Snuppeline Startet 28.Juni.2020 Del på Facebook Startet 28.Juni.2020 (redigert) Var ute på første seiltur alene igår og alt gikk strålende på sjøen, når jeg skulle legge til på en gjestebrygge rant derimot svetten raskt, heldigvis ingen andre rundt. Dere som har seilbåt med utenbordsmotor. Bruker dere bare roret og lar påhengsen stå rett, bruker dere kun påhengsen og vinkler den eller evt begge deler? Syntes det var enklere å bruke bare roret, men det krever jo at man har litt fart. Har bare kjørt rundt i liten motorbåt/jolle tidligere og her var det endel mer moment å ta hensyn til. Redigert 28.Juni.2020 av Snuppeline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Har båten fart fremover er seilbåtroret tilstrekkelig. Ved bakking og havnemanøvrering med krapp sving og liten fart kan det være gunstig å bruke påhengeren til å styre med i tillegg. Hvor ‘enkelt’ det er å komme til og håndtere To ting samtidig varierer... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Hei! Har ikke noen erfaring med dette, men det høres jo nesten ut som du har svaret selv! Roret når det er sig i båten og påhengsmotoren når den ligger stille? Ellers bør du endre tittelen på innlegget ditt, risikerer at det blir låst slik det står nå. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Bruker alltid roret til manøvrering. Påhengeren står så og si alltid rett frem. I visse tilfeller kan jeg kombinere rorutslag og vinkel på påhenger for å få ekstra skarp sving, men det er krevende nok å styre ror, gasspådrag og gear på motoren og normalt sett vrir jeg aldri på påhengeren. Sitér dette innlegget Link to post
Snuppeline Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Måtte bruke både ror og påhengs når jeg skulle bakke ut fra bryggen og en motorbåt hadde lagt seg ganske nærme meg, det var en interessant opplevelse og ganske krevende når man skal styre gass, holde roret i en vinkel og påhengsen i motsatt vinkel. Vurderte å ettermontere en throttle i cockpiten for å lettere styre gass/gear, det hadde nok hjulpet litt på stressmomentet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Bruk begge deler. Gir en helt fantastisk manøvreringevne! Det blir som en vridbar hekkthruster. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Begge deler, men først og fremst, sakte. Tunge båter og liten propell borger for treg reaksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Snuppeline Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Okei, å styre begge deler er vel bare en øvesak som alt annet. Manøvrerte jo veldig bra når jeg fikk til den manøveren etter mye fomling og kaos. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Hadde en Maxi800 med påhengsmotor montert i "vanlig" motorbrønn og hadde da full fleksibilitet mht å bruke/ikke bruke motor for manøvrering i tillegg til roret, fungerte veldig bra. Ofte ikke nødvendig å bruke mer enn roret, men muligheten til å gjøre det var bra! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.