mitt eie.

Ble fortalt da vi kjøpte båt og motor at den hadde vært servet av "johnson mekanikere" siden ny og skulle være godt ivaretatt?

Det som er, er at omtrent alt som kan stilles eller skrues på var feiljustert! 

Skal ha med en venn for testkjøring som kan endel om motor og elektrisk i båt, så da regner jeg med at det går bra!

 

Spesielt takk til xr4TI for all hjelp og innspill!

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...