Jump to content

Lade alarm D6 Merkelig fenomen


Bårdp

Recommended Posts

I går da jeg og fruen skulle kjøre inn til byen fikk jeg stort sett med en gang vi hadde tatt løs alarm på batteri spenningen gul lampe lyst og det kom vel opp alarm lading i turtelleren og voltmetret viste kun 12,6V. Jeg stoppet opp og sjekket at det ikke var reimbrudd noe det ikke var så noen umiddelbar fare var det jo ikke. Bestemte oss for å bare kjøre videre da turen inn til byen kun tar 45 min. Etter en tid 20-25 min begynte voltmetret og stige og gå litt frem og tilbake for til slutt å stabilisere seg på rundt 14V alarmene forsvant. Har fundert på hva som egentlig skjedde.

Jeg har nettopp montert et 160W solcelle panel med regulator fra Jula det virker veldig bra og etter 4 dager med vanlig forbruk var forbruks batteriet helt fult. Det er jo en diode sperre mellom batteriene og dynamo. Kan det tenkes at dynamo føler på forbruks batteriet og fordi det var helt fult ikke ladet. Og etter vert som plotter, radar, ekkolodd og autopilot brukte strøm fra det startet opp å lade og alt gikk tilbake til det normale.

 

Om dette nå er tilfelle hva gjør en så?

Flytte spenningsmålingen til dynamoen til startbatteriet. Da kan jeg vel nå risikere overlading av forbruks batteriet?

Eller bare lage meg til en kraftig bryter som jeg kobler sammen batteribankene med før start og slår ut når jeg har stoppet. Kan vel også fikset med en kontaktor om en finner et vettig styresignal fra kontrolleren på motoren.

 

Link to post

Hvor høyt var turtallet når ladingen startet?

 

Jeg ville ha koblet fra solcelleladingen og testet uten for å eliminere denne feilkilden. Dersom feilen fremdeles er der kan årsaken ligge i defekt motstand bak på dynamoen. Denne har til oppgave å gi feltspenning slik at dynamoen lader umiddelbart etter start. Samme funksjon som ladelampen på ikke-elektronisk styrte motorer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Vær litt obs på sensetilkoblingen. Hos meg har jeg lokalisert senseledningen til inngangen på batterivelgeren, slik at det/de batteriene som velgeren er satt mot, også er det/de batteriene som sensen 'ser'. Noen kobler sensen til B+ om ledningen (B+) fra dynamo har god kapasitet og ledningen ikke er for lang. Jeg hadde det slik tidligere på Hulda. Merker vel ingen forskjell, ikke målbart hos meg.

Link to post
Bårdp skrev for 2 timer siden:

 

 

Om dette nå er tilfelle hva gjør en så?

Flytte spenningsmålingen til dynamoen til startbatteriet. Da kan jeg vel nå risikere overlading av forbruks batteriet?

Eller bare lage meg til en kraftig bryter som jeg kobler sammen batteribankene med før start og slår ut når jeg har stoppet. Kan vel også fikset med en kontaktor om en finner et vettig styresignal fra kontrolleren på motoren.

 

Et BEP rele fikser den saken automatisk. Du kan sette sens til forbruk.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Det er et eller annet mystisk her. Samme hvor senseledning er koplet til så skal du få lading. Er den frakoplet skal du få alt for høy spenning. VP anbefaler vel å kople den på dynamosida av hovedbryter for å unngå det siste dersom en har glemt å slå på bryter. Med originalregulator fra VP ville jeg ikke bekymret meg mye for overladning og satt den mot forbruk om den ikke allerede står der.

 

Det at dynamo starter etter en stund tyder vel heller på at den ikke får magnetiseringsstrøm. Mener disse dynamoene får dette gjennom en motstand i stedet for tradisjonell ladelampe, og at enkelte her på BP har hatt tilsvarende problem som er løst ved å skifte denne (se evt gamle tråder). Jeg ville startet der. 
 

Red: Så nå at det bla var @Brigg som hadde den erfaringen. Er nok et godt tips.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Fantino skrev 22 minutter siden:

Samme hvor senseledning er koplet til så skal du få lading. Er den frakoplet skal du få alt for høy spenning.

 

@hegra Testet dette og erfarte at dynamo IKKE ladet når senseledningen ble koblet fra. Er ikke helt sikker på hvilken motor/dynamo hegra har. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ofte brukt oppsett på D motorer er batteri skille diode mellom bankene og gul sens til forbruk. Dynamo  direkte inn på skille dioden.  Direkte fra B+  

Sens vil da kompangsere for spenningsfall igjennom skillediode. Ofte feilmelding når man starter motor med landstrøm og ekstern lading. Kanskje samme fenomen med solselle. Evc systemet leser for høy spenning på batterier ( over 13,2) å tror noe er galt.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

På min Viksund 340 med VP D6 er startbatteriet bare koplet til motoren. Alle vinsjer og thrustere er koblet til Forbruksbanken.

Reagerte på dette da jeg kjøpte båten. Men forklaringen fra Viksund var klar. Ved å koble thrustere og visjer på startbatteriet vil du stadig vekk få alarm. Kan det være at batteriet rett og slett har vært utladet for mye?

Link to post

Da har jeg fått undersøkt saken nærmere. Og det var som jeg trodde sensledningen til dynamoen er koblet til forbruksbatteriene. Testet litt og når solcellepanelet lader mer en forbruket er slik at spenningen på forbruksbatteriet stiger til 14,4V slutter dynamoen å lade og jeg får alarm på startbatteriet etter en stund. 

Det enkleste er vel bare å flytte ledningen til startbatteriet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...