Scand Baltic Startet 28.Juni.2020 Del på Facebook Startet 28.Juni.2020 Har tenkt å ta samme runde som Chiefengineer gjorde med sine motorer for en stund tilbake. Kjøre systemrens på saltvannsiden med en sirkulasjonspumpe som sirkulerer en oppvarmet blanding. Men hvor kjøper jeg en liten enkel sirkulasjonspumpe som kan gå kontinuerlig? Har tenkt en billig nedsenkbar pumpe eller f.eks. en pentrypumpe jeg har liggende men de tåler ofte ikke kontinuerlig bruk. Tenker å kjøre den et døgn. Noen som har tips om pumpe? Trenger ikke så voldsom kapasitet tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) Jeg gjør dette når båten tas opp for vinteren. Setter en dunk fra biltema under eksosutløpet. I denne er det en lensepumpe som pumper opp til en dunk som står tilkoblet vanninntake til motoren. Varmer opp vesken i en kjele med varmeelement først. Starter opp motoren og lar det sirkulere en stund. Lar det stå noen dager før skylling og frostvæske. Senket temp ca 8 grader på motorene uten å skru noe som helst. Redigert 28.Juni.2020 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 8 grader ned er bra. Men ønsker å ta det nå med båten på vannet. Kan prøve med pentrypumpa jeg har liggende også heller kjøre intervaller for ikke å kværke pumpa. Men hvis noen har tips om pumpe holder jeg til mellom Drammen og Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Jeg kjøpte bare nedsenkbar lensepumpe på biltema, når jeg gjorde dette for endel år siden. Holdt ut prosessen, men var ikke så sprek etterpå, men det var ikke forventet heller. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Jeg brukte en pumpe fra en vaskemaskin, greit å kunne koble den direkte i stikkontakten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Har brukt vanlig lensepumpe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Scand Baltic Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Hvor lenge kjørte du av gangen @Sjeldenutpå ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Jeg kjøpte denne pumpa her til formålet noen år tilbake: https://www.maritim.no/pentrypumpe-1 Den består av ikke-korrosive deler og har fungert utmerket siden den ble kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Scand Baltic skrev Just now: lenge Tja ca 1-2 timer i slengen, og trefire timer pause i eit døgn. Neste gong tar eg omformer fra 230v for å drifte lensepumpa, og monterer på tidsur. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Havlengt Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 (redigert) Eg brukar denne: Den har 2,2kW varmeelement med termostatstyring kombinert med sirkulasjonspumpe. Minuset er at pumpa er litt svak, så er det mykje mot-trykk må det monterast ei hjelpepumpe i serie. Varmeeffekten er nok til å oppnå 50-60 grader på motorblokka på nokre timar. Redigert 29.Juni.2020 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Takk for info alle sammen. Kjørte du kontinuerlig eller intervall @Chiefengineer ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Jeg kjører kontinuerlig, reservoaret står på en liten kokeplate sånn at jeg holder en fin temperatur på blandingen. Det er viktig å se til at plassering av reservoar, slangeforlegging etc. blir sånn at du får fylt opp ladeluftkjøleren helt med mix helt under prosessen. Er man litt uheldig med plasseringen har det en tendens til at øverste del av rørsatsen ikke blir væskefylt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Takk for info. Dette er 63 motorer men prinsippet blir det samme. Ser ut til at det skal gå greit å få av slangen som går ut fra impellerpumpa og slangen som går inn på eksoskrøken. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Skal til med samme prosess her og har en nedsenkbar pumpe av det litt store kakiberet. På 230v. Kan se ut som den er ratet til 133 liter i minuttet. Kan denne bli for kraftig? Er en KAD44 jeg skal kjøre rens på. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Hvis den blir for stor setter du på en kran eller knekker slangen for å justere mengden. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.