Jump to content

Seilbåt: Ror eller påhengs ved fortøyning

Snuppeline

Recommended Posts

Var ute på første seiltur alene igår og alt gikk strålende på sjøen, når jeg skulle legge til på en gjestebrygge rant derimot svetten raskt, heldigvis ingen andre rundt.

Dere som har seilbåt med utenbordsmotor. Bruker dere bare roret og lar påhengsen stå rett, bruker dere kun påhengsen og vinkler den eller evt begge deler?

Syntes det var enklere å bruke bare roret, men det krever jo at man har litt fart.

Har bare kjørt rundt i liten motorbåt/jolle tidligere og her var det endel mer moment å ta hensyn til. :eek:

Redigert av Snuppeline (see edit history)

Bruker alltid roret til manøvrering. Påhengeren står så og si alltid rett frem. I visse tilfeller kan jeg kombinere rorutslag og vinkel på påhenger for å få ekstra skarp sving, men det er krevende nok å styre ror, gasspådrag og gear på motoren og normalt sett vrir jeg aldri på påhengeren. 

Måtte bruke både ror og påhengs når jeg skulle bakke ut fra bryggen og en motorbåt hadde lagt seg ganske nærme meg, det var en interessant opplevelse og ganske krevende når man skal styre gass, holde roret i en vinkel og påhengsen i motsatt vinkel. 

Vurderte å ettermontere en throttle i cockpiten for å lettere styre gass/gear, det hadde nok hjulpet litt på stressmomentet.

Hadde en Maxi800 med påhengsmotor montert i "vanlig" motorbrønn og hadde da full fleksibilitet mht å bruke/ikke bruke motor for manøvrering i tillegg til roret, fungerte veldig bra.  Ofte ikke nødvendig å bruke mer enn roret, men muligheten til å gjøre det var bra!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...