Jump to content

Tolking av gul generell feilmelding (varseltrekant-lampe) på D6-435


jma001

Recommended Posts

Et kort  spørsmål vedr. gul generell feilmelding (varseltrekant-lampa) på D6-435

- Selve instrumentet  for oljetrykk, viser 0 eller det har plutselig sluttet å virke.
-Kanskje derfor lyser Varseltrekant-lampa (gul) med følgende melding: «kolla motoren/sjekk motoren”

 

Boka sier:

-kontroller oljenivå. Er sjekket  OK.

-sjekk oljefilter (Er sjekket OK. Har nesten nytt oljefilter. )

-sjekk lekasje (Er sjekket: ingen  lekasje å se)

-kontakt Volvo Penta - hvis feilmeldingen fortsetter...., og det gjør den.

 

ps!

Siden alt er OK - både oljenivå, temperatur osv....., er jeg trygg på at intet alvorlig er feil.

Altså tror jeg at det bare er instrumentet for oljetrykk og/eller  «giveren» som plutselig ikke fungerer.
Har også sjekket bak instrumentpanelet at det ikke er kontaktfeil. 

 

Hva tror ekspertene er mest sansynlig årsak/feil?

Kan det være oljetrykk-instrumentet som plutselig ikke virker, eller?

 

Hvis jeg ikke finner forklaring, blir det visst tryggest og/eller nødvendig å kontakte VP.396F8EA9-F084-4C3E-B5FC-C5310B2CA40B.jpeg.bab9604621a1ef8bd2fe5d0948e8142b.jpeg

8B628BE3-3B44-4E02-ACB3-C4507D7E6965.jpeg

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post

Du har vel muligens også avlesning for oljetrykket i displayet ditt der du kan bla deg gjennom de ulike øvrige parameterne? Der timetelleren sitter.?

 

Viser den feilmelding eller noen slags verdi?

 

Giverplassering skal gå fram av denne skissa:

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-35716.aspx

 

Ville sjekket sensoren på motor, om denne er defekt kan/vil den gi feilindikasjon til resten av systemet. Og det er et viktig parameter til motordriften så det bør ordnes snarest.

 

 

Link to post

Fant det jeg tror må være oljetrykk-sensoren, nede på babord motorside -under dieselfilter/oljefilter.

Bildet viser “det jeg tror er sensoren”.

 

-Ser for meg at ledningen til sensoren  først skal skrus av og trekkes forsiktig ut. 
-For deretter å skru av sensoren som vel er skrudd inn i motoren...

 

Det er trangt, men håper å få det til.

Gode tips mottas med Takk.

5D92D780-5544-45DF-A7A3-121708382122.jpeg

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...