henrikjo Startet 29.Juni.2020 Del på Facebook Startet 29.Juni.2020 Jeg har i det siste fått problemer med at båten går tregt i gear fremover. Fra jeg gearer går det fra 2-10 sekunder før jeg får noe fremdrift. Det virker som den gearer bedre når motor og drev er kaldt (typisk når jeg forlater hjemmehavn). Da kommer det noe fremdrift etter et sekund eller to, før den gradvis kobler fullt inn etter 4-5 sekunder. Når jeg har kjørt en stund kan det ta 10 sekunder fra jeg gearer til det skjer noe som helst. Om jeg øker turtallet noe går den i gear raskere, med et markant klunk, men dette antar jeg ikke er særlig gunstig, så har prøvd å unngå dette. Bakover gearer den uten problemer. Når drevet først er i gear fremover, holder den seg fint der uten sluring eller andre problemer på noe turtall. Har dere noen formening om hva dette kan være? Jeg har ganske begrensede mekkeferdigheter selv, men om dere har noen enkle tips til feilsøking er det flott. Jeg antar vel at dette må fikses på verksted, og det kan vel fort bli litt trøblete nå i ferietider, så tror dere det er greit at jeg kjører med båten slik ut sesongen, eller vil dette sannsynligvis føre til ytterligere skade? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NBF16 Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
henrikjo Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Ja, det er vel antagelig dette. Gjør jeg vondt verre med å kjøre rundt med slitent kon gjennom sommeren? Antar at det blir vanskelig å få fikset dette på verksted nå før fellesferien. Slik det er nå er det fortsatt greit håndterbart, så da kan jeg kanskje fikse det til høsten når båten allikevel skal opp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Du kan sjekke om wiren er riktig justert. Det må brukes en mal (spesial verktøy) for å sjekke at avstand mellom festepunkter på shift plate er riktig. Får den hos f.eks Ravns Garage, koster ikke mye, er laget i plast. Justeringsmal til bravo drev. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
henrikjo Svart 2.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2020 (redigert) Ja, det er vel verdt et forsøk. Tror kanskje jeg må ha hjelp til dette også, men dette er vel fort gjort, så det kan vel hende en marina har tid til dette. Ellers har jeg søkt litt, og ser da at enkelte har hatt lignende problemer pga. bøyd "skiftegaffel" / gear link (Del 8&9 og 14&15): Dette oppstår visst gjerne når drevet har blitt satt i gear med motoren av. Jeg har opplevd to ganger at båten har stått i gear etter at 7-åringen har lekt styrmann når båten har vært fortøyd, da jeg ikke har visst at dette kunne bli et problem. Da er kanskje det en mer sannsynlig forklaring enn slitt kon? Problemene har kommet ganske raskt, hadde ikke problemer med et slitent kon kommer litt mer gradvis over tid? Drevet har forøvrig ruslet ca 500 timer. Takk for alle innspill! Redigert 2.Juli.2020 av henrikjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.