Lars H. Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Tømmestasjoner? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Big Horn Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Gikk bare ut i fra at du var pliktoppfyllende etter å ha deklarert karantene ved hjemkomst..... Men ærlig talt, så forvitrer en torpedo naturell særdeles fort sammenlignet med en bleie med både silicagel og fuktsperre. Håper du har egnet avfallsanlegg ombord så du slipper å deaktivere gassalarmen i varmen...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Svensk Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Först är det beklagligt alla som måste sätta livet till i denna pandemi oavsett från vilket land man kommer. Att kritisera på olika länder om deras strategier är rätt eller fel överlåter jag till de medicinska experterna. Så många pandemiexperter som det finns nu har det eller kommer det aldrig att bli Att kalla Svenskar för Corona Svenskar o Västkusten för Coronakusten är upp till var o en. Är det någon gång vi skall respektera varandra o visa ödmjukhet för varandra är det i dessa tider. Det är alltid lätt att peka på fel o brister i andra länder/platser/städer när man inte vet hela sanningen. Vi har många som sliter ont i vården som har betydligt större problem än båtferie, Låt oss ägna de en tanke. Det är många näringsidkare både i norra Bohuslän, andra platser o både Sverige o Norge som ser sina livsverk å i graven då turismen och besöksnäringen är i stort sett har upphört. För första gången på ca 15 år kan vi som är bosatta i Bohuslän fira semester i våra egna farvatten. I år är inte Bohuslän Norskt som vi annars hör o ser under 4-5 månader om året. Det är lätt att jubla över att vi för en gång skull kan besöka Koster, Ramsö, Resö, Väderöarna Grebbestad, Fjällbacka och alla öar i dess skärgård. Vid en allt så liten eftertanke så stoppar jublet upp i halsen när man tänker på orsaken till varför det är på detta viset. Ha förståelse för hur det ser ut i dag, visa ödmjukhet och förståelse. Nya tider kommer Önskar alla en så fin båtsommar som möjligt Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Svensk skrev 12 minutter siden: Först är det beklagligt alla som måste sätta livet till i denna pandemi oavsett från vilket land man kommer. Att kritisera på olika länder om deras strategier är rätt eller fel överlåter jag till de medicinska experterna. Så många pandemiexperter som det finns nu har det eller kommer det aldrig att bli Att kalla Svenskar för Corona Svenskar o Västkusten för Coronakusten är upp till var o en. Är det någon gång vi skall respektera varandra o visa ödmjukhet för varandra är det i dessa tider. Det är alltid lätt att peka på fel o brister i andra länder/platser/städer när man inte vet hela sanningen. Vi har många som sliter ont i vården som har betydligt större problem än båtferie, Låt oss ägna de en tanke. Det är många näringsidkare både i norra Bohuslän, andra platser o både Sverige o Norge som ser sina livsverk å i graven då turismen och besöksnäringen är i stort sett har upphört. För första gången på ca 15 år kan vi som är bosatta i Bohuslän fira semester i våra egna farvatten. I år är inte Bohuslän Norskt som vi annars hör o ser under 4-5 månader om året. Det är lätt att jubla över att vi för en gång skull kan besöka Koster, Ramsö, Resö, Väderöarna Grebbestad, Fjällbacka och alla öar i dess skärgård. Vid en allt så liten eftertanke så stoppar jublet upp i halsen när man tänker på orsaken till varför det är på detta viset. Ha förståelse för hur det ser ut i dag, visa ödmjukhet och förståelse. Nya tider kommer Önskar alla en så fin båtsommar som möjligt Godt sagt ? God semester ? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 NilsPils skrev for 17 timer siden: Dersom du har anledning til å være 10 dager i karantene og overholder karantenereglene ser jeg ikke noe galt i å ta en tur til Sverige. Spesielt ikke i egen båt og med rimelige forholdsregler, slik som Lars. Må innrømme at "rimelige forholdsregler" ville betydd noe helt annet for meg. Ville bunkret mat og drikke i Norge og holdt meg unna butikker/pol eller hva det måtte være hvor det kan være tilfeldigheter som avgjør om det du tar på har smitte hos "søta bror". Å ligge i uthavner/svai, eller til kai og gå turer i halvtomme/tomme småplasser langs svenskekysten må være kjekt. Butikker/pol... nei, det hadde jeg faktisk ikke gjort. -------- Nå har de endra forskriften så en kan seile inn i Sverige og ligge på svai uten å måtte gå i karantene. Det er forlokkende faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Hadde dere gjort dette om dere ikke kunne handle i butikker og på polet i Sverige Lars? