KC- Startet 30.Juni.2020 Del på Facebook Startet 30.Juni.2020 Et lite hjertesukk fra en nybegynner dette. Jeg har i år holdt på å fikse opp en eldre Rana 16 med mekanisk styring, på stramt budsjett. For ordens skyld, med nybegynner mener jeg at jeg ikke har drevet så mye med båt før, men er ellers over middels teknisk av meg og kan mekke og skru litt motor. Siden motoren jeg hadde fra før var kortstammet, måtte jeg først skaffe meg en langstammet motor. Jeg forhørte meg med noen kjenninger om hva som var lurt på tenke på når man skal kjøpe brukt båtmotor, og det tipset som gikk igjen var "kjente merker" og "sjekk hva din lokale båtsjappe kan ta service på". Nå er jeg over middels teknisk av meg, så jeg regnet ikke med å levere en gammel brukt motor på service hos forhandler, men siden jeg er for å handle lokalt hvis det er mulig og økonomisk forsvarlig, ringte jeg den lokale båtsjappa. Man vil jo uansett trenge deler og utstyr underveis, tenkte jeg. Her møter jeg en selger som naturlig nok helst ønsker å selge meg en ny båtmotor. Det har jeg forståelse for, det er jobben hans. Men etter at jeg har fortalt at det ikke er aktuelt for meg å bruke 25000 på en motor i dag (jeg var ute etter en typ 9.9-15-20HK), er han ikke egentlig så interessert i å "selge" meg tjenestene sine. Joda, de tar jo service på gamle brukte motorer, men det er jo "ingen som har det, alle kjøper jo nytt". Han nærmest latterliggjorde at jeg ikke hadde 25k å legge i en motor, for det var jo bare "småpenger". Igjen, jeg forstår at jobben hans er å selge, men jeg var fristet til å foreslå at om 25k bare er småpenger, kunne han vel sponse meg den motoren. Jeg valgte å holde det forslaget for meg selv ;) Etter å ha latterliggjort min manglende investeringsevne litt til, innrømte han til slutt at joda, de tok service på alt av motorer, og hold jeg meg til de kjente merkene var det innafor. Deler og utstyr var heller ikke noe problem. Jeg takket for hjelpen, og fortsatte jakten på en brukt motor. Etter hvert fant jeg en Yamaha 20HK fra tidlig nittitall, som jeg fikk kjøpe veldig billig. Funket fint, nå gjenstod det bare å få koblet opp styringen på båten. Båten jeg har, hadde vært under vann før jeg fikk den, og det som var av styrekabel, styresnekke etc. stod bom fast. Jeg stakk innom den lokale båtsjappa igjen, for å plukke opp en styrekabel. Nei, det hadde de ikke på lager, det måtte bestilles. Men jeg ville gjerne få båten på vannet, da det var meldt knallvær de neste dagene. Jeg kjørte noen mil til nærmeste Biltema, som jeg hadde fått nyss i hadde slikt utstyr, men dessverre fant jeg ikke riktig kabel der. Jeg fikk imidlertid tak i ny styresnekke. Når jeg likevel hadde kjørt såpass langt, stakk jeg innom en båtsjappe. Der fant jeg styrekabelen jeg trengte, og dro fornøyd tilbake på hytta for å koble opp. Men, jeg manglet noen flere deler til styringen. Det bar derfor tilbake til den lokale båtsjappa, og håpet på bedre hell denne gangen. Men neida, ingenting var på lager, det måtte de bestille. Det var nemlig "Ingen som hadde mekanisk styring lengre, alle hadde hydraulisk." Og det var "ingen grunn til å ha så gamle deler på lager" når "Alle har nye båter". Etter å ha fått nok en lekse om hvor latterlig det er å ikke kjøpe nytt og dyrt, ba jeg om pris på det som måtte bestilles. Og ja. Vil man handle lokalt, må man ofte betale litt ekstra. Jeg tenker det er prisen for lokal og god service. Men denne båtsjappa var det ikke mye god service hos, så når jeg fikk høre prisnivået bestemte jeg meg for å bestille det selv på nett. Å kjøre de milene tilbake til den båtsjappa jeg fant styrekabelen i, ville dessuten blitt enda dyrere. Denne lokale båtsjappa er ikke de eneste som har fortalt meg at brukt er ut, nytt er det eneste som funker. Det har fått meg til å tenke litt. Er ikke disse menneskene som bare tenker nytt, også avhengig av et bruktmarked? De må jo få omsatt de "gamle" motorene sine når de kjøper nytt... Og er det ikke et poeng å bidra til