Jump to content

Mercury 120 XR2 - gir ikke forventet fart


Odyssevs

Recommended Posts

Mercury 120 XR2 montert i Hydrolift X-17. Det meste av motorjusteringer var på bærtur, gass-/girhendel var feilmontert.

 

Selve pumpen ble overhalt for forrige eier (har kvittering). 

 

Jeg får ikke mer enn 31 knop ut av den, sjekket både med analogt speedometer og GPS. Ut fra det jeg har lest burde jeg få opp mot 40 knop. 

 

Motor starter lett og går greit på alle turtall. Aksellererer upåklagelig. Rattet er i midtstilling ved lave hastigheter men båten trekker mer og mer mot babord jo høyere farten er. Ved maksfart må jeg ha ca. en halv omdreining medurs dvs mot styrbord for å holde rett frem. 

 

Jeg har ikke overhalt forgasserne, ei heller sjekket at det er full gnist på alle fire sylindre (skal gjøres men må hente utstyret først) men om den hadde gått på tre sylindre burde den være mye mer ruskete på tomgang og lavt turtall.

 

Skal ta den opp av vannet og sjekke reversgaten inklusive endestoppene. 

 

Noen tips om hva annet jeg bør sjekke? 

 

Odyssevs

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vel, dette gikk åt skogen, eller mer spesifikt i steinrøysa. Heldigvis ingen personskader. Mistet revers da jeg skulle inn for å fylle bensin. Neste var å testkjøre litt mer før den skulle opp på henger. Så langt kom jeg ikke. Tidenes cowboyløsning for innfesting av spjeld kom for dagen. En bolt med en neddreid 10mm hylse i stedet for originalbolt på den ene siden og etter tidligere bilde samme løsning på den andre siden. Ingen nylonforinger, og ytterdia på hylse er for stor til at foring kan ha vært montert men liten nok til at direkte slaskete oppheng må ha vært notert når pumpe ble demontert for overhaling i september i fjor. Vibrasjonene har ristet løs den ene bolten og ødelagt gjengene gradvis utover i innfestingingen. Det er etter min mening totalt uakseptabelt at et verksted slipper en båt med en slik feil ut dørene. (Tror ikke de gjorde jobben, men de måtte legge merke til feilen om de visste hva de drev med.) En kompetent amatør ville sett dette det øyeblikket skjoldet ble koblet fra styrekabelen. En proff skulle sett det uansett det øyeblikket han rørte ved skjoldet. Offeranode på pumpe var spist til en bitte liten ring, ikke skiftet. Legg til at tenning for motor var på bærtur, service utført i juni. Alt ved et verksted i Østfold som er spesialist på Hydrolift. Her det tilbake til start.

 

Heldigvis har forsikringsselskapet betalt for skadene på selve båten. Jeg har vært 100% åpen med forsikringsselskapet (if), all ære til dem for å dekke uten kicke.

 

Jet'en fikser jeg med oversize nylonforinger, helicoil, rustfrie bolter og et par timer ved dreiebenken.

 

Caveat emptor folkens.

Redigert av Odyssevs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...