Jump to content

Yamaha 9.9; er dette likeretter og laderegulator?

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei,

Jeg ønsker å få opp en lanterne på jolla med Yamaha 9.9. Litt usikker på årsmodell, men jeg tror det er 2000-og ettellerannet.

Jeg har lest et par tråder om tema her, men jeg lurer fremdeles på om jeg må kjøpe en likeretter/laderegulator?

Jeg finner ingen grå boks med kjøleribber og på størrelse med fyrstikkeske... men jeg har en mistanke om at den svarte lille boksen med kjøleribber, rett bak bensinpumpa, kan være laderegulator?!

Klarer dere å se på bildene og bekrefte om jeg har laderegulator? I så fall; hvilken ledning er pluss?

Og; er det minus-ledning, eller tar jeg det rett fra godset?

Og; må jeg ha batteri i mellom, eller kan jeg koble fra regulator og rett på LED-lampa?

B02608A8-4BAE-4545-9A38-F19926C59161.jpeg

2CDD396B-2925-465F-8C49-07F84EEB6DB8.jpeg

DC7F1497-5844-4706-994D-9944B485BCB9.jpeg

CA6D4A2A-662B-480F-A22C-9ADA73AC1396.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Ja, dette er laderegulator/likeretter. Strøm til lanterne hentes fra pluggen med lokk i front av motoren, ved siden av choke.

Hvis du skal lade batteri, bruker du den røde ledningen fra likeretter. Jording rett på blokken på motor.

Familiesnekke skrev 13 minutter siden:

Er batteri anbefalt til LED-lanterne, eller trenger jeg ikke batteri

Vær oppmerksom, at det på mindre påhengere ofte bare er en likeretter og ikke en regulator. 

En likeretter gjør, men en meget enkel diodebro, vekselstrøm som dannes med statot i svinghjulet om til likestrøm, men den regulerer ikke spenningen til et fast intervall, slik som en regulator. 

En likeretter vil derfor gi økende spenning når turtallet øker. Når den er koblet til et batteri, vil motstanden i batteriet være med på å regulere spenningen nærmere de verdiene man ønsker på et 12v system. 

Skal du koble lanterne rett på motor, bør du sørge for at du har en lampe/pære som takler spenningsverdier fra 10-20V. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Det greieste er vel å måle på uttaket? Koble til en pære og mål spenning ved tomgang og marsjturtall for å se hva som dukker opp der. Bruk et multimeter og sett det på DC. Får du 0V (sånn ca) så er det nok vekselstrøm. I så fall slå over til AC og sjekk hva du får.

Om det er vekselstrøm evt alt for varierende spenning går det an å kjøpe grisebillig uoriginal likeretter/regulator på eBay/Aliexpress.

@Skrotnisse, jeg hadde ikke latt meg lure så lett ( en gang til), av hva de reklamere med på disse enhetene som du viser bilde av. 

De aller fleste markedsfører likerettere som "rectifier & regulator".

Dette har jeg praktisk erfaring med. Faktisk så har jeg delen i eske ennå og lagde en liten demo her på kjøkkenbordet nå:

IMG_4911.jpg.a0332ad740ce0d1fe56449a8ca7e735f.jpg

Kjøpte denne "regulatoren" til en Suzuki 30 hk. 

IMG_4912.jpg.b9939342c67151825e16928eccd5f844.jpg

Når du måler opp denne, ser man at det bare er en enkel likeretter og ikke en "regulator" som det markedsføres som. 

Her er hvordan diodene er satt opp

IMG_0653.jpg.81ce432e93577a99a1d0ab4edf25762a.jpg

Vekselstrøm inn på hvit og gul ledning, som går til Positiv likestrøm på rød og sort til jord. 

Her er målingene (har bare målt i dioderettringen, motsatt vei er det selvfølgelig ingen strøm igjennom)

IMG_4915.jpg.8c35cd340e04e2868f2734cd44ba170e.jpg

Gul til rød, spenningsfall 0,5 V.   Skjer ikke så mye mer her en at strømmen går over dioden (ingen ekstra motstand heller)

IMG_4916.jpg.a1f1b0ca93ad18d087429a9a31700bb0.jpg

Hvit til rød, spenningsfall 0,5V. 

IMG_4917.jpg.af4f58b6fd54ac928df28c820121c5be.jpg

Sort til rød (Spenningsfall 1V, her går strømmen over 2 dioder)

Skjer ikke så mye mer spennende i den enheten her enn at strømmen går over de 4 diodene. 

Har også selvfølgelig testet den på motoren. Skjedde akkurat det samme med som med den likeretteren som allerede står der, ingen regulering av spenningen. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Hei,

Jeg lagde faktisk min egen regulator da jeg bare skulle ha den til en enkel lanterne. Problemet med bare en pære er at den belaster generatoren så lite at spenningen fort kommer opp i 20 V, og da ryker pæren etterhvert. I noen tilfeller kan man prøve en litt kraftigere 24 Voltspære og da går det bra uten regulator, men du får ikke lys på lavt turtall.

Om man skal ha elektronikk ombord, må man enten ha regulator eller batteri ombord. Om du bruker at vanlig 12 Volts åpent bly syre batteri fungerer dette i praksis som regulator. Generatoren i denne motoren lader maks 5 Ampere, lanterne tar 1, med de resterende 4 klarer du ikke å ødelegge batteriet om du etterfyller vann. Har du en bilstereo eller annet som bruker litt strøm, slipper du det også.

Jeg har satt inn ett 20Ah batteri fra BT, det driver kartplotteren og lanterner.

Holder i minst to uker, og da brukes plotteren ca 2-3 timer hver dag.

Lanternene er LED, og brukes relatvt skjelden.

Har jolla hjemme i ukene, så da blir batteriet ladet der.

På ferietur, tar jeg med laderen og lader når vi forflytter oss.(bruker en Ctec lader via omformer)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Fantino skrev 24 minutter siden:

Dette kan greit løses med en slik liten dings - 12V versjon om en bare skal ha lys og evt 13.8V versjon om en vil lade batteri.

Ja, det var slik jeg også løste problematikken på min 30hk som skulle gi strøm til bl.annet kartplotteren. Ikke akkurat samme type, men en tilsvarende. Det er imidlertid verdt å merke seg at denne må da kobles inn etter og i tillegg til likeretteren. Da den delen du linker til er en DC/DC konverter, og den forvandler ikke vekselstrømmen fra stator til likestrøm. 

D5L

Familiesnekke skrev On 29.6.2020 at 23.54:

Klarer dere å se på bildene og bekrefte om jeg har laderegulator?

Hvis du gjør slik @Skrotnisse sa og som også @Fantino var inne på, og tar utgangspunkt i en tilkoblingspluggen du har foran på påhengeren. Så tar du og kobler til et multimeter til de to lederne der. Setter multimeteret på DC og ser hva du får av spenning når motor kjøres på tomgang og når motoren kjøres på fullt turtall. Får du høy spenning (Typisk over 15-16V)  når du har fullt turtall, så er det ikke en regulator, kun en likeretter.

D5L

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...