Jump to content

Er vi i Trudelutt den eneste norske båten nedover den svenske vestkysten?

Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev 25 minutter siden:

Nå er det vel slik at Sverige er vårt favorittområde for båtferie der vi har feriert de siste 30 årene. Vestlandet er for langt unna. Er det noe galt å "flagge" at det er her syd vi trives? Hva er så "flott" med å holde seg i overbefolkede Oslofjorden og Sørlandet?

Tror du har tråkka i misunnelsens vepsebol denne gangen. 

Nå er det jo slik at myndighetene har oppfordret oss til å være med på en felles dugnad i disse tider. Ansatte i helsesektoren har jobbet under tøffe forhold og må få all honnør. At da da noen av oss absolutt må feriere i Sverige og attpå til må kringkaste dette blir bare for dumt. Her må tradisjoner tydeligvis holdes, uansett. Ønsker alle en flott båtferie i Norge.

Martine29 skrev 2 minutter siden:

At da da noen av oss absolutt må feriere i Sverige og attpå til må kringkaste dette blir bare for dumt

Nå var vel ikke denne tråden ment som en korona-tråd, men hva er dumt med å spørre om det er andre her nede? Da må du jo mene at jeg er dum? Kan du være så snill og ikke gå på person? At ansatte i helsesektoren har jobbet under tøffe forhold og må få all honnør er vel ingen uenig i, men det kan du jo ta i koronaforumet? Hva mener du foresten med "å være med på en felles dugnad"? Har det noe med båt å gjøre, måtte del være å holde seg hjemme i huset med låst dør og få maten levert på døren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Martine29 skrev 23 minutter siden:

. . . . . . . At da da noen av oss absolutt må feriere i Sverige og attpå til må kringkaste dette blir bare for dumt. Her må tradisjoner tydeligvis holdes, uansett. . . . . . .

Når jeg leser sånt er det like før jeg setter meg i båten og tar en tradisjonell harrytur til Strømstad. Men det passer litt dårlig akurat nå. Det er IKKE ulovlig å reise til Sverige. Og det betyr overhodet ingen smittefare for andre dersom du går i karantene ved hjemkomst. Men det betyr mye for svenskene at nordmennene kommer tilbake . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Reisetorsikring gjelder ikke, men vanlig kaskoforsikring på båten gjelder.

Reiseforsikringen gjelder i utgangspunktet som før, men du får ikke dekket koronarelaterte hendelser. Om du mister kameraet i vannet eller blir frastjålet penger så er det ingen forskjell fra tidligere. 

For ordens skyld som info til alle; Dette kan man lese på hjemmesiden til forsikringsselskapet sitt.

Redigert av Sequoia (see edit history)
Vdub skrev for 3 timer siden:

Godt og høre at det er mange som har noe mellom ørene og holder seg hjemme. 

Strømstad kommune har idag registert 17 smittet

Tanum kom. har 30

Sotenäs kom. har 32

Orust kom.41

Tjörn kom. 51

din kommune Vdub ....Karmøy har 73..........

LarsH må alltså gjennom halve Bohuslän for å komme opp i tallet til Karmøy !

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/fylker/11/kommuner/1149/

https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Reisetorsikring gjelder ikke,

Tja,det er en sannhet med modifikasjoner.
Europiske Reiseforsikring var høylytte i media å skapte det inntrykket.
Jeg har derfor byttet de ut med ett selskap som gir kundene sine dekning for det man har betalt for.
Riktig nok så er det ikke dekning hvis man blir korona syk i land myndighetene advarer mot å reise til.
Hørte en på jobben hadde gjort det samme men i ett annet selskap enn det jeg valgte.
Faktisk er jeg ikke sikker på om Europiske ikke dekker det samme som andre men når de gir inntrykk av det så er det bare bort med de.
Nok av forsikringselskap som ønsker seg kunder

Siden jeg har tenkt til å holde meg for meg selv i egen bolig i Spania i fra 5 juli(trolig) så satser jeg på å ikke bli smittet og skulle det skje så har man krav på gratis sykehus i spania hvis smellen skulle bli stor.

Redigert av pipe (see edit history)
Gunga Din skrev 37 minutter siden:

Strømstad kommune har idag registert 17 smittet

Tanum kom. har 30

Sotenäs kom. har 32

Orust kom.41

Tjörn kom. 51

din kommune Vdub ....Karmøy har 73..........

LarsH må alltså gjennom halve Bohuslän for å komme opp i tallet til Karmøy !

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/fylker/11/kommuner/1149/

https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/

Fint disse tallene, med siste uke hadde Sverige den største smittespredningen siden koronaviruset startet å herje i Sverige. Norske myndigheter setter folk i karantene når de kommer fra Sverige. De gjør jo ikke det for å være jævlige, de gjør det p.g.a. at smittespredningen er ute av kontroll, og at de ikke ønsker at normenn skal reise dit.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Neida, vi er på vei nedover gjennom Sverige til Danmark. For oss som uansett ligger på svai, er det også god plass. For å være korrekte ift å komme inn i Danmark, dropper vi å dra innom butikker og annet, så smitterisikoen er nøyaktig null.

Vi er av den sorten som setter opp flagget når vi drar i juni og tar det ned når vi er tilbake i august, men kona misliker blafring når vi sitter ute på kvelden, så vi har seilt med innrullet flagg i noen dager, inntil jeg i dag så det og tenkte at det i disse dager nettopp er teit å se ut som vi skjuler noe, så nå vaier det igjen stolt:)

Med respekt å melde, så synes at denne tråden din er litt tullete.

Om du synes tråden er tullete, er det da ikke bare å finne en annen tråd som du synes er mer interessant?

Er det så viktig for deg å vite kva andre norske båtar som er i Sverige? Kvifor i alle dagar er det viktig for deg?

Nei da, det er ikke viktig i det hele tatt, men litt interresant å få vite hvorfor andre pensjonister ikke tar en slik sikker tur når det er så god plass i havnene her.

Eg opplever denne tråden som eit rop etter merksemd. Er det kanskje litt kjedelig å vere på coronatur i Sverige.

Nei da, det er så absolutt ikke kjedelig å være på BÅTFERIE her i Sverige på denne vakre kysten hvor vi møter gamle kjente svensker, både fastboende og båtfolk, men savner andre norske båter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Selvfølgelig blir det litt korona-prat med svenske båteiere. Flere skulle gjerne kunnet dra på tur til Norge og synes norske myndigheter er vel strenge. Men noe om at vi som båtfolk tar oss til rette er det ikke snakk om, så vi har hele tiden blitt tatt godt imot. At det er så få norske båter er de glad for, kanskje det kan bli plass til dem også på den nordre delen av Bohuslän er det noen som sier.

Slik tråden har utviklet seg bærer den preg av sandkassesosialisering der det er om å gjøre å få flest mulige på "sitt" lag, men så går jo livet i syklus....  Født ut av et høl, hjelpeløs og bleietrengende, med konstant utvikling til man når sin beste alder for så gradvis reduseres tilbake til utgangspunktet, og tilslutt blir senket tilbake i et høl...

Kos dere hvor enn dere tilbringer ferien!

Big Horn skrev 9 minutter siden:

Født ut av et høl, hjelpeløs og bleietrengende,

He he, etter en prostataoperasjon er jeg allerede kommet tilbake til bleiestadiet.

:easter:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...