Jump to content

Sveise rustfri eksosmanifold penta AQ145, erfaringer?

Bcrazy

Recommended Posts

Hei. Husk at det som gjør at manifolden til AQ motorene er "dårlig" konstruert har noe med pris å gjøre. Har ikke sveiset eksosmanifold til AQ145/151. Men har sveiset til andre motorer. Problemet med å sveise manifold i syrefast er at det slår seg lett. Finnes flere metaller som er bedre egnet, har selv vurdert Duplex. Men det er fordi jeg har tilgang på matrial rester på jobb. (Ville ikke vurdert det en gang om jeg skulle kjøpe matrialene). Du må ta høyde for at metall beveger seg når du sveiser. Viktig å bruke god material tykkelse ellers så ser det lett ut som bølgeblikk etter litt bruk. Har du mulighet til å frese anleggsflaten mot eksosen etter sveising så er det en stor fordel. (Gjør jobben mye lettere). Husk også å lage god kjøling på mest mulig av manifolden. Veldig viktig at kjølevann ikke kan slå tillbake mot toppen, men følger eksosen ut. Ellers så får du fort motor problemer. Du får kjøpt ferdige manifolder i syrefast til disse motorene. Vet det er ett firma i Sverige som lager, men husker ikke hva firma het i farten. Om du sveiser selv og har tilggang på utstyr / matrialer så kan det være en grei jobb. Skal du sette bort jobben til andre / kjøpe matrialer. Da vil det neppe lønne seg, for motoren er så pass billig og er nok mest egnet som moring før du har tjent inn kostnadene.

Jeg har sveiset eksosmanifold til en marinisert Volvo B18. Jeg kan bekrefte problemer med deformasjon under sveisingen og nødvendigheten av å maskinere flensene mot topplokket. Med materialer, maskinering og diverse ble det ikke billig. Men sønnen og jeg tok det som en øvelse i å sveise rustfritt.Vi satset på litt tykke materialer og fikk delene plasmaskåret. Denne motoren er opprinnelig ferskvannskjølt med saltvannskjølt eksos og eksosmanifold. Vi leggger om til ferskvannskjøling av manifolden også, med en egen selvlaget varmeveksler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

The Saint skrev for 7 timer siden:

Finnes flere metaller som er bedre egnet, har selv vurdert Duplex. Men det er fordi jeg har tilgang på matrial rester på jobb. (Ville ikke vurdert det en gang om jeg skulle kjøpe matrialene). Du må ta høyde for at metall beveger seg når du sveiser. Viktig å bruke god material tykkelse ellers så ser det lett ut som bølgeblikk etter litt bruk. 

Siden du har tilgang til materialer gjennom jobben er du muligens proff på akkurat dette området? Hvis ikke bør du være obs på heat-input / mellomstrengstemperatur og sigmafase (duplex), hvis ikke får du fort en glasshard HAZ med påfølgende varmesprekker når manifolden tas i bruk. Kanskje særlig viktig å være obs på siden den under bruk skal utsettes for varme og kjøling. 

NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg har sveiset eksosmanifold til en marinisert Volvo B18.

Tillater meg å legge inn en link med noen bilder derfra

Komodo skrev 45 minutter siden:

Skjønner ikke hvorfor du har det så travelt Nils, du er jo pensjonist :lol:

Jo eldre du blir, jo mindre tid har du igjen til alt som du har planlagt.

Og verre blir det når du legger flere nye planer hele tiden . . .  :nonod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Komodo skrev On 1.7.2020 at 11.50:

Siden du har tilgang til materialer gjennom jobben er du muligens proff på akkurat dette området? Hvis ikke bør du være obs på heat-input / mellomstrengstemperatur og sigmafase (duplex), hvis ikke får du fort en glasshard HAZ med påfølgende varmesprekker når manifolden tas i bruk. Kanskje særlig viktig å være obs på siden den under bruk skal utsettes for varme og kjøling.

Jeg er ingen sveiser, selv om jeg sveiser en del privat. Avansert sveising setter jeg bort til kollegaer. Sveis av duplex er som du påpeker ingen jobb for amatører. :yesnod: En del av jobben min er etter kontroll av sveis og andre forbindelser. Varmevekslere er det jeg pr dags dato jobber mest med. Så kjenner til problematikken. Har fått en del overaskelser.

Hulda skrev for 1 time siden:

Duverden, visste ikke at det var så vanskelig. Vi må ha hatt mye flaks skjønner jeg :-)

Er ikke så vanskelig å få det greit der og da. (Syrefast). Men skal det holde en viss kvalitet og kunne garanteres for over tid så bør man ha en viss kunskap. Som Komodo er inne på. Enkelte matrialer krever mere kunnskap enn andre. Temperaturer er veldig viktig når mann sammenføyer metaller. Veldig kjedeligt når en sveis begynner å lekke eller sprekker midt på havet. Har dessverre sett noen sånne tilfeller. Også når arbeidet har vært gjort av folk som er sertifiserte. (Alle kan ha en dårlig dag). Er derfor alt som blir laget for bruk på offshore installasjoner blir testet og kontrollert gjentatte ganger før det sendes til kunde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...