Jump to content

Oljelekkasje yanmar 1GM10


MortenK

Recommended Posts

Jeg må få tettet en oljelekkasje "fra undersiden av motoren".

 

Det virker som om lekkasjen er størst rett etter at motoren er stoppet. Det lekker lite når motoren går og lekkasjen ser ut til å stoppe etter en stund når motoren står stille. For meg ser det ut som lekkasjen da er størst når oljen renner tilbake etter gangtid ned i bunnpanna.

 

Visuelt klarer jeg ikke å se hvor lekkasjen er . Jeg tror ikke det er er et simmerring problem.

mistanken min ligger mer mot pakningen i bunnpanna eller bunnpluggen, men som sagt er dette vanskelig å se fordi det er umulig å komme til under motoren.

 

Det jeg lurer på er om noen har noen gode tips på hva det kan være. Jeg ender nok med å måtte løfte opp motoren for å fikse dette, men det er ville vært nyttig å vite om noen har hatt tilsvarende problem eller kanskje kan komme med konkrete tips på årsak.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Generellt ved oljelekkasjer bør man alltid starte med en grundig rengjøring.

 

Dersom vanskelig å komme til for inspeksjon må man til med speil og kraftig lys. Mener at Biltema har

kjekke inspeksjonsspeil med langt håndtak der speilhodet kan vinkles.

 

Har man de rette forbindelser så finnes der fiberoptiske remedier der man kan se innvortes.

Link to post
Share on other sites

...men som sagt er dette vanskelig å se fordi det er umulig å komme til under motoren.

Dette har ingenting å gjøre med opprinnelsen til denne tråden, men jeg kom på at slike tilfeller er nok en anvendelse for undervannskameraet som Andreas holder på å "utvikle". Et slik lite kamera er jo ideelt på trange steder. Andreas: Vi ønsker oss et slik kamera til jul! :confused:
Link to post
Share on other sites

Hvis du er heldig, saa er det saa enkelt som at boltene til bunnpanna boer strammes litt til - det kan i alle fall vaere verdt aa proeve?

 

Hvis du finner en liten lekkasje i pakninga til bunnpanna, saa kan du kanskje faa lappet den uten aa maatte demontere alt. Hvis du kan faa loesnet litt paa bunnpanna og faar presset inn litt tetningsmasse ved lekkasjen for deretter aa stramme til igjen, saa hender det at dette er nok for aa faa det tett...

Link to post
Share on other sites

Jeg har rengjort og forsøkt å se etter lekkasjen med både lys og speil fra Clas Ohlson, men jeg har ikke klart å se hvor det kommer fra.

 

Jeg har også forsøkt å dra til mutterene til bunnpanna, men jeg tror heller ikke de er kilden til lekkasjen. Men det er så trangt under motoren at det er nesten umulig å komme til.

 

Det blir nok til at jeg må løfte på hele stasen for å komme til.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...