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Nå har vi vært her i Sverige siden 20. mai, og mat må vi ha, rødt kunne vi klart oss uten. Et kjøleskap på under 50 liter hadde ikke vært nok. Så svaret er nei. Men ved heftig bruk av Antiback og engangshansker i matvarebutikkene føler vi oss like trygge som hjemme der vi også hadde måttet handle mat. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BårdK Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Synes dere har tatt et helt greit valg og opptrådt ansvarlig og at dere ikke fortjener noe kritikk. Kos dere i broderlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Nå bor både Lars og jeg i det området av Norge som har flest tilfeller av smitte. Vi er vant med å passe oss, for vi vet ikke om sidemannen i butikken eller på fortauet er smittet. Hva er det som får folk til å tro at svenskegrensen er den linja som øker smittefaren? Det er antagelig mindre smittefare mellom Svinesund og Udevalla totalt sett, enn hvor som helst i Osloområdet. Det er snakk om å ta hensyn, som man også må gjøre hjemme, både for egen del og for sine medmennesker. Skulle tro det var flaggets farge som gjorde turen risikabel, eller språket. Det er faktisk ikke slik. Ligger man i uthavn, eller med god avstand i en båthavn, vasker seg ofte og forsøker å unngå de mest utsatte stedene, kan jeg ikke se noe forskjell på å ferdes på østlandet, eller eventuelt andre steder med en viss risiko i forhold til langs Bohuslänkysten. Jeg hadde faktisk syntes det var mindre smittefarlig der enn mange steder i Norge. Uansett skal man ikke slappe av i det forebyggende arbeidet med smittevern, har man det i bakhodet hele tiden, vil jeg tro man kan ferdes nær sagt over alt. Butikker og kollektivtransport er vel der man er mest utsatt, så får en forsøke å unngå disse stedene mest mulig, eventuelt gå til tider hvor det er minst trafikk. Har dessverre ikke prioritert båten de siste ukene, men hadde ikke synes en tur til Sverige hadde vært avskrekkende. Hadde ikke regnet med å ta med smitte til hjemlandet av den grunn, men hadde også overholdt karantenebestemmelser. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Faxen Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Lars H. skrev for 19 timer siden: Jeg glemte forresten å ta inn flaget i går kveld kl.2100, shame on me! Det er vel lov å ha flagget oppe, når du er i utlandet. Var slik før, vet ikke nå. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Worry II Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 (redigert) Faxen skrev 3 minutter siden: Det er vel lov å ha flagget oppe, når du er i utlandet. Var slik før, vet ikke nå. Det er lov i Norge også, så lenge du ikke er en offentlig bygning Ikke så ofte disse bygningene er på tur nedover Bestkusten heller.. Redigert 30.Juni.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Jeg tar sjeldent ned flagget når jeg er i utlandet? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Tom Rør skrev 5 minutter siden: Jeg tar sjeldent ned flagget når jeg er i utlandet? Er det også slik at i enkelte land er utenlandske båter lovpålagt å ha nasjonalflagget sitt oppe døgnet rundt . . .? Jeg har ikke vært lenger utenlands med båten enn i Sverige, og da med flagget opp hele tiden (som i Norge av og til ved forglemmelse) . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 NilsPils skrev 5 minutter siden: Er det også slik at i enkelte land er utenlandske båter lovpålagt å ha nasjonalflagget sitt oppe døgnet rundt . . .? Jeg har ikke vært lenger utenlands med båten enn i Sverige, og da med flagget opp hele tiden (som i Norge av og til ved forglemmelse) . . Når vi lå i Nederland fikk vi beskjed om å ha nasjonal flagget oppe døgnet rundt.. Vi tok det likevel ned, da vi forlot båten der nede for vinteren... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Vi fikk ikke beskjed om noe, men flagget var oppe uansett. Så at mange tyskere f.eks ikke tok inn flaggene i Tyskland. Det er sikkert greit for øvrigheta å ha koll på hvor de forskjellige båtene(folka) er fra vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Vet egentlig ikke hvor mye "hold" det var i "pålegget"... Det var en havnesjef i en lystbåt havn som påpekte det..da fruen tok inn flagget pga regn.. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 (redigert) Jag har försökt att komma in i Norge utan att lyckas på grund att jag är ett hot mot Norge i Corona tider. Den Svenska kronan är nu relativ gynnsam mot den Norska. Jag är intresserad av en båt som ligger registrerad i att Norskt företag och på så sätt köpa den momsfritt i Norge o momsa o tulla in den i Sverige. Jag har ringt många samtal o mailat för att söka någon form av dispens men nej det går inte. Jag behöver vara i Norge 12-14 timmar. Har diesel så jag behöver inte tanka i Norge. Mat har vi med så vi behöver inte stanna för att äta. Har erbjudit mig att skicka intyg från säljaren att jag skall besöka honom o vilken dag o tid. Jag är o har varit 100 % frisk o likaså min fru. Vi har inte nära kontakt med någon annan. Men NEJ. Detta är inte en livsviktig resa och vi kan vara ett medicinskt hot mot Norge. Det är reglerna som gäller för inresa i Norge även om det handlar om 12-14 timmar och jag beskriver vägen vi skall köra o erbjuder mig att anmäla mig vid in o utresa ur landet. Detta är ju bara en båt så livsnödvändigt är det inte. Kan ändå vara bra för alla Norskar att veta hur det är med att åka till Norge över dagen o träffa en person o se/provköra en båt. Tror det är lättare att få visum till Nord Korea, Iran o Brunei. Har full respekt för Norges inreseregler så det är bara att avvakta eller skicka några av mina Norska vänner för att se på båten. Redigert 1.Juli.2020 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Hulda skrev On 29.6.2020 at 17.32: Tror du har tråkka i misunnelsens vepsebol denne gangen. Veit ikkje om eg heilt skjønte den? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Fjordgubbe skrev 9 minutter siden: Veit ikkje om eg heilt skjønte den? Nei, du får spørre @Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Roger jo skrev On 29.6.2020 at 15.21: Lars du er feil informert. Nå har vi vært i Langesund, Risør, Arendal, Grimstad, Lillesand og Mandal og havnene er halvfulle, og spisestedene nedover har god kontroll på gjestene og overholder reglene. Ja min oppfatning også litt overrasket at det ikke er mere båter i gjestehavnene her hjemme i Norge i mitt område Hankø, Fredrikstad Moss Tønsberg omegn Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Her i indre Oslosfjord har det vært helt vegg - til - vegg båter (øy til øy kanskje heller?). Så det er fordi alle sammen er her hjemme. Tror vi skal se problemer på sørlandet i sommer. Vi holder oss nok fra Verdens Ende og nordover, kanskje østsiden også. Får se. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
.Olsen Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Rookie_332 skrev for 2 timer siden: Ja min oppfatning også litt overrasket at det ikke er mere båter i gjestehavnene her hjemme i Norge i mitt område Hankø, Fredrikstad Moss Tønsberg omegn Sjøbliss skrev 8 minutter siden: Her i indre Oslosfjord har det vært helt vegg - til - vegg båter (øy til øy kanskje heller?). Så det er fordi alle sammen er her hjemme. Tror vi skal se problemer på sørlandet i sommer. Vi holder oss nok fra Verdens Ende og nordover, kanskje østsiden også. Får se. Det er vel i hovedsak solgt mange nye dagturbåter om jeg har forstått riktig. Pluss økt aktivitet i bruktmarkedet av alle typer båter. Hvorav ingen av delene egentlig direkte må bety mer båt gjestehavner, hvor også de fleste utenlandske båtene "mangler". ..... Mer båt på holmer og skjær fordi folk ikke drar til utlandet er logisk. ..... Dumt for gjestehavnnæringa om et feilaktig rykte skremmer folk fra å ha båtferie i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Hper skrev On 30.6.2020 at 10.06: Nå har de endra forskriften så en kan seile inn i Sverige og ligge på svai uten å måtte gå i karantene. Det er forlokkende faktisk @Hper Kan du eller noen andre hjelpe meg å finne denne forskrift eller en tolkning av denne? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
MajorAndy Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Du er helt sikkert ikke den eneste norske båd, @Lars H. Her er et snapshot af en gæst - taget tidligere i dag: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.