Jump to content

Raymarine AXIOM 12RV. Lang tid for GPS fiks. Forhandler nekter garanti/reklamasjon på erstatningvare

bjorngb

Recommended Posts

I fjor kjøpte vi en brukt båt. I den stod det en Raymarine a127. Den fikk problemer med fantomtrykking, og etter hvert registrertes ikke trykk langs sidene på skjermen i det hele tatt. Dette begynte i april, og vi tok kontakt med Raymarine forhandleren. Nå i midten av juni løste saken seg, og vi fikk en Axiom 12 RV i erstatning. I og med jeg ikke viste om jeg ville få en erstatning fra leverandør og det tok lang tid (jeg måtte fremskaffe dokumentasjon at de hadde levert den), gikk jeg til kjøp av ny plotter i mellomtiden. Jeg har solgt erstatningsplotteren, og ny eier har problemer med at GPS fiks tar 10 min i friluft – inne i båten får plotteren ikke GPS fiks i det hele tatt.

Litt historie: Opprinnelig ble det levert en a125 plotter 2015-03-14 til tidligere eier av båten. Av for meg ukjent årsak ble det levert en erstatning (RMA_REPLACE i Raymarine sine systemer) for a125 plotteren 2017-04-25 – den a127 plotteren vi fikk problemer med og fikk Axiom 12 RV som erstatning for 2020-06-12.

Da jeg mottok Axiom plotteren var det ikke noe dokumentasjon for salget/bytte. Jeg har to ganger etterspurt det uten at forhandler svarer på det. Forhandler ser ikke ut til å ville gi garanti/reklamasjon på Axiom 12 RV plotteren vi fikk i erstatning (formidlet til ny eier av plotter pr telefon). Forhandler hevder i tillegg (pr telefon til ny eier av plotter) at Raymarine ikke tar inn dårlig GPS mottak som «garanti/reklamasjonssak»

Jeg vil sende mail til forhandlers daglige leder og be om skriftlig tilbakemelding ang fraskrivelse av garanti/reklamasjon, og om 10 min fiks i friluft er «innafor».

Er det noen som har innspill på situasjonen? Jeg har inntrykk av at ny garanti/reklamasjon gjelder fra dato erstatningsvare gis. Har @Båtadvokaten noen tips - burde jeg flytte tråden til "Båtadvokaten svarer"?

Forhandler er registrert forhandler på Raymarine.com, og får link til denne tråden i mail.

Redigert av bjorngb (see edit history)
abbor skrev 23 minutter siden:

Se post #2 I denne tråden på Raymarine sitt forum. 

https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=6505

Ta direkte kontakt med Raymarine Norge, ikke kast bort tid på en udugelig forhandler. 

Jeg har leset det, og har og postet et spørsmål der - om det stemmer at de ikke tar imot AXIOM plottere lenger pga dårlig GPS. Men nye spørsmål det må behandles av moderator - så det tar litt tid før det blir langt ut og evt svart på. Jeg har fått god hjelp på raymarines tech forum før når det var på xing-plattformen

Chiefengineer skrev 16 minutter siden:

Min erfaring er at Raymarine Norge både er svært kompetente og hjelpsomme de gangene jeg har trengt hjelp. Vil også anbefale å ta kontakt med de direkte, iallefall om det gjelder et teknisk problem. En salgskontrakt mellom en kunde og en forhandler kan de muligens gjøre mindre med.

God ide - de åpner for forbrukere på telefon mellom 14 og 16

Kjenner ikke Axiom produktene. Har denne intern eller ekstern antenne?

Min erfaring med de eldre Cog E serie med ekstern antenne, så finnes det et lithium batteri i selve antennen. Dette batteriet brukes til å lagre siste posisjon. Om batteriet er ødelagt må GPS laste ned hele kalenderen for alle satelitter før den kan gi posisjon. Dette tar tid...

Så svaret kan være backup battari er gåent. Enten i ekstern antenne eller intern antenne.

JRK skrev 3 minutter siden:

Kjenner ikke Axiom produktene. Har denne intern eller ekstern antenne?

