Jump to content

Er vi i Trudelutt den eneste norske båten nedover den svenske vestkysten?

Lars H.

Recommended Posts

Nå har vi vært nedover her siden 20. mai (og er fremdeles korona-frie),

men har i løpet av denne tiden kun sett 5 andre båter med norsk flagg.

Noen andre vi ikke har sett?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Uten å ha vært der selv og sett, så regner jeg med at det er endel som har valgt å bli hjemme. 10 dagers karantene frister nok ikke de som har tid til dette etter endt ferie. Der er jo dere pensjonister heldige, men for alle oss som jobber så vil karantenen spise av våre vanlige feriedager.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Men det er jo MANGE pensjonister med båt? Men OK, vi pensjonister er jo i risikogruppen, men holder en avstand til andre, og som Trude gjør i matbutikkene, forsyner seg av håndsprit og engangshansker (har også masker på lur), er det nok ganske sikkert i disse små samhällarne.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 minute ago, Lars H. said:

Men det er jo MANGE pensjonister med båt?

Endel pensjonister er kanskje mer skremt av selve viruset og sykdommen enn karantenen ved hjemkomst? Jeg vet ikke, men ser på svigermor og svigerfar at de er veldig forsiktige og ikke tar noen sjanser selv om de ikke har noen spesielle underliggende faktorer som gjør at de er i faresonen (utover alder).

Popeye70 skrev 47 minutter siden:

ser på svigermor og svigerfar at de er veldig forsiktige og ikke tar noen sjanser selv om de ikke har noen spesielle underliggende faktorer som gjør at de er i faresonen (utover alder).

Her vi nå er, i "korona-land", er vi vel enda mer forsiktige enn hjemme. Men helt greit, vi skal nordover og er glad for at havner som Tanumstrand og Strömstad omtrent er tomme for båter. Da er det god plass for oss uten å måtte ligge tett innpå andre båter.

Og hjemme er havnene stappfulle og folk trør omtrent oppå hverandre og klenger seg sammen skulder på skulder på alle spisesteder, - undskyld at jeg tar i litt hart! Men det virker som om noen hjemme har gjennomtrekk mellom ørene.

Lars H. skrev 16 minutter siden:

Og hjemme er havnene stappfulle og folk trør omtrent oppå hverandre og klenger seg sammen skulder på skulder på alle spisesteder, - undskyld at jeg tar i litt hart! Men det virker som om noen hjemme har gjennomtrekk mellom ørene.

Lars du er feil informert. Nå har vi vært i Langesund, Risør, Arendal, Grimstad, Lillesand og Mandal og havnene er halvfulle, og spisestedene nedover har god kontroll på gjestene og overholder reglene.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det høres utmerket ut, håper det fortsetter slik i fellesferien/kaoset også.

Men til tittelen på tråden: Ingen andre som tør å si at de også er her på svenskekysten, med eller uten norsk flagg og gjesteflagg?

2 hours ago, Lars H. said:

Nå har vi vært nedover her siden 20. mai (og er fremdeles korona-frie),

men har i løpet av denne tiden kun sett 5 andre båter med norsk flagg.

Noen andre vi ikke har sett?

De du ser uten flagg (og som ikke deltar i regatta) er sansynligvis norske.

Har sett noen slike som jeg vet er norske.

Forstår ikke helt hvorfor de ikke viser flagg, for de er jo helt lovlig i Sverige.

Bidevind skrev 1 minutt siden:

Forstår ikke helt hvorfor de ikke viser flagg, for de er jo helt lovlig i Sverige.

Og vi som kommer med flagg blir jo tatt hjertelig velkommen! Vel det var en surpromp på Facebook, vet ikke om vedkommende en gang hadde båt som ba oss pelle oss hjem når ikke svenskene fikk komme til Norge. Det er det eneste negative i løpet av over en måned.

Lars H. skrev 26 minutter siden:

Svaret på dette får vi vel ikke før fellesferien har begynt. FHI er vel rimelig fortvilet over holdningen i hovedstaden om dagen. De som gir blaffen her gør vel det samme på ferie vil jeg anta.

Jeg bor i Sverige for tiden og har ligget i mye i både mindre inn og uthavner. Her er folk eksemplariske. Det inntrykket man får gjennom medie i Norge, stemmer dårlig overens med hva jeg opplever. Forklaringen kan jo være at media er mest opptatt av hva som skjer på de større stedene. Men la oss håpe på tilsvarende oppførsel i Norge 

Ellers så har du helt rett Lars, har ikke sett ett eneste norsk flagg rundt Tjørn og Orust i sommer.