gjenbruk og ombruk? Har folk flest så god råd at det bare et nytt som gjelder? Skal man tro den lokale båtsjappa mi, er brukt helt ut. Det er selvfølgelig ingenting i veien med å ha nytt og fint utstyr, om man har råd til det, for all del. Men når man som fersk båteier blir møtt med et sånt utstyrshysteri, er det jo nesten som om man skjemmes å dukke opp på havet med sin gamle båt..... Så både håper og tror jeg at den lokale båtsjappa ikke er representativ for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Selv er jeg lite teknisk av meg og benytter forhandler til opplag, service, stoffing og polering under fenderlist (har ikke henger). Men hvis du leser flere tråder her inne ser du at det kryr av båtfolk som fikser, bygger om, mekker og fikser eldre utstyr og får tak i deler via nettet fra hele verdenen. Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 BårdK skrev 38 minutter siden: og får tak i deler via nettet fra hele verdenen. Riktig, og det er noe av det som er problemet, imo. For å fikse eller gjøre annet på båten sjøl annet enn å få tak i en koppholder som du kan montere sjøl, så må du få tak i ting fra utlandet. (PS satt litt på spissen) Men uansett så er det noe jeg ergrer meg over stadig vekk, det største problemet med båtprosjektet mitt er å få tak i det jeg trenger :/ Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Med youtube, båtplassen og andre kilder kan de fleste få til det meste med litt innsatsvilje og mot. Om ikke forhandleren lagerfører varer og heller ikke har kontroll på hva man behøver - hva trenger man han til da? Det er ofte lettere å handle på nett på andre siden av kloden. Jeg har ingen kvaler om å kjøpe brukt, men liker da å kjøpe komplette enheter som utgangspunkt og heller bytte komponenter enn å kjøpe halve eller demonterte enheter i "poser" - hvor det ofte mangler deler, monteringsanvisninger og hvor kvaliteten på komponentene er ukjent. Selv om du hadde kjøpt ny motor så består styring av flere enheter med varianter du må velge mellom for å få et komplett system for den aktuelle båten. Du kan sjelden bare gå ut å si jeg skal ha ett stykk styringsenhet til motortype X. Du blir da uansett ofte henstilt til å komponere ditt eget oppsett, for så å løpe til forhandler for å kjøpe. Da er det like greit å handle på nett... og derfor har jeg få kvaler om å kjøpe en brukt motor. Du må kjøpe en veeeeeeeldig gammel motor for å ikke finne deler. Mangetotaktere som ble produsert på 80-tallet produseres fortstatt i dag, med kun mindre endringer... En forhandler med den innstillingen du nevner ville jeg ikke handlet hos - hva om jeg trenger bistand på det jeg har kjøpt senere? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Trist at du som trådstarter har fått denne opplevelsen. Problemet er at det veldig fort blir store regninger når eldre ting skal repareres. Ofte så oppstår uforutsette ting. Bolter brekker, oa. Ofte må en vente på deler. En halv dags arbeid, pluss deler, så overstiger regningen lett prisen kunden betalte for motoren. Da blir gjerne verkstedet sittende med noe halvferdig, som kunden ikke vil betale for. Et annet eksempel er at kunden har begrenset med penger. Verkstedet prøver å gjøre en rimelig reparasjon, etter kundens ønske, noe som fører til at ting blir halvgjort. Så går kunden ut og sprer negativitet om verkstedet, siden de plages med nye ting på motoren... Jeg skjønner faktisk at forhandleren velger å reklamere for nye motorer... Men synn at de ikke gjør det på en hyggelig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Det skal ikke være nødvendig å kjøpe alt nytt nei. Har heller ikke lommebok til å kunne gjøre det. Så jeg bruker finn mye og div forum på fb. Begge disse nettportalene, har jeg fått tak i det meste av det jeg trenger. Om vinteren og om jeg kan vente på saker og ting, så har jeg bestilt en del fra utenlandske nettsider. Men det er for det meste "kjekt å ha" produkter da... Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Trist. Ikke noe galt i å fikse på eldre båt og motor. De fleste forhandlere tjener gode penger på deler til eldre båt og motor "after marked". Jeg vil kalle den selgeren for uproffesjonell, kan ikke ta alle over en kam. Kan du fikse litt selv, bestiller du deler på nett og lurer du på noe, ta det opp for eksempel her i forumet eller noen du stoler på. Det er mange dyktige mekanikere og selgere med kunnskap der ute selv om en lokal skulle vise seg å være en tulling. Nei, ikke alle kjøper nytt. Jeg er en av de, skulle kansje selv hatt en ny firetakter på hekken, men koster jo kjapt 75K. Har selv googlet og fått god hjelp her i forumet, så jeg fiksa min 50 hk, funker sikkert mange år enda. De stedene der man i mine øyne får dårlig service, slik du gjorde - en går ikke tilbake dit... og "alle" kjøper ikke ny motor... Brukte motorer blir solgt som varmt vettebrød på Finn om dagen og det er jo ikke fordi ALLE kjøper NYTT. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskeglad Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Skrur mye på motorer, og spesielt båtmotorer. Gjord det i mange år. Har funnet ut av at brukt motor blir for dyrt, spesielt små påhengere. Deler, nedetid og frustrasjon er ikke verdt det. Har funnet ut at når jeg handler en ny Yamaha påhengs, kan jeg bruke den i minst 5 år problemfritt. Tar servicen selv. Etter 5-6 år selger jeg den brukte, og kjøper ny Yamaha. Bruktprisene jeg får på en sånnen motor er overprised, ikke langt under nypris, pga populariteten til Yamaha. Er og lettsolgt. Totalprisen jeg betaler for å ha en motor som fungerer og er pålitelig, er svært lite per år, går mye mer i deler og høyere drivstoffbruk på en eldre motor. Mitt poeng er: vil du spare penger, kjøp nytt. Mener ikke å være en drittsekk her, har for mange dyrekjøpte erfaringer med eldre motorer selv, og prøver å gi et godt råd. Er ellers enig i at du burde fått bedre service. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 zooper skrev On 30.6.2020 at 12.20: Om ikke forhandleren lagerfører varer og heller ikke har kontroll på hva man behøver - hva trenger man han til da? Normalt er forhandleren bedre til å vurdere hva de tjener penger på enn en kunde på jakt etter deler til en 30 år gammel motor tenker jeg. Man trenger jo en omløpshastighet på vært delenummer som ikke måles i år og det kan være utfordringen når små forhandlere i vær grend forventes å ha ting som ikke selges på lager. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 (redigert) Det var leit å høre. Vi har hatt begge opplevelser, både sossete båtfolk som kun skal selge det nyeste nye, og båtbutikker som skal hjelpe oss å finne 30 år gamle deler, fordi de mener de har hørt om en som kanskje har noe på lager. Min første båt var noe vi fikk fordi den var skadet og eier ville kaste. Pappa og jeg satt i gang på lite budsjett og med gamle deler. Styringen var aldri heeelt tipp topp og man måtte ofte ha en lengre samtale - som ofte gikk over i ren banning - med motoren før den ville starte (det var heldigvis snorstart, så man fikk da i det minste en treningsøkt), men båten fungerte i mange år og vi fikk mye glede. Det er rent tull at alle har hydraulisk styring, og enda mer tullete at alt skal være nytt. Du finner en del båtbutikker som er veldig flinke til å hjelpe med både deler og råd. I Oslo-området har vi alltid fått god hjelp av Trebåten på Nesset, og det er utrolig hva de har på lager og hva de kan. Ellers så har vel både internett og butikker som Biltema gjort at det for mange båtbutikker ikke lønner seg å lagerføre deler det ikke går mye av. Litt synd, men det er vel kanskje en del av denne utviklingen alle snakker om det også. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sendt dem en mail hvor jeg forklarte hva jeg synes om dette, og avhengig av svar hadde jeg vurdert å styre unna denne båtbutikken i fremtiden. Håper og tror at dette er en dårlig selger, og ikke slik hele butikken tenker. Edit: Når det gjelder service på motor kan nok likevel selger ha et poeng. Timene løper fort, og kostnadene kan bli store. Det er begrenset hvor mye penger man bør bruke i servicekostnader på en gammel motor før det er mer fornuftig å kjøpe ny. Er man nevenyttig og vet hva man gjør, som du, er det ofte mest fornuftig å pusse opp en gammel motor - det kan jo være moro også, bare dette regnet stopper... Redigert 29.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Slike "selgere" som ikke ser og hører kunden kan reise til helvette. Har også blitt møtt av en slik holdning, og vedkommende gikk glipp av et bilsalg til 300k. Men nytt er nytt, og jeg setter heller årstall foran timetall. Kjøpte en 2 år gammel motor på en eldre båt. Med, hold deg fast, mekanisk styring. Utleiebåt med over 800 timer på motor. Fine greier. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 (redigert) Jeg kjøpte en gammel Rana 17 i vår, og er i litt samme situasjon som trådstarter. Det er grenser for hvor mye man kan/vil legge av penger i en slik båt. Motoren er fra 96/97, og fungerer greit nå, men allerede 3. tur etter overtagelse sviktet kjølingen, så da måtte jeg lære meg å bytte impeller. Her var YouTube en god venn for meg som ikke har allverdens teknisk innsikt og erfaring. For meg er det litt av vitsen med denne båten å lære meg ting jeg ikke kan, bli mer praktisk. Dermed ble det en enkel båt, men med et overkommelig oppgraderingsbehov. Motoren skal jeg ha så lenge den går og tar meg trygt tilbake til havnen. Jeg kommer ikke til å bruke en krone på verkstedtimer, så den dagen det oppstår noe som jeg ikke finner ut av selv, så blir motoren solgt eller kastet. De tusenlappene går heller til å delfinansiere en ny/nyere motor. Ellers var jeg heldigere enn deg da jeg skulle bytte styrekabel. Var innom mitt lokale verksted, og traff daglig leder som var veldig behjelpelig. Selv om min gamle kabelstyring var av en utgått type, lette hun frem alle deler som skulle til for å få den nyere typen til å passe på min båt. Alt hadde de i sortimentet sitt. Jeg vil tro at svært mange av kundene hennes er mer pengesterke og har vesentlig dyrere båter enn meg (og dermed legger igjen mer penger), men jeg hadde absolutt følelsen av at jeg var en like viktig kunde som andre. Jeg kunne nok fått tak i de samme tingene billigere på nett, eller på Biltema, men da måtte jeg nok gått flere runder for å finne ut hvilke deler jeg trengte. Nå fikk jeg kyndig hjelp, og samtidig støttet en lokal bedrift som kan være god å ha ved en senere anledning Redigert 29.Juli.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Blir litt irritert når jeg leser trådstarters innlegg. Klysete selgere og kjeltringer er det eneste det finnes nok av i verden. Har selv pusler med gamle motorer i alle år. Og hvem i helvete monterer hydraulisk styring på en motor under 20 hk??? Joda, jeg har penger nok til å legge 100k+ i en ny motor. Men det er akkurat fordi jeg ikke gjør det at jeg har penger nok til det. (Selv om jeg må innrømme at jeg akkurat brukte 16,5k på nesten ny påhengger til jolla mi). Hvorfor, jo fordi jeg hadde lyst. Selgere som skal prakke på meg ting jeg ikke har lyst på er det værste jeg møter! Men i år så har det vert en litt spesiell situasjon. Alle skal ha båt. (Pga coronaen). Derfor så har det vert litt dårlig tilgang på utstyr til båt og motorer. Tror ikke noen av båtforetningene hadde forventet ett sånt salg. Alt har hatt lang leverings tid. Selv så er jeg så heldig at jeg har verdens beste båt og utstyrs forretning her lokalt. Vanligvis så skaffer de det meste i løpet av 3 - 4 dager. Men i år så måtte jeg vente i 10 dager på deler. Helt ok! At ho som eier og driver den altid er blid og imøtekommende er også ett stort pluss. Aldri for billig del til at ho ikke tar seg tid til kundene sine.. Rynker ikke på nesa om du kjøper noe til 100 kr eller 100k. Dette gjør at jeg heller handler her, selv om jeg kan få deler billigere andre steder. Det kalles kunde service. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.