Min erfaring med de eldre Cog E serie med ekstern antenne, så finnes det et lithium batteri i selve antennen. Dette batteriet brukes til å lagre siste posisjon. Om batteriet er ødelagt må GPS laste ned hele kalenderen for alle satelitter før den kan gi posisjon. Dette tar tid...

Så svaret kan være backup battari er gåent. Enten i ekstern antenne eller intern antenne.

Det er intern GPS. Hva betyr det at "kalender må lastes ned"?

Dersom dette er en engeneeringfeil - at batteri utlades, og ikke kan byttes, burde Raymarine endret design etterhvert.

Nå viser det seg at Raymarine Norge vil gi garanti/reklamasjon under forbrukerkjøpsloven og vi får en god løsning på saken. Grunnen til jeg ikke hadde fått svar tidligere var lang liste med saker Raymarine Norge behandlet. Da jeg ringte Raymarine Norge, satt han jeg snakket med akkurat og skrev et svar på saken.

Det er et par spørsmål som dukker opp i en slik sak:

1. Muntlig kommunikasjon kan være vanskelig. Hva Raymarine sier til forhandler, blir ikke nødvendigvis det forhandler sier til min kjøper, og det blir ikke nødvendigvis til det samme som jeg hører og skriver på forum. Ergo hviskeleken kan føre til misforståelser.

2. Forholdet mellom forhandler og produsent virker litt uavklart. Som forbruker skal jeg forholde meg til forhandler, men forhandler virker til å følge det Raymarine faller ned på i hver sak. I prinsippet er det forhandler vi som forbrukere skal forholde oss til ifbm reklamasjoner - hvordan forsyningslinjene og avtalene frem til forhandler skal vi forbrukere egentlig ikke mene noe om - eller trenge å mene/vite noe om.

3. Sterke norske forbrukerrettigheter er noe produsenters norske avdelinger ser ut til å ha vanskeligheter med å formidle til utenlandske "hovedkontor". De særnorske forbrukerrettighetene ønskes nok tolket mer fordelaktig for produsent/leverandør enn det som er praksis i Norge. Dette fører nok til den del frustasjon i flere ledd, og forsinkelser i det å løse saker.

4. Det kan lønne seg å kjøpe elektronikk via norsk forhandler.

Redigert av bjorngb (see edit history)
bjorngb skrev 1 time siden:

Grunnen til jeg ikke hadde fått svar tidligere var lang liste med saker Raymarine Norge behandlet.

Kjøp Garmin neste gang.

Har eid og eier en hug med Garmin produkter, har ikke opplevd at de har brukt så mye som 1 dag på noen av reklamasjonene som jeg har sendt inn.
Riktig nok har jeg by passet forhandler og sendt for egen regning inn produktene.
Nå sist en sliten og ripet pulsklokke som nesten var på nordsiden av 5 år .
Samme dag som klokka var i hende hos Garmin så var det ny klokke på vei ..som alltid.
Mye skryt men det er jammen fortjent også.
Så takk til Garmin Norge og tidlige Bellanor for enestående og god service i 20 år selv om jeg også har bannet de opp og ned før i tiden når noe skulle lastes ned i fra nett.

Redigert av pipe (see edit history)
Lars H. skrev 43 minutter siden:

Høres ut som du har hatt mye problemer med det merket, Garmin altså.

Det er nok antallet produkter og ikke merket som har gjort at jeg har stiftet bekjentskap med reklamasjons rutinene både i næring og privat.  
Har kun eid ett mislykket Garmin produkt og det var en mobiltelefon...:headbang:

Edit. kom på ett til...den forbannende WIFI badevekten må vise for mye.
         Etter som årene går viser den ett stadig høyere tall :nonod:
         Burde vært reklamert på...ja

En ting til.
Garmin skylder meg ei naken blondine og en rød Ferrari.
Hvordan det har seg?
Jo jeg fylte ut at det var sendt med inn under rubrikken ekstrautstyr på RMA skjemaet på nett.
Når jeg fikk nytt produkt så jeg ikke noe til ekstrautstyret

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...