Jump to content

Problemer med gear, CMD 2.8 200 - Bravo 3X


henrikjo

Recommended Posts

Jeg har i det siste fått problemer med at båten går tregt i gear fremover. Fra jeg gearer går det fra 2-10 sekunder før jeg får noe fremdrift. Det virker som den gearer bedre når motor og drev er kaldt (typisk når jeg forlater hjemmehavn). Da kommer det noe fremdrift etter et sekund eller to, før den gradvis kobler fullt inn etter 4-5 sekunder. 

 

Når jeg har kjørt en stund kan det ta 10 sekunder fra jeg gearer til det skjer noe som helst. Om jeg øker turtallet noe går den i gear raskere, med et markant klunk, men dette antar jeg ikke er særlig gunstig, så har prøvd å unngå dette. Bakover gearer den uten problemer. Når drevet først er i gear fremover, holder den seg fint der uten sluring eller andre problemer på noe turtall. 

 

Har dere noen formening om hva dette kan være? Jeg har ganske begrensede mekkeferdigheter selv, men om dere har noen enkle tips til feilsøking er det flott. Jeg antar vel at dette må fikses på verksted, og det kan vel fort bli litt trøblete nå i ferietider, så tror dere det er greit at jeg kjører med båten slik ut sesongen, eller vil dette sannsynligvis føre til ytterligere skade? 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel antagelig dette. 

 

Gjør jeg vondt verre med å kjøre rundt med slitent kon gjennom sommeren? Antar at det blir vanskelig å få fikset dette på verksted nå før fellesferien. Slik det er nå er det fortsatt greit håndterbart, så da kan jeg kanskje fikse det til høsten når båten allikevel skal opp?

Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke om wiren er riktig justert. Det må brukes en mal (spesial verktøy) for å sjekke at avstand mellom

festepunkter på shift plate er riktig.

Får den hos f.eks Ravns Garage, koster ikke mye, er laget i plast. Justeringsmal til bravo drev.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, det er vel verdt et forsøk. Tror kanskje jeg må ha hjelp til dette også, men dette er vel fort gjort, så det kan vel hende en marina har tid til dette.

 

Ellers har jeg søkt litt, og ser da at enkelte har hatt lignende problemer pga. bøyd "skiftegaffel" / gear link (Del 8&9 og 14&15):

ev_COMMON-26416.png

 

 

Dette oppstår visst gjerne når drevet har blitt satt i gear med motoren av. Jeg har opplevd to ganger at båten har stått i gear etter at 7-åringen har lekt styrmann når båten har vært fortøyd, da jeg ikke har visst at dette kunne bli et problem. 

 

Da er kanskje det en mer sannsynlig forklaring enn slitt kon? Problemene har kommet ganske raskt, hadde ikke problemer med et slitent kon kommer litt mer gradvis over tid? Drevet har forøvrig ruslet ca 500 timer. 


Takk for alle innspill!

Redigert av henrikjo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...