riko Startet 28.Juni.2020 Del på Facebook Startet 28.Juni.2020 Er det noen som har tips for hvordan man kan måle hvor mye som er igjen på gassflasken ombord? Veldig kjedelig å plutselig gå tom uten forvarsel. Jeg ser at det er mulig å få kjøpt manometere for å måle trykk men det virker som om disse først og fremst er ment som lekkasjetestere (?) og heller ikke er spesielt tiltenkt bruk i et maritimt miljø (f.eks montering i ankerbrønn)? Dersom noen har tips for hvordan dette best gjøres (gjerne med produktforslag) blir jeg veldig takknemlig! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Enkleste er en ekstra flaske...vi har 3 stk ombord...aldri tom... Normalt er vel å veie gassflasker...men tviler på om du greier forutsi nøyaktig når den går tom... Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 ekstra flasker, og kjøper du dem i Kompositt, så ser en på flaskene hvor mye det er igjen på flaskene. skal du ha med måling av mengde gass, så må det monteres fast anlegg med tank ombord, da kan en få tanker med måler enten på tank eller måler på instrumentpanel Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) Ida Marie III skrev 13 minutter siden: Enkleste er en ekstra flaske...vi har 3 stk ombord...aldri tom... Normalt er vel å veie gassflasker...men tviler på om du greier forutsi nøyaktig når den går tom... Enig best med en ekstra. Loggfører forbruket og det og innafor mellom 1 til 5 dager pr flaske, Må ha en bra fiskevekt Redigert 28.Juni.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stekepanne Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 https://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/nivaindikator-dometic-gaschecker-gc100.html Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Har du stålflaske kan denne kanskje være noe? https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/sikkerhet/gassnivaindikator-2000040639 Sitér dette innlegget Link to post
riko Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Takk for tips! Har beholder i kompositt, så å veie med en kraftig fiskevekt eller noe er jo mulig men ikke akkurat så praktisk (beholderen er spent fast i ankerbrønnen). Har heller ikke så lyst til å ha med ekstra beholdere siden vi ikke har noe egnet (dvs. drenert) sted å lagre dem dessverre. Er det forresten noen som kan forklare hvorfor ikke manometer brukes for å måle nivå? Synker ikke trykket etter hvert som flaska har mindre gass? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 (redigert) 2 hours ago, riko said: Er det forresten noen som kan forklare hvorfor ikke manometer brukes for å måle nivå? Synker ikke trykket etter hvert som flaska har mindre gass? Nei, propanen i flaska er flytende, trykket i flaska er avhengig av temperaturen. Ved 21 grader er trykket 8.5 bar. Når du slipper ut (forbruker) propan, synker trykket momentant, men det medfører at den flytende propanen begynner å koke, og trykket stiger igjen til 8.5 bar (dersom temperaturen er 21 grader). Trykket vil ikke gå ned før all flytende propanen er oppbrukt, men da er flaska i praksis tom Håper dette var forståelig.... Redigert 29.Juni.2020 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Har disse her i bobilen. Funker glimrende men bare på stålflasker: https://www.gasit.co.uk/bluetooth-gas-level-sensors.html Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hedwig Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 riko skrev for 4 timer siden: Takk for tips! Har beholder i kompositt, så å veie med en kraftig fiskevekt eller noe er jo mulig men ikke akkurat så praktisk (beholderen er spent fast i ankerbrønnen). Har heller ikke så lyst til å ha med ekstra beholdere siden vi ikke har noe egnet (dvs. drenert) sted å lagre dem dessverre. Er det forresten noen som kan forklare hvorfor ikke manometer brukes for å måle nivå? Synker ikke trykket etter hvert som flaska har mindre gass? Men har du kompositt kan du vel se hvor mye som er igjen? Og hvis du ikke kan det er de jo lette nok til å kjenne det ganske greit? Sitér dette innlegget Link to post
riko Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 9 hours ago, Havelle said: Men har du kompositt kan du vel se hvor mye som er igjen? Og hvis du ikke kan det er de jo lette nok til å kjenne det ganske greit? I prinsippet ja, men da må jeg koble fra og spenne løs beholderen fra innfestningen i ankerbrønnen og løfte den ut hver gang jeg skal sjekke; ikke en veldig praktisk løsning for å følge med på forbruk fra dag til dag. Håpet derfor at det kanskje fantes noen andre muligheter for måling som jeg ikke hadde fått med meg, men virker ikke sånn da. Sitér dette innlegget Link to post
riko Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 11 hours ago, Vestkystseiler said: Nei, propanen i flaska er flytende, trykket i flaska er avhengig av temperaturen. Ved 21 grader er trykket 8.5 bar. Når du slipper ut (forbruker) propan, synker trykket momentant, men det medfører at den flytende propanen begynner å koke, og trykket stiger igjen til 8.5 bar (dersom temperaturen er 21 grader). Trykket vil ikke gå ned før all flytende propanen er oppbrukt, men da er flaska i praksis tom Håper dette var forståelig.... Veldig oppklarende, takk for god forklaring! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Propanguide. Propan Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.