Bårdp Startet 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2020 I går da jeg og fruen skulle kjøre inn til byen fikk jeg stort sett med en gang vi hadde tatt løs alarm på batteri spenningen gul lampe lyst og det kom vel opp alarm lading i turtelleren og voltmetret viste kun 12,6V. Jeg stoppet opp og sjekket at det ikke var reimbrudd noe det ikke var så noen umiddelbar fare var det jo ikke. Bestemte oss for å bare kjøre videre da turen inn til byen kun tar 45 min. Etter en tid 20-25 min begynte voltmetret og stige og gå litt frem og tilbake for til slutt å stabilisere seg på rundt 14V alarmene forsvant. Har fundert på hva som egentlig skjedde. Jeg har nettopp montert et 160W solcelle panel med regulator fra Jula det virker veldig bra og etter 4 dager med vanlig forbruk var forbruks batteriet helt fult. Det er jo en diode sperre mellom batteriene og dynamo. Kan det tenkes at dynamo føler på forbruks batteriet og fordi det var helt fult ikke ladet. Og etter vert som plotter, radar, ekkolodd og autopilot brukte strøm fra det startet opp å lade og alt gikk tilbake til det normale. Om dette nå er tilfelle hva gjør en så? Flytte spenningsmålingen til dynamoen til startbatteriet. Da kan jeg vel nå risikere overlading av forbruks batteriet? Eller bare lage meg til en kraftig bryter som jeg kobler sammen batteribankene med før start og slår ut når jeg har stoppet. Kan vel også fikset med en kontaktor om en finner et vettig styresignal fra kontrolleren på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Hvor høyt var turtallet når ladingen startet? Jeg ville ha koblet fra solcelleladingen og testet uten for å eliminere denne feilkilden. Dersom feilen fremdeles er der kan årsaken ligge i defekt motstand bak på dynamoen. Denne har til oppgave å gi feltspenning slik at dynamoen lader umiddelbart etter start. Samme funksjon som ladelampen på ikke-elektronisk styrte motorer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Vær litt obs på sensetilkoblingen. Hos meg har jeg lokalisert senseledningen til inngangen på batterivelgeren, slik at det/de batteriene som velgeren er satt mot, også er det/de batteriene som sensen 'ser'. Noen kobler sensen til B+ om ledningen (B+) fra dynamo har god kapasitet og ledningen ikke er for lang. Jeg hadde det slik tidligere på Hulda. Merker vel ingen forskjell, ikke målbart hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Bårdp skrev for 2 timer siden: Om dette nå er tilfelle hva gjør en så? Flytte spenningsmålingen til dynamoen til startbatteriet. Da kan jeg vel nå risikere overlading av forbruks batteriet? Eller bare lage meg til en kraftig bryter som jeg kobler sammen batteribankene med før start og slår ut når jeg har stoppet. Kan vel også fikset med en kontaktor om en finner et vettig styresignal fra kontrolleren på motoren. Et BEP rele fikser den saken automatisk. Du kan sette sens til forbruk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 (redigert) Det er et eller annet mystisk her. Samme hvor senseledning er koplet til så skal du få lading. Er den frakoplet skal du få alt for høy spenning. VP anbefaler vel å kople den på dynamosida av hovedbryter for å unngå det siste dersom en har glemt å slå på bryter. Med originalregulator fra VP ville jeg ikke bekymret meg mye for overladning og satt den mot forbruk om den ikke allerede står der. Det at dynamo starter etter en stund tyder vel heller på at den ikke får magnetiseringsstrøm. Mener disse dynamoene får dette gjennom en motstand i stedet for tradisjonell ladelampe, og at enkelte her på BP har hatt tilsvarende problem som er løst ved å skifte denne (se evt gamle tråder). Jeg ville startet der. Red: Så nå at det bla var @Brigg som hadde den erfaringen. Er nok et godt tips. Redigert 27.Juni.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Fantino skrev 22 minutter siden: Samme hvor senseledning er koplet til så skal du få lading. Er den frakoplet skal du få alt for høy spenning. @hegra Testet dette og erfarte at dynamo IKKE ladet når senseledningen ble koblet fra. Er ikke helt sikker på hvilken motor/dynamo hegra har. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Ble litt forvirret på et nytt nivå nå - var det ikke @Bårdp som var trådstarter? ?? Jeg har fått sabla høy ladespenning når senseledning har vært frakoplet på både VP 4X og D-serie i alle fall. Snodig - men hvis den motstanden er gåen så vil vel dynamo ikke reagere på senseledning?.. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Ofte brukt oppsett på D motorer er batteri skille diode mellom bankene og gul sens til forbruk. Dynamo direkte inn på skille dioden. Direkte fra B+ Sens vil da kompangsere for spenningsfall igjennom skillediode. Ofte feilmelding når man starter motor med landstrøm og ekstern lading. Kanskje samme fenomen med solselle. Evc systemet leser for høy spenning på batterier ( over 13,2) å tror noe er galt. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Men burde ikke lading starte uansett? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 På min Viksund 340 med VP D6 er startbatteriet bare koplet til motoren. Alle vinsjer og thrustere er koblet til Forbruksbanken. Reagerte på dette da jeg kjøpte båten. Men forklaringen fra Viksund var klar. Ved å koble thrustere og visjer på startbatteriet vil du stadig vekk få alarm. Kan det være at batteriet rett og slett har vært utladet for mye? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Da har nok Viksund fulgt VP anbefaling om å ikke ha andre store forbrukere på startbatteriet. Løsning er evt egen bank for thruster/vinsj ol - eller kanskje en rimeligere versjon: et eget lite batteri eller stabilisert DC DC strømforsyning for elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Da har jeg fått undersøkt saken nærmere. Og det var som jeg trodde sensledningen til dynamoen er koblet til forbruksbatteriene. Testet litt og når solcellepanelet lader mer en forbruket er slik at spenningen på forbruksbatteriet stiger til 14,4V slutter dynamoen å lade og jeg får alarm på startbatteriet etter en stund. Det enkleste er vel bare å flytte ledningen til startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Interresant observasjon Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Monter en skillebryter på senseledningen så du til enhver tid kan velge om du vil sende på start eller forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Ja en enkel liten bryter med vekselkontakt fikser jo den saken. Bra forslag tror jeg går for den løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.