Jump to content
Odyssevs

Mercury 120 XR2 - gir ikke forventet fart

Recommended Posts

Odyssevs   
Odyssevs

Mercury 120 XR2 montert i Hydrolift X-17. Det meste av motorjusteringer var på bærtur, gass-/girhendel var feilmontert.

 

Selve pumpen ble overhalt for forrige eier (har kvittering). 

 

Jeg får ikke mer enn 31 knop ut av den, sjekket både med analogt speedometer og GPS. Ut fra det jeg har lest burde jeg få opp mot 40 knop. 

 

Motor starter lett og går greit på alle turtall. Aksellererer upåklagelig. Rattet er i midtstilling ved lave hastigheter men båten trekker mer og mer mot babord jo høyere farten er. Ved maksfart må jeg ha ca. en halv omdreining medurs dvs mot styrbord for å holde rett frem. 

 

Jeg har ikke overhalt forgasserne, ei heller sjekket at det er full gnist på alle fire sylindre (skal gjøres men må hente utstyret først) men om den hadde gått på tre sylindre burde den være mye mer ruskete på tomgang og lavt turtall.

 

Skal ta den opp av vannet og sjekke reversgaten inklusive endestoppene. 

 

Noen tips om hva annet jeg bør sjekke? 

 

Odyssevs

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odyssevs   
Odyssevs

Vel, dette gikk åt skogen, eller mer spesifikt i steinrøysa. Heldigvis ingen personskader. Mistet revers da jeg skulle inn for å fylle bensin. Neste var å testkjøre litt mer før den skulle opp på henger. Så langt kom jeg ikke. Tidenes cowboyløsning for innfesting av spjeld kom for dagen. En bolt med en neddreid 10mm hylse i stedet for originalbolt på den ene siden og etter tidligere bilde samme løsning på den andre siden. Ingen nylonforinger, og ytterdia på hylse er for stor til at foring kan ha vært montert men liten nok til at direkte slaskete oppheng må ha vært notert når pumpe ble demontert for overhaling i september i fjor. Vibrasjonene har ristet løs den ene bolten og ødelagt gjengene gradvis utover i innfestingingen. Det er etter min mening totalt uakseptabelt at et verksted slipper en båt med en slik feil ut dørene. (Tror ikke de gjorde jobben, men de måtte legge merke til feilen om de visste hva de drev med.) En kompetent amatør ville sett dette det øyeblikket skjoldet ble koblet fra styrekabelen. En proff skulle sett det uansett det øyeblikket han rørte ved skjoldet. Offeranode på pumpe var spist til en bitte liten ring, ikke skiftet. Legg til at tenning for motor var på bærtur, service utført i juni. Alt ved et verksted i Østfold som er spesialist på Hydrolift. Her det tilbake til start.

 

Heldigvis har forsikringsselskapet betalt for skadene på selve båten. Jeg har vært 100% åpen med forsikringsselskapet (if), all ære til dem for å dekke uten kicke.

 

Jet'en fikser jeg med oversize nylonforinger, helicoil, rustfrie bolter og et par timer ved dreiebenken.

 

Caveat emptor folkens.

Edited by Odyssevs

Share this post


Link to post
Share on other sites
valvolainen   
valvolainen

Del med deg litt bilder:smiley:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odyssevs   
Odyssevs

Originalbolt samt den ene foringen som var på rortubebolt nede og den ene bolten med hylse på reversspjeld.

20200715_185847.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odyssevs   
Odyssevs

Nye oversize foringer dreid ned og satt inn i rortube og reversspjeld.

20200730_174711.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...