Jump to content

Sjekkliste - Kaste loss!


BåtenERro

Recommended Posts

Mange folk med mye erfaring her inne - jeg vil høre fra dere!

 

Det å ha ha gode rutiner er viktig i et båthold! Mange punkter jeg kan ramse opp som man bør kjenne til/og sjekke over på sin egen/leid båt før man kaster loss og drar på tur. 
 

Men spørsmålet er som følger!

 

- Hva vil dere trekke frem som de fleste glemmer å kontrollere/holde vedlike jevnlig. Gjerne noen punkter som kan være veldig prekære, men som ofte glemmes?

 

Vil høre hva dere turvante har gjort av lærdom opp i gjennom åra’ :-)

Link to post
Share on other sites

Sjekk motoroljen og øvrige væsker

 

Foreta en visuell sjekk av reimer, el.tilkoblinger,slanger ol.

 

Hold drivstofftanken ren.

Kontroller beholder i vannutskiller for vann,smuss.

Om du ikke har vannutskiller, så bør dette monteres.

 

Motorprodusentene har ofte allerede laget en sjekkliste, se i brukerhåndboken.

 

Sjekk at det ikke har lekket vann inn (se nede i kjølen)

 

Åpne inntak for kjølevann.

 

La motor gå en liten stund før du går, f.eks mens du laster ombord, legger vekk fendere,tau ol.

 

Varmkjør motoren før du belaster den.

 

Andre ting.

 

Tøm ferskvannstanken er hver tur, fyll den opp før hver tur.

 

Tøm septiktanken etter hver tur, skyll gjerne igjennom med vann.

Sørg for at toalett ikke står med saltvann når båten ikke er i bruk (det begynner å lukte)

Bruk "Green viking" el. i tanken, og sørg for god utlufting av septiktank.

 

Vedlikehold batterier ihht. produsentens anvisninger.

 

 

 

Kunne sikkert laget 100 punkter til, men mye avhenger av type båt og bruk.

 

Listen min er på ingen måte perfekt, men en grei start for å dekke de mest prekære elementene for å komme igang med ett så problemfritt båtliv som mulig.

 

 

 

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville uansett hatt nytt friskt vann med meg, men det kommer jo an på så mye.

 

Hva brukes vannet til?

 

Hvordan er tilgangen til vann der båten ligger?

 

Har man vannslange rett ved båten da er det ikke noe problem, må man bære med seg vann blir det noe annet.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

-alle har på vest

-bensinkran er åpen

-motoren(e) er startet og går som den skal.

-lanterner virker

-drivstoff nok på tanken

-kartplotter er på, instrumenter virker

-POB (People on board) er komplett, og alle er der de skal være.

-løse gjenstander er stuet bort

 

Når du kaster loss:

-alle fortøyningene blir løsnet🤢

-tauverk blir stuet bort og klar til bruk igjen🤗

-ankeret blir tatt opp 🙊

-fendere tas inn når du kommer ut av båsen😇

-mannskapet fornøyd💞

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøklar båt sjekkliste:

Ha ruten innlagt på plotter.
Last ned siste oppdaterte værmelding for planlagt rute.
Ta ut evt. landstrømskabel.

Lukk alle dører, skap. Sikre alle løse gjenstander inne og på dekk (jolle). Gjør byssa sjøklar.
Sjekke drivstoff beholdningen.

Sjekk olje og kjølevæske nivå.

Se over drivrem for skader.
Sjekk for løse skruer og fester på motor og at gir kabler er skrudd til, samt generell status på motor.
Start motor og sjekk at det kommer kjølevann.
Sjekk motorrom for etter oppstart for evt. feil eller lekkasjer 
Informer alle om lokasjon for brannslukningsapparater og treplugger.
Sjekk lading og batteri status.
Skru på GPS og sjekk at du får FIX.
Skru på VHF.
Alle personer skal ha enkel tilgang til vest og livline.
Ved avgang, noter tid, posisjon og vær i loggboken.
Sikre alle tau og fendere etter avgang.

Ved motorgang visuelt sjekk motor hver time.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 16 minutter siden:

Ved motorgang visuelt sjekk motor hver time

 

Hææ? Jeg stoler da på at jeg kan gå 5 - 10 timer med min ikke mer enn 34 år gamle Yanmarmotor uten problemer? Men greit, jeg har jo instrumenter for oljetrykk og kjølevanntemperatur i synsfeltet rett frem for nesetippen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Syntes det er greit siden jeg ikke har annet å gjøre når jeg kjører for motor.

Det er dessverre minimalt med instrumentering på vår D2-55. Det reddet meg en gang når vakuumventilen var kaputt og hadde bestemt seg for å fylle opp motorrommet med saltvann. En annen gang holdt vannfilteret på å tette seg underveis på kanalene, så vi beholder den tradisjonen. Tar 1 minutt å ta en sjekk så rekker jeg å hente en kjeks også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser bare på motorinstrumenten da jeg starter opp, sen glemmer jeg oftest disse...men har akustisk larm, på kjøling og oljetrykk

to ggr på 20 år har kjøle-alarmet gått, begge i Danmark på veldig grunnt vann...da skall og tang og sand blitt sugd inn

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...