Jump to content

Tolking av gul generell feilmelding (varseltrekant-lampe) på D6-435

jma001

Recommended Posts

Et kort  spørsmål vedr. gul generell feilmelding (varseltrekant-lampa) på D6-435

- Selve instrumentet  for oljetrykk, viser 0 eller det har plutselig sluttet å virke.
-Kanskje derfor lyser Varseltrekant-lampa (gul) med følgende melding: «kolla motoren/sjekk motoren”

Boka sier:

-kontroller oljenivå. Er sjekket  OK.

-sjekk oljefilter (Er sjekket OK. Har nesten nytt oljefilter. )

-sjekk lekasje (Er sjekket: ingen  lekasje å se)

-kontakt Volvo Penta - hvis feilmeldingen fortsetter...., og det gjør den.

ps!

Siden alt er OK - både oljenivå, temperatur osv....., er jeg trygg på at intet alvorlig er feil.

Altså tror jeg at det bare er instrumentet for oljetrykk og/eller  «giveren» som plutselig ikke fungerer.
Har også sjekket bak instrumentpanelet at det ikke er kontaktfeil. 

Hva tror ekspertene er mest sansynlig årsak/feil?

Kan det være oljetrykk-instrumentet som plutselig ikke virker, eller?

Hvis jeg ikke finner forklaring, blir det visst tryggest og/eller nødvendig å kontakte VP.396F8EA9-F084-4C3E-B5FC-C5310B2CA40B.jpeg.bab9604621a1ef8bd2fe5d0948e8142b.jpeg

8B628BE3-3B44-4E02-ACB3-C4507D7E6965.jpeg

Redigert av jma001 (see edit history)

Du har vel muligens også avlesning for oljetrykket i displayet ditt der du kan bla deg gjennom de ulike øvrige parameterne? Der timetelleren sitter.?

Viser den feilmelding eller noen slags verdi?

Giverplassering skal gå fram av denne skissa:

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-35716.aspx

Ville sjekket sensoren på motor, om denne er defekt kan/vil den gi feilindikasjon til resten av systemet. Og det er et viktig parameter til motordriften så det bør ordnes snarest.

Fant det jeg tror må være oljetrykk-sensoren, nede på babord motorside -under dieselfilter/oljefilter.

Bildet viser “det jeg tror er sensoren”.

-Ser for meg at ledningen til sensoren  først skal skrus av og trekkes forsiktig ut. 
-For deretter å skru av sensoren som vel er skrudd inn i motoren...

Det er trangt, men håper å få det til.

Gode tips mottas med Takk.

5D92D780-5544-45DF-A7A3-121708382122.jpeg

Redigert av jma001 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...