Knallipadden Startet 28.Juni.2020 Del på Facebook Startet 28.Juni.2020 I en artikkel publisert på bt.no i dag står det at Redningsselskapet har opplevd 40 prosent økning i oppdrag i mai og juni. Det kan tyde på at det er mange ferske båteiere og mange som bruker båten sin mer enn før, men som kanskje har vært litt sløv med vedlikehold. Sitat Vi tror dette blir tidenes båtsommer. Vi har satt inn ekstra redningsfartøyer, og har vel aldri hatt flere båter ute og i beredskap enn det vi har akkurat nå. Vi har opplevd en 40 prosent økning i oppdragene til RS i mai og juni så langt, sier Hasse Lindmo, kommunikasjonsdirektør i Redeningsselskapet (RS) til BT. Videre har RS gående et prosekt i Bergen for 1500 niendeklassinger. Formålet med kurset er å gi barn og unge bedre forutsetninger for å berge seg selv og andre. Så langt har de blitt overrasket over hvor store kunnskapshull niendeklassinger har. Selv om temaet er alvorlig har de det også kjekt under opplæringen. Målet er et nasjonalt prosjekt hvis alt går bra. Jeg syns dette er et meget bra initiativ. Når barn har så lite kunnskap tyder det på at kunnskapen også er lav blant de voksne. Link til artikkel for de som kan lese (Abonnement). https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/wPwR9P/spaar-tidenes-baatsommer-oeker-beredskapen Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Det behøver ikke å tyde på mer enn at været har vært meget bra i perioden. Pent vær betyr mer/flere bruk og dertil oppdrag, helt vanlig det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Knallipadden Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Mouche skrev 2 minutter siden: Det behøver ikke å tyde på mer enn at været har vært meget bra i perioden. Pent vær betyr mer/flere bruk og dertil oppdrag, helt vanlig det. Jeg tror korona har litt av skylden selv om antallet har steget jevnt og trutt de siste årene. https://www.tv2.no/a/11472719/ Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Får ikke lest artikkelen. Kunne vært interessant med en statistikk over type oppdrag og tydeliggjøring av hvilke oppdrag det er økning innen. Blir ikke forundret om brorparten av økningen handler om drivstoffmangel, startproblemer p.g.a. tomme batterier eller ødelagte propeller etter lettere grunnberøringer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) Knallipadden skrev 29 minutter siden: Jeg tror korona har litt av skylden selv om antallet har steget jevnt og trutt de siste årene. Joda, trolig litt i kombinasjon med noen flere båter (2% økning grunnet 10k fritidsbåter og 10k kajakker mot en total flåte på en million), men som RS selv sier, eller sa i 2018: – Vi ser en helt klar sammenheng med det flotte været vi har hatt de tre foregående månedene. Med fint vær trekker veldig mange ut på sjøen, eller oppholder seg ved sjøen, og da går oppdragsmengden betydelig opp, sier Jåsund-Pedersen. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/redningsselskapet-har-aldri-hatt-sa-mange-oppdrag-som-i-sommer-1.14174215 Og i en dårlig sommer: https://www.fosna-folket.no/nyheter/article11312631.ece Så ingen tvil om at agurksesongen er i gang og skrioveriene reflekterer det! Redigert 28.Juni.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Andor Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Ja og mere blir det nok utover sommeren og ferietiden begynner, er utrolig mange som ha kjøpt seg båter, så det skal bli spennede å se hvordan dette blir, uerfarenhet, båter som ikke har fått skikkelig service og gjennomgang, alkohol og mere til. Så det er helt tydelig at dette Korona greiene har utrolig mye med økning for redningsselskapet. Vi har allerede hatt noen tragiske utfall som kunne vært unngått Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Andor skrev 57 minutter siden: Ja og mere blir det nok utover sommeren og ferietiden begynner, er utrolig mange som ha kjøpt seg båter, så det skal bli spennede å se hvordan dette blir, uerfarenhet, båter som ikke har fått skikkelig service og gjennomgang, alkohol og mere til. Så det er helt tydelig at dette Korona greiene har utrolig mye med økning for redningsselskapet. Vi har allerede hatt noen tragiske utfall som kunne vært unngått Dette er vel bare løse påstander og synsing? Økning i fritidsbåt-flåten med 2% betyr vel ingenting? Tror du alle som har kjøpt båt er helt nye på sjøen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) Dette har med været å gjøre. I går kom det regn og torden over Østlandet og bukta vi lå i ble nesten "tømt" med båter i løpet av 30 minutter. Fra 25 til 10 båter vil jeg anslå. I dag kom det noen regnbyger og da lå det igjen 3 båter der. Folk er allergisk mot regnvær, skulle ikke tro båtene tålte vann over vannlinja Redigert 28.Juni.2020 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
R.O Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 VannTro skrev 19 minutter siden: Dette har med været å gjøre. I går kom det regn og torden over Østlandet og bukta vi lå i ble nesten "tømt" med båter i løpet av 30 minutter. Fra 25 til 10 båter vil jeg anslå. I dag kom det noen regnbyger og da lå det igjen 3 båter der. Folk er allergisk mot regnvær, skulle ikke tro båtene tålte vann over vannlinja At været spiller inn er helt sikkert. Jeg har en datter på 10år som vil ut i all salgs vær. Ene helgen er det 25grader og sol, da var middagsbukta stapp full, var ikke en ledig plass å ankre. Uken etter er det 12-14 grader og regn, vi ankom middagsbukta på samme tid som uken før, fredag rundt 19.00 - NULL båter bukta..!? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Naturligvis spiller været inn på hvor mange som benytter båtene sine. Det har alltid vært slik. Nytt i år er at flere har kjøpt seg båt, og det er flere som benytter båten mer enn før fordi de gjerne ikke kan gjøre det de har pleid å gjøre om sommeren —som å reise til utlandet for eksempel. Mange har kanskje eid båt en stund men har forsømt å bruke og vedlikeholde den, men på grunn av finværet og få andre muligheter i ferien finner de ut at nå skal de bli flinkere. Når RS sier det er en økning i oppdrag har har det både med fint vær, økning i nye båteiere, og at folk bruker båtene mer enn før. Nye båteiere er mer uerfaren enn folk som har hatt båt en stund. Når jeg solgte den gamle båten min var det en familie som aldri hadde eid mer enn en liten båt med påhengsmotor som kjøpte den. Jeg måtte gå grundig gjennom båten for å vise hvordan man bytter olje, filter, impeller, lufter osv. Jeg måtte også lære de hvordan man kaster loss og legger til kai. Mange av oppdragene til RS er ting folk kunne ha ordnet selv med litt kunnskap, så det tyder på at mange er ferske eller bare sløve når det gjelder å ha med seg nødvendig utstyr. Selv har jeg pleid å ha med meg diverse filter, impeller, viftereim, og verktøy for å løse problemer som kan oppstå. Jeg har også vært nøye med å sjekke drivstoff for ulumskheter. Mange oppdrag kunne derfor ha vært unngått hvis folk hadde vært litt bedre forberedt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.