Jump to content

Propell til Yamaha f115 - Yamarin 5820

Styriand

Recommended Posts

Hei. 

Har en Yamarin 5820, med en yamaha 115f motor. 
Det sitter en 13x19-K stålpropell på båten, som nok har fått litt juling av forrige eier. 
Vurderer derfor ny propell. 
Ved fullt gasspådrag kommer motoren opp i 5200rpm, og 28/29 knop (Målt med GPS) 
Ser at anbefalt rpm ved fullt gasspådrag bør ligge mellom 5300 og 5600 rpm. 

Er det noen som kan anbefale propell/størrelse til denne kombinasjonen båt/motor? 

På forhånd takk!  

Mvh
André G. Strand 

ny propell er nok på sin plass ja  - min 5940 med F115 fra 2004 har en std yamaha alu 13 x 19" og gjør 35 knop v/ 6000 rpm.   

Din båt  med samme lengde men uten hytte burde fint klare det samme. 

Så bare en ny 19" prop i god stand burde gi deg en merkbar forbedring.  Alu eller sort stål , neppe store forskjellen. (går du for noe mer fancy så kan du fort måtte gå ned i stigning..) 

Turtall:   Anbefaler å legge seg opp mot maks anbefalt (som er 6000 rpm) med lett last i båten - da får man mer krefter for å få båten i plan med mer folk ombord osv.  5200-5300 er iallefall for lavt etter min mening  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er du sikker på at motoren får full speed?  Og tilter du motoren godt opp? 
Til opplysning så har jeg en 05mod 5930 (ht ) som jeg har klart 34 knop med i sjø med samme propell som på din ( denne har og tegn til småbulker ). 5820 skulle vel ha klart 36-38 knop. 

Vist du prøver en annen propell en originalt er jeg veldig interessert i og høre hvordan den gikk da jeg syns at originalpropellen min slipper litt for fort i svinger og mye tilt. 

Øyvind. 

Styriand skrev for 3 timer siden:

Det sitter en 13x19-K stålpropell på båten, som nok har fått litt juling av forrige eier. 
Vurderer derfor ny propell. 

Hvis propellen lar seg reparere hvilket de ofte gjør (stålpropell) så kan du vurdere å kjøpe en billig(ere) alupropell og få fikset opp stålpropellen (Winrace i Arendal?). Bytte tilbake til stål når denne er fikset og ha en alupropell som reserve. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takk for god informasjon! 
Utifra hva dere skriver burde jeg fått bedre hastighet på båten, og høyere turtall.  Har båten i en innsjø, og har kjørt på helt flatt vann! 
Har lite greie på motor selv, så spørs om jeg ikke skulle fått med noen som kan mer enn meg. 

Noen enkle tips for å sjekke om jeg faktisk får fullt pådrag når jeg skyver gasshendelen helt fram? 

Redigert av Styriand (see edit history)

Wr3cker skrev for 2 timer siden:

Er du sikker på at motoren får full speed?  Og tilter du motoren godt opp? 
Til opplysning så har jeg en 05mod 5930 (ht ) som jeg har klart 34 knop med i sjø med samme propell som på din ( denne har og tegn til småbulker ). 5820 skulle vel ha klart 36-38 knop. 

Vist du prøver en annen propell en originalt er jeg veldig interessert i og høre hvordan den gikk da jeg syns at originalpropellen min slipper litt for fort i svinger og mye tilt. 

Øyvind. 

Takk for god informasjon! 
Utifra hva dere skriver burde jeg fått bedre hastighet på båten, og høyere turtall.  Har båten i en innsjø, og har kjørt på helt flatt vann! 
Har lite greie på motor selv, så spørs om jeg ikke skulle fått med noen som kan mer enn meg. 

Noen enkle tips for å sjekke om jeg faktisk får fullt pådrag når jeg skyver gasshendelen helt fram? 

Legger merke til at du oppgir fart i ferskvann mens andre har erfaring fra saltvann og etter hva jeg mener å ha hørt og lest i gamle tråder her på forumet så vil en og samme båt gå noe fortere i saltvann enn i ferskvann. Ser det hevdet at det kan skille 1-1,5 knop av noen som har testet samme båt/motor i både saltvann og ferskvann. Prøv også å trimme motoren ut slik at baugen løfter seg (mer) og om ikke dette øker både turtall og fart.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Litt usikker på hvordan man sjekker akkurat denne motoren, men regner med man bare følger speedwiren og ser til at den gir fult utslag ved full gass.  Min går 1-1,5 knop dårligere i ferskvann i 200M høyde, dette har jeg målt med gps.  Tilter jeg ikke godt opp så får jeg og 29-30 knop.  Jeg tilter til propellen begynner å slippe for å så slippe den ned litt.  Får du fremdeles ikke noe mer fart så ville jeg ha vert inne på en sjekk med motoren.  Du skriver at propellen har fått litt juling, har du bilde av denne ? 

Wr3cker skrev On 1.7.2020 at 17.27:

Litt usikker på hvordan man sjekker akkurat denne motoren, men regner med man bare følger speedwiren og ser til at den gir fult utslag ved full gass.  Min går 1-1,5 knop dårligere i ferskvann i 200M høyde, dette har jeg målt med gps.  Tilter jeg ikke godt opp så får jeg og 29-30 knop.  Jeg tilter til propellen begynner å slippe for å så slippe den ned litt.  Får du fremdeles ikke noe mer fart så ville jeg ha vert inne på en sjekk med motoren.  Du skriver at propellen har fått litt juling, har du bilde av denne ? 

Hei igjen. 

Har ikke bilde av propellen her nå dessverre. 
Har nå fått testet en tur igjen, og jeg har nok ikke tiltet nok.  Med tre voksne ombord, kom jeg opp i mellom 33-34 knop, og 5600rpm på motoren. 
Er kanskje litt å hente på bunnstoffet også. Dette var nymalt, men flassa og skala av litt! 

Tusen takk for raske og gode svar på spørsmålet mitt! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...