Hulda ligger i Strömstad. Uten flagg oppe. Eieren er på vei til Valdres, jobb. Bare jobb. I Son gjestehavn er det stort sett pakka hver eneste kveld. Ut fra besøk i Strömstad gjestehavn har jeg vel så langt talt ca. 20 overnattende gjestebåter på en gang. På denne tiden pleier det å være flere hundre. Bryggene for de som har fast plass i Strömstad er mer enn halvparten av plassene tomme. Jeg var nedover på sist fredag. Utenfor SPA-hotellet pleier det nå å være klissfullt. Da jeg var der, var det parkert to båter, hvorav den ene har ligget der siden i fjor høst. Korona har dratt ut proppen i Strömstad.

Hebbe skrev for 1 time siden:

Tenker at det er helt normalt at folk  holder seg unna Sverige i år. Det er jo tross alt blant de land i verden som har mest smitte med korona-viruset. I tillegg er det jo 10 dager med karantene som gjør det veldig vanskelig for de som er i jobb.   

Leste jo i Nettavisen for en del uker siden at båtferie i Sverige med påfølgende "båtkarantene" i Norge etterpå er greit, men blir i norske farvann likevel, overlever utmerket uten Bohuslän i år, selv om det er veldig fint der. Corona en av flere medvirkende årsaker, men ikke den mest tungtveiende, opptrer man fornuftig ser jeg ikke helt den store smittefaren. Har ikke undersøkt hvordan det er med forsikringer osv. om man krysser grensa med båt.

Egentlig er det vel kun 4 båter med norsk vlagg vi har sett, først 3 seilbåter i mai som hastet hjemover etter vinteropplag i sverige i mai, så Flid som vi hadde følge med lenge før han slapp over til Danmark. Og så var det en nordmann som bodde i Sverige med "norsk" flagg med sildesalat oppe hjørnet.

quantumduck skrev 2 minutter siden:

Har ikke undersøkt hvordan det er med forsikringer osv. om man krysser grensa med båt.

Reisetorsikring gjelder ikke, men vanlig kaskoforsikring på båten gjelder.

22 minutes ago, Bidevind said:

De du ser uten flagg (og som ikke deltar i regatta) er sansynligvis norske.

Har sett noen slike som jeg vet er norske.

Kanskje de er redd for å bli "registrert" eller "angitt" i Sverige, og vil prøve å snike seg unna karantene når de kommer hjem? Eller kanskje de bare har glemt å føre flagget på dagtid...? De vet vel egentlig bare selv hvorfor de ikke flagger, så du får spørre dem i forbifarten, helt uten noen form for anklage eller streng stemme.

Vdub skrev for 2 timer siden:

Godt og høre at det er mange som har noe mellom ørene og holder seg hjemme. 

Dersom du har anledning til å være 10 dager i karantene og overholder karantenereglene ser jeg ikke noe galt i å ta en tur til Sverige. Spesielt ikke i egen båt og med rimelige forholdsregler, slik som Lars.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

I mars, april hjemme levde vi omtrent som vi skulle være i karantene. Vi var hjemme i hus og hage, turer til matbutikken og apotek pluss lufting av hund. Men jeg må innrømme at jeg en gang i april var en tur innom Clash Ohlson! Så karantene er ikke noe nytt og skremmende for oss.

Nå er det vel slik at Sverige er vårt favorittområde for båtferie der vi har feriert de siste 30 årene. Vestlandet er for langt unna. Er det noe galt å "flagge" at det er her syd vi trives? Hva er så "flott" med å holde seg i overbefolkede Oslofjorden og Sørlandet?

Er på vei innover Oslofjorden nå etter fem uker i båt.

På veien nedover var det nok av plass i samtlige havner. Forrige helg lå jeg ved siden av en norsk båt som hadde vært i Strömstad. Da lå jeg i Stavern.

PÅ veien tilbake nå har jeg sett at det er litt flere båter i gjestedhavnene enn det var på veien sørover for noen uker siden, så det er vel på tide at jeg kommer meg hjemover og kan nyte den (kanskje) rolige Oslofjorden mens de fleste andre drar til Sørlandet...

Sverige holder jeg meg foreløpig unna - høy smittefare - og jeg er i en risikogruppe - og har tenkt å bruke de feriedagene jeg har igjen til båtferie - ikke som fratrekk i feiedagene fordi jeg på død og liv ville til Sverige.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...