Jump to content

Erfaring med volvo penta D3-130?


oliven

Recommended Posts

Hei igjen jeg lurer på om noen der ute har noe kjennskap til D serien til VP tenker hovedsakelig på D3-130 er dette en brukandes motor. hva med vibrasjoner og ikke minst støy . Må den kjøres med silkehansker (aluminium,lav vekt og tørr turbo etc) skal muligens monteres i en Halco 29 økonomi. Hva er ecv innebærer dette elektronisk kontroll av gir og gass spaker eller har jeg misforstått dette en smule.Bør jeg heller glemme denne og satse på en tyngre og traustere motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke egen erfaring med D3 motoren - men jeg har pratet med et par som har hatt Nidelv 690 med D3 160. Det er jo samme motoren som D3 130 - bare annen motorstyring.

 

Motoren går vibrasjonsfritt og stille. Motoren er 5 sylindret og har et pent støybilde. Forbruket er lavt - jeg mener de snakket om 10-12 liter/time i snitt, og de kjørte båtene gjerne i 25-30 knop.

 

D3 har "mini EVC" - dvs. at den ikke har elektroniks gasskontroll slik D4/D6 har. Men motoren er elektronisk styrt.

 

Jeg har hørt fra båtprodusenter at de anbefaler Mercruiser 1.7 DTI i stedet for D3 130 fordi Mercruiseren er billigere og veier mindre - så prestanda på båtene blir den samme selvom det skiller ca 10 hk. Jeg har gode erfaringer med den lille Mercruiseren - se erfaringsdatabasen på min gamle Nidelv 690.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg har hatt D3-130 motoren i en winrace 22 i 2 sesonger nå.

En kjempe motor.

Går veldig stille og vibrasjons fritt, kjører mye i plan 22-28 knop og alikevel

har det kun gått 7,5 liter diesel i gjennomsnitt i timen.

Det eneste er at hadde jeg kjøpt i dag, hadde jeg valgt D3-160 motoren.

Selvfølgelig sterkere.

Har vært med og prøvt mercruiser 1,7 liter i samme type båt.

Samme fart men for en forskjell på lyd og vibrasjon.

Ville aldri hatt 1,7 literen i min båt, da hadde jeg heller valgt en bensinmotor hvis prisen er valget.

Mercruiser motoren knatter som i ei gammel sjekte.

Volvos motor er bare av en annen generasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...