Jump to content

Sirkulasjonspumpe til bruk ved å rense kjølere. Hvor kjøpe?


Scand Baltic

Recommended Posts

Har tenkt å ta samme runde som Chiefengineer gjorde med sine motorer for en stund tilbake. 

Kjøre systemrens på saltvannsiden med en sirkulasjonspumpe som sirkulerer en oppvarmet blanding. 

Men hvor kjøper jeg en liten enkel sirkulasjonspumpe som kan gå kontinuerlig?

Har tenkt en billig nedsenkbar pumpe eller f.eks. en pentrypumpe jeg har liggende men de tåler ofte ikke kontinuerlig bruk. 

Tenker å kjøre den et døgn. 

Noen som har tips om pumpe?

Trenger ikke så voldsom kapasitet tenker jeg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør dette når båten tas opp for vinteren. Setter en dunk fra biltema under eksosutløpet. I denne er det en lensepumpe som pumper opp til en dunk som står tilkoblet vanninntake til motoren. Varmer opp vesken i en kjele med varmeelement først. Starter opp motoren  og lar det sirkulere en stund. Lar det stå noen dager før skylling og frostvæske. Senket temp ca 8 grader på motorene uten å skru noe som helst.

1C2DB726-7044-4DD7-84FC-18498FD5B9F0.jpeg

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 grader ned er bra. 
Men ønsker å ta det nå med båten på vannet. 
Kan prøve med pentrypumpa jeg har liggende også heller kjøre intervaller for ikke å kværke pumpa. 
Men hvis noen har tips om pumpe holder jeg til mellom Drammen og Oslo. 

Link to post
Share on other sites

Eg brukar denne:

Den har 2,2kW varmeelement med termostatstyring kombinert med sirkulasjonspumpe. Minuset er at pumpa er litt svak, så er det mykje mot-trykk må det monterast ei hjelpepumpe i serie. Varmeeffekten er nok til å oppnå 50-60 grader på motorblokka på nokre timar.

T2_shop.jpg

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjører kontinuerlig, reservoaret står på en liten kokeplate sånn at jeg holder en fin temperatur på blandingen. Det er viktig å se til at plassering av reservoar, slangeforlegging etc. blir sånn at du får fylt opp ladeluftkjøleren helt med mix helt under prosessen. Er man litt uheldig med plasseringen har det en tendens til at øverste del av rørsatsen ikke blir væskefylt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...