Jump to content

Lading Volvo Penta D4 260

-Luna-

Recommended Posts

Hei,

Håper noen har kontroll på ladeopplegget til D4 og kan svare på noen spørsmål? Finner ikke kabeltegning på nett.

Jeg er i ferd med å installere batteriseparatorer grunnet overgang til Li batterier.

Jeg mistenker det ikke er noen form for diode skiller mellom startbatteri og dynamo. Hvis jeg måler på dynamo har den 12V uten at motor går. Kan også bare se to kabler av dimensjon som går til starter. Batteriseparator får derfor konstant forsyning fra startbatteri på inngangen.

Jeg antar derfor at dynamoen er koblet til starteren?

Om dette er korrekt ønsker jeg å trekke dynamokabelen direkte til batteriseparator. Hvordan gjøre dette korrekt? Ser kabel fra dynamo går inn i kabelnettet til motor. Koble den fra direkte på dynamo? Forsyner dynamo spenning direkte til motor?

Hører andre sier de har skilledioder originalt fra Volvo Penta.

Motorer er 2005mod med 115A dynamoer.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Du må koble fra B+ ledning fra dynamo og isolere denne med en gummihette, tape eller lign.(Riktig at den går til starteren.)

Deretter må det trekkes en ny kabel fra B+ på dynamo til "inn" pol på skillediode. Bør være minimum 35 mm2.

Koble fra gul ledning som du ser på bildet. Legg ny kabel fra dette punktet på dynamo, til et av + pol på et av batteriene. 

Den gule kabelen er koblet til B+ slik du ser på bildet . Når du legger en ny kabel herfra til et av batteriene, vil du sørge for at spenningstapet over skillediode blir kompansert for, normalt 0.5-0.7V tap. Dvs måler du på "ut side" av skillediode vil du ha normal ladespenning, feks 13.6V. Måler du på "inn side" av skillediode skal spenning være 14.1-14.2V.

Dynamo.png

• 2 uker senere...

Hei igjen,

Fikk trukket 35mm2 kabler med sense. Koblet sense på Argofet inngang da det er minimalt med tap over denne. Målte ladespenning før jeg koblet til noe last og målte da 15,1V. Etter start batteri ble tilkoblet datt den til 14,33. Antar den trenger litt last for å regulere riktig? Begge dynamoene oppfører seg likt. Takk for veiledning